Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-07-26, 12:42
Medlem
appe-s avatar
nu är jag inte så bekant med hur teorierna uppdaterats sedan 1980-talets Cosmos. kan vi sammanfatta de mer större förändringarna, så vi lekmän också förstår?
Citera
2010-07-26, 13:11
Medlem
phunques avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B. Mystic
Det spekuleras i huruvida universum är stängt eller öppet. Alltså "typ" sfärisk eller krökt. Som tiden och rymdens krökning och allt det där.
Så var det något med Hubble, som jag läst någon annanstans också, att de mest avlägsna galaxerna visade ett rött sken och att deras ljus verkade röra sig snabbare. Rätta mig om jag har fel.
Jag tror du tänker på sfäriskt respektive hyperboliskt i första fallet samt rödförskjutning i det andra.
Citera
2010-07-30, 15:49
Medlem
Deliberatelys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av phunque
Jag tror du tänker på sfäriskt respektive hyperboliskt i första fallet samt rödförskjutning i det andra.
Ah, rödförskjutning var det fina ordet jag letade efter

http://sv.wikipedia.org/wiki/R%C3%B6df%C3%B6rskjutning
Citera
2010-08-13, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av matteyas
Ja i vår värld går det inte att se i sann 3d just av detta skäl; rent fysikaliskt så beter sig fotoner som de gör och därför kommer de alltid interagera med ytor - således kan vi se ytor och inget annat. Om du nu tänker att vi bara får se 2d-bilder hela tiden så blir sann 3d-syn att vi ser 3d-kuber (eller någon annan geometri) istället. Det här hade bara varit möjligt i 4 rumsdimensioner och om fotoner även hade kunnat interagera med just volymer istället för ytor.

Intressant sida angående 4d, börja högst upp och hoppas på att du får lite förståelse för det hela efter du gått igenom alla avsnitten: http://tetraspace.alkaline.org
Tack för länken, den var intressant.

Men om man ska utgå ifrån lägre dimensioner - borde inte det i så fall betyda att fyrdimensionella varelser kan se åt alla 3D-riktningar samtidigt?
Jag menar, vi kan ju exempelvis observera alla riktningar i Flatland samtidigt medan flatländarna bara kan se åt ett håll i taget - kanske samma princip gäller för 4D-varelser i vår värld?

Personligen känner jag mig bara yr när jag försöker föreställa mig hur det skulle kännas att ha en synbredd på 360°.
Senast redigerad av Peter_18 2010-08-13 kl. 14:24.
Citera
2010-08-23, 22:35
Medlem
BorgeHs avatar
Såg en film för länge sedan när jag läste matte. Med fyra rums-dimensioner blir det roligt, då behöver du bara köpa vänsterskor.

Du doppar din vänstersko i den 4:e dimensionen och vrider den. När du tar ut den är den en högersko!

Analogin är uppenbar, om du levde i ett tvådimensionellt plan på ett papper är det långt mellan punkterna 10 cm isär. I tre dimensioner kan du vika pappret och det blir ett kort avstånd.

En del säger därför att om vi kunde upptäcka högre dimensioner vore rymdresor, som nu är orimligt långa, korta på samma sätt.

Vem vet, den som lever får se!
Citera
2010-08-24, 09:28
Medlem
matteyass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peter_18
Tack för länken, den var intressant.

Men om man ska utgå ifrån lägre dimensioner - borde inte det i så fall betyda att fyrdimensionella varelser kan se åt alla 3D-riktningar samtidigt?
Jag menar, vi kan ju exempelvis observera alla riktningar i Flatland samtidigt medan flatländarna bara kan se åt ett håll i taget - kanske samma princip gäller för 4D-varelser i vår värld?

Personligen känner jag mig bara yr när jag försöker föreställa mig hur det skulle kännas att ha en synbredd på 360°.

Vi observerar inte alla riktningar samtidigt. Vi tittar från ett annat håll helt enkelt. En flatlandare ser bara streck medan vi ser ytor och det är därför det blir sån skillnad; vi kan uppfatta hela flatlandarens värld samtidigt - dessutom ser vi både innandöme och utsidan på alla objekten samtidigt. Tittar vi på t.ex. en flatlander-ballong ser vi dess insida såväl som utsida.

