Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-08-04, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madrassen
Men hur kan det veta att jag tex använder min syrras sista siffror i personnumret?

1. Prova först de vanligaste koderna (1234, 9999) vilket inte funkar
2. Kolla med Skatteverket vilka närmsta släktingar du har och deras personnummer (detta är offentlig info)
3. Prova dessa personers fyra sista.

Bam, klart. Nära släktingars fyra sista är ett av de överlägset mest vanliga valen av pinkoder.
Citera
2020-08-04, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dryckeshorn
1. Prova först de vanligaste koderna (1234, 9999) vilket inte funkar
2. Kolla med Skatteverket vilka närmsta släktingar du har och deras personnummer (detta är offentlig info)
3. Prova dessa personers fyra sista.

Bam, klart. Nära släktingars fyra sista är ett av de överlägset mest vanliga valen av pinkoder.

Men alldeles för många försök så låser väl telefonen sig?
Citera
2020-08-04, 11:14
Medlem
Citat:
Men alldeles för många försök så låser väl telefonen sig?

Ja, men de har typ 10-15 försök på sig inom rimlig tidsrymd. Detta räcker för att prova det allra mest uppenbara och nära släktingars fyra sista hör som sagt definitivt dit.
Citera
2020-08-04, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dryckeshorn
Ja, men de har typ 10-15 försök på sig inom rimlig tidsrymd. Detta räcker för att prova det allra mest uppenbara och nära släktingars fyra sista hör som sagt definitivt dit.

Aja då får de väl tömma telefonen. Men vad hjälper det när det är de misstänktas telefon dem borde ta med tanke på att jag får alla hot därifrån
Citera
2020-08-04, 11:38
Medlem
Joomlas avatar
Här är en video från youtube-kanalen advokatsnack angående huruvida polisen kan tvinga dig öppna telefonen: https://www.youtube.com/watch?v=qd5fgl919Nk

Nu har jag inte varit med i svängen som förr på ett par år, men vad jag hört så brukar det åtminstone i USA finnas företag som tillhandahåller metoder för att knäcka telefoner, dock är det lite katt och råtta över det hela eftersom sådana bakdörrar patchas fortlöpande av Apple så om du har senaste mjukvaran så har du bättre förutsättningar. Fyra siffror är förresten en avsevärd försvagning jämfört med sex siffror, men sen minns jag inte hur pass svagt fyra siffror är.

edit: här är ett exempel för två år sen när polisen i USA hade verktyg som kunde knäcka en fyrsiffrig kod på några timmar: https://www.howtogeek.com/fyi/stop-u...des-right-now/
Senast redigerad av Joomla 2020-08-04 kl. 11:41.
Citera
2020-08-04, 11:57
Medlem
Amazon-mannens avatar
Men jag förstår fortfarande inte varför polisen vill in i din telefon när du är målsägande?
Har du fått ett rakt svar på det?
Vad säger din advokat? För du har väl kontaktat juridiskt kunnig person?
Citera
2020-08-04, 12:02
Medlem
lfhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amazon-mannen
Men jag förstår fortfarande inte varför polisen vill in i din telefon när du är målsägande?

Vet inte varför ts skriver att han inte är misstänkt för brott när polisen har sagt att det är precis det han är:

Citat:
Jag sa till henne att dem inte får ta min telefon eftersom jag är målsägande och inte misstänkt och hon sa då "jo det får vi visst för du har anmält ganska grova brott"
Citera
2020-08-04, 12:09
Medlem
akvifers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lfh
Vet inte varför ts skriver att han inte är misstänkt för brott när polisen har sagt att det är precis det han är:

Vad pratar du om?

Polisen säger enligt utsago att han "ANMÄLT ganska grova brott"

Dessutom:
"Målsägande (även målsägare) är den mot vilken ett brott är begånget eller som blivit förnärmad eller lidit skada av brottet."
Citera
2020-08-04, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amazon-mannen

Lite känsligt att prata om det.
Jag blev utsatt för grov våldtäkt av 5 män. Och dessa män eller någon av dem har kontaktat mig i en hel vecka nu. Jag har fått larma minst 10 gånger då dessa individer har haft vapen när de stått utanför.
Dock har jag redan visat polisen allt de skrivit då jag tagit skärmdumpar. Och igår kväll hände det igen. De skickade sms till mig att de står utanför och ska våldta mig grovt. Jag fick larma. Jag visade polisen smset jag fick men de ville ha min telefon så de kunde tömma den. Och vad dem letar efter vet inte jag eftersom jag redan visat dem alla sms jag fått.
Citera
2020-08-04, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joomla
Här är en video från youtube-kanalen advokatsnack angående huruvida polisen kan tvinga dig öppna telefonen: https://www.youtube.com/watch?v=qd5fgl919Nk

Nu har jag inte varit med i svängen som förr på ett par år, men vad jag hört så brukar det åtminstone i USA finnas företag som tillhandahåller metoder för att knäcka telefoner, dock är det lite katt och råtta över det hela eftersom sådana bakdörrar patchas fortlöpande av Apple så om du har senaste mjukvaran så har du bättre förutsättningar. Fyra siffror är förresten en avsevärd försvagning jämfört med sex siffror, men sen minns jag inte hur pass svagt fyra siffror är.

edit: här är ett exempel för två år sen när polisen i USA hade verktyg som kunde knäcka en fyrsiffrig kod på några timmar: https://www.howtogeek.com/fyi/stop-u...des-right-now/
Det ledande företaget som jobbar med sånt här är israeliskt, inte amerikanskt, Cellebrite. Det är också de som svenska polisen använder sig av. Om du inte aktiverat att telefonen raderar sig själv efter 10 försök så kan man försöka att gissa sig fram, dock är det extremt tidskrävande. Du borde använda ett bättre lösenord än bara 4 siffror.
Citera
2020-08-04, 12:34
Medlem
Citat:
Men hur kan det veta att jag tex använder min syrras sista siffror i personnumret?

Eftersom du avslöjar det på Flashback
Citera
2020-08-04, 13:00
Medlem
BiggusDs avatar
Varför vill du inte hjälpa polisen utreda ett brott du själv har anmält?
Då hade det ju varit smidigare att inte anmäla alls...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in