Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-10-11, 01:30
  #973
Medlem
Som (extrem)långtidsarbetslös så har jag blivit skickad dit två gånger av min handläggare via Soc och AF innan man blev utskriven permanent från AF. Båda gångerna har jag haft några planeringsmöten som resulterat i ingenting och sedan fått lämna utan att bli anställd. Samhall kräver visst att man kan jobba i grupp så då skiter det sig för såna som mig.
Citera
2023-11-19, 17:40
  #974
Medlem
3Godisars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plastartikel
Jag har varit på Samhall eller är rättare sagt, men ska slussas vidare inom kort.
Jobbade först 100% i typ 2 år, gick in i väggen för all jävla stress och apor som inte kan använda sin hjärna och tänka logiskt inom städ.
Snabbt färdiga för att få sitta mer och hålla på med telefonen.

Jag har PTSD och stark ångest, tar mig tillbaka ifrån utbrändheten och svår depression.
På så sätt är jag glad att ha Samhall i ryggen, att jag har bra medarbetare och bra chef som förstår.
Är uppe i 75% nu och ska inom kort upp till 100%, har fått mycket stöd genom jobbet och arbetskollega som tur är.
Verkar inte tyvärr inte som om alla Samhall är speciellt bra.
Jag skäms än idag att säga att jag jobbar på Samhall, samt bära deras kläder.
Loggan ser ju ut som ett dagisbarn som designat.
För många har förutfattade meningar om att det är endast mongon som jobbar.
Visst, det finns många som inte fattar språket till 100, latar sig eller gnäller på allt.
Men och andra sidan finns det på andra arbetsplatser också.
Lönen är väl också under all kritik, 19K tjänade jag som mest innan jag blev sjukskriven.
Det är ett skämt med tanke på allt slit.
Jag har dock en massa tillägg osv, har förmågan att vara otroligt lättlärd.
Fick förfrågan att bli driftledare, den lönen tackar man inte nej till.

Skulle du säga att det märks att de flesta har någon form av problem, eller känns det som en "vanlig" arbetsplats? Jag har funderingar på att prova samhall av olika skäl, men det känns väldigt stämplande. Jag tycker det låter som det kan bli en del strul på en arbetsplats där ALLA har svårare problem...
jag orkar absolut inte med konflikter med folk som tex inte kan hantera humöret.

är det mest städ, eller kan man välja andra saker att jobba med?
Citera
2023-11-19, 17:43
  #975
Medlem
3Godisars avatar
är det alltså svårt att bli anställd i samhall nu för tiden?
Citera
2023-11-19, 20:09
  #976
Medlem
Plastartikels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 3Godisar
Skulle du säga att det märks att de flesta har någon form av problem, eller känns det som en "vanlig" arbetsplats? Jag har funderingar på att prova samhall av olika skäl, men det känns väldigt stämplande. Jag tycker det låter som det kan bli en del strul på en arbetsplats där ALLA har svårare problem...
jag orkar absolut inte med konflikter med folk som tex inte kan hantera humöret.

är det mest städ, eller kan man välja andra saker att jobba med?

Jag tycker inte det känns som en "vanlig" arbetsplats.
Det mest är städ, men finns ju självklart annar också!
Beror lite på vilken stad.
Jag ska börja inom industri inom kort.
Får utbildningar och korten som behövs.
Citera
2023-12-19, 19:56
  #977
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Plastartikel
Jag tycker inte det känns som en "vanlig" arbetsplats.
Det mest är städ, men finns ju självklart annar också!
Beror lite på vilken stad.
Jag ska börja inom industri inom kort.
Får utbildningar och korten som behövs.

Jag var där 1år efter långtidsarbetslöshet i en mindre ort som ledde till ett alkoholmissbruk, då min ersättning ifrån fkassan gick ut så skickade min arbetsledare dit mig, du skriver på massa papper medans du är där för att det inte ska komma ut hur det verkligen är där.

Ja, en del målgrupp som utlänningar går först på platsen, inte att dom får anställning först utan du får inte säga att dom inte jobbar eller att dom gör fel, det är ju så synd om dom.