Detsamma skulle gälla för en 4dimensionell världs innevånare som tittar mot vår värld. Vi ser bara ytor medan en 4d-varelse skulle kunna se volymer. Det innebär alltså inte att denna varelse skulle titta åt alla håll i 3d samtidigt; det innebär snarare att den skulle se en hel 3d-volym i taget. Den skulle alltså kunna stå utanför ett 3d-objekt och se hela 3d-objektet samtidigt; både det yttre och hela volymen som utgör objektet. De skulle alltså t.ex. se våra ballongers insida och utsida samtidigt.

Det här vilar förstås på att fotoner från 4d-världen interagerar med volymer istället för ytor. Annars hade dessa 4d-varelser varit lika begränsade som oss vad gäller synen.
Citera
2010-08-24, 11:46
Medlem
dethalvabarnets avatar
Du menar någon ungefär som en partikel i som rör sig n-dimensionellt(mer än 4 måste det väl vara) och någon varelse har sensoriska organ/utrustning för denna partikel säg neutrinos, de rör ju sig igenom det mesta och interagerar ej ofta med något väl? kanske borde lägga till några extra dimensioner iom att de inte så sällan interagerar med något i vår dimension.

disclaimer: vilt spekulerande på ämne jag inte kan.
Senast redigerad av dethalvabarnet 2010-08-24 kl. 11:49.
Citera
2010-08-24, 16:05
Medlem
matteyass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dethalvabarnet
Du menar någon ungefär som en partikel i som rör sig n-dimensionellt(mer än 4 måste det väl vara) och någon varelse har sensoriska organ/utrustning för denna partikel säg neutrinos, de rör ju sig igenom det mesta och interagerar ej ofta med något väl? kanske borde lägga till några extra dimensioner iom att de inte så sällan interagerar med något i vår dimension.

disclaimer: vilt spekulerande på ämne jag inte kan.

Det primära kravet är att fotonerna kan röra sig i minst 4 dimensioner - de kan då komma i kontakt med ett 3d-objekt var som helst på hela objektets volym utan att behöva färdas genom objektet och kan därför förmedla visuell information 3-dimensionellt. (vitalt att förstå detta*)

Givetvis måste varelserna kunna fånga upp fotonerna och ta del av informationen i dem. Det sekundära kravet för strikt 4d-syn blir förstås att varelsernas hjärna kan omvandla de 3d-bilder som fotonerna förmedlar till 4d. De har däremot sann 3d-syn, något vi alltså inte besitter.

*Fotoner i vår värld kan komma i kontakt med hela de ytor som avgränsar ett 3d-objekt. Liknande skulle gälla för 4d-objekt; fotoner kan komma i kontakt med hela de 3d-volymer som avgränsar objektet.

Detta medför att en foton kan träffa vilken punkt som helst på en volym utan att behöva färdas via någon annan punkt på samma volym.
Citera
2010-08-30, 20:23
Medlem
Perriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rückblende
Jag försökte hänga med så gott jag kunde och jag tolkade den fjärde dimensionen (och alla dom andra) som en spatial dimension. Precis som den två-dimensionella myran bara kan uppleva den tredje dimensionen "punktvis" när han omedelbart hoppar från en punkt till en annan utan att tillsynes röra sig något (är "hans" tredje dimension hans begrepp om tid? bara en fundering), genom att vika 2 dimensioner genom den tredje. Kan vi i den tredje dimensionen bara uppleva den fjärde punktvis. Och skillnaden mellan två "punkter" kallar vi tid, fast det egentligen är en rumsdimension precis som alla andra. Man får ju försöka tänka sig att man för pacman har svårt att förklara den tredje dimensionen pga man inte kan peka åt det hållet i hans värld så att säga.
Jag hoppas inte det jag skrev blev allt för fel, för annars tror jag jag har fått en glödlampa över huvudet.
Jag är en sabla nybörjare. Men! Det här sättet att beskriva en 4:e dimension kan jag förstå, en angenäm känsla av lugn sköljde genom min kropp när jag läste inlägget. Men sen kommer dessa teorier där man använder tesseractkuben för att beskriva (där uppstår absolut ingen skön känsla), skillnaden på dessa är alltså att i den första blir tiden en rumsdimension, i den andra existerar en helt annan rumsdimension?

Hