Citat:
Ursprungligen postat av rückblende
Till att börja med vill jag säga att det var trevligt att höra att du fick en angenäm känsla av lugnt av mitt inlägg som för övrigt verkar vara totalt odebatterat.
Utan att vara vansinnigt insatt, så enligt min tolkning är en dimension antingen en tids- eller rumsdimension beroende på betraktaren.
Den tredje dimensionen är tid för flatland men rum för kubländarna, fjärde är tid för kubländarna osv. Och ja, då bör ju rimligen den femte vara en tidsdimension för hyperkubarna om dom har någon tidsuppfattning.
Oavsett vad så är det ju samma sak, bara betraktat på olika sätt så att säga.
Nu känner jag att mitt inlägg kanske kommer hålla annorlunda ton än resten av denna tråd, men jag vill ändå klargöra att det finns en fundamental skillnad mellan en fjärde rumsdimension och en fjärde tidsdimension (i speciella relativitetsteorins bemärkelse), och det nämnligen att rummen har olika geometri: I ett Minskowskirum (som i speciella relativitetsteorin, med tre rumsdimensioner och en tidsdimension) är metriken (typ avståndsmåttet) givet av
ds² = dt² - dx² - dy² - dz²
(där t betecknar en koordinat i den fjärde dimensionen), medan i ett vanligt Euklidiskt rum i fyra dimensioner (det vill säga det man rimligtvis menar med fyra spatiala dimensioner), så är metriken
ds² = dw² + dx² + dy² + dz².
.
Detta gör att rummen har fundamentalt annorlunda geometri. T.ex. så kan man i Minkowskirummet skilja på rumslika vektorer och tidslika vektorer (och för tidslika vektorer, på de som går framåt i tid och de som går bakåt i tid), och de olika kategorierna av riktningar som vektorer representerar kan aldrig roteras in i varandra; det är detta som i nån bemärkelse ligger bakom att vi inte kan accelerera över ljushastigheten. I det vanliga Euklidiska rummet kan man dock rotera alla riktningar till varandra.
Så det finns faktiskt skillnader mellan rumsdimensioner och tidsdimensioner (utöver vad betraktaren anser.) Så en för en Flatlander (som lyder under en speciell relativitetsteori med 2 + 1 dimensioner) ter sig rumstiden fundamentalt annorlunda än hur vi ser ett ögonblickstvärsnitt av våra tre spatiala rumsdimensioner.
Däremot så kan man säga att man säga att (i speciella relativitetsteorin) är en dimension antingen en tidsdimension eller en rumsdimension beroende på betraktaren i den bemärkelsen att det vi kallar tid kan för någon annan vara rum (men då måste också det vi kallar rum vara tid för den personen). Om det finns takyoner t.ex. (partiklar som färdas över ljushastigheten) så kommer dessa i vår värld se 1 rumsdimension och tre tidsdimensioner (vad nu det betyder). Men skillnaden mellan tidsdimension och rumsdimensioner finns alltså; det är bara att man inte kan säga vilket som är vilket.