Där jag var så hade 9 av mina kollegor klagat på samma person som gör ingenting, bilden som är offentlig utav samhall stämmer inte alls, det är tvärtom. Det är dagis och till för folk som inte vill jobba.

Jag och 9 av mina kollegor hade alla klagat till chefen på en viss person som var allmänt dryg och gick inte att jobba i grupp med han.. Då han varit på ett ställe så säger han att han städat allt sen ska andra dit 2dagar efteråt så har han inte gjort ett skit, bara suttit med telefonen och slarvat, vi påpekar även detta men då är vi rasister och vi får inte säga så och "mobba" en kollega, medans dom får en klapp på huvudet av chefen och nån ledig dag hit och dit. Denna person var inte direkt dum, han var bara lat och ville inte jobba medans han får betalt, ja lite som då man är på fkassa och soc, möten och vuxendagis sedan en utbetalning.

Där jag var fanns det bara lokalvård med städ, det var mycke sitta på kontoret också dom gjorde dagarna enormt långa, måndagar och fredagar fanns det bara 1 objekt för en del personer.

Det fanns en person som verkligen ville jobba och tog i allt då man var ute med honom på plats, han tog även saker som att lyfta på skåp, kaffemaskiner osv som vi inte har i uppgift och inte ska ta, han blev oftast svettig för han tog i förhårt och gjorde mer än vad man ska. Han var alltid i tid och hade inte en ända sjukdag under det året jag var där. Han hade någon form utav en lätt utvecklingsstörning vet inte vad det var men han var inte helt 100 men han hade iallafall körkort. Dom som varit på samhälle länge (längre än 2år) är folk med utvecklingsstörning men dom vill verkligen jobba och folk som inte vill jobba.

Meningen med Samhall är att du bara ska vara där i 1år, och samtidigt du är där kan du plugga, söka jobb och dom hjälper dig ut på en arbetsplats du kan tom plugga körkortet där och folk som inte kan jobba pga av skador eller funktionshinder men så funkar det inte, 1 av 10 kommer därifrån, 9 av 10 lata människor stannar kvar och tar en anställnings plats för dom som verkligen behöver, dom kan jobba men dom vill inte, det är riktigt svårt att få en plats där, tom LFU anställning med funktionshinder.
__________________
Senast redigerad av danichea1 2023-12-19 kl. 20:30.
Citera
2024-02-22, 20:14
  #978
Medlem
Ni som jobbat/jobbar på samhall och har en utvecklingsanställning, hur mycket har ni fått i lön, EFTER skatt. Alltså bara nyfiken på netto-summan. Jag vet att bruttolönen ligger på 20,000 kr för en heltid. Förstår såklart att nettolönen skiljer sig beroende på vart i landet man bor.

Så du som haft/har en utvecklingsanställning, hur många procent jobbade/jobbar du och vad fick/får du ut efter skatt?

Svara bara om det är en utvecklingsanställning som du haft/har.
Citera
2024-02-22, 20:28
  #979
Medlem
Sonny00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SLJ89
Ni som jobbat/jobbar på samhall och har en utvecklingsanställning, hur mycket har ni fått i lön, EFTER skatt. Alltså bara nyfiken på netto-summan. Jag vet att bruttolönen ligger på 20,000 kr för en heltid. Förstår såklart att nettolönen skiljer sig beroende på vart i landet man bor.

Så du som haft/har en utvecklingsanställning, hur många procent jobbade/jobbar du och vad fick/får du ut efter skatt?

Svara bara om det är en utvecklingsanställning som du haft/har.

Det är ju väldigt lätt att räkna ut nettolön om man vet bruttolön och kommun. Man kan exempelvis använda denna tjänst: https://rakna.net/berakna/lon-efter-skatt/

Eller är det så att man beskattas annorlunda om man har en utvecklingsanställning jämfört med en helt vanlig anställning?
Citera
2024-02-23, 19:19
  #980
Medlem
Undrar också kring semester när man har en utvecklingsanställning på samhall, hört olika bud, det kan väl inte stämma att man har rätt till betald semester första året som anställningen startar? Den är ju förvisso tidsbegränsad till 12 månader så kanske har med det att göra?
Citera
2024-04-17, 22:42
  #981
Avstängd
Vad har man för ingångslön?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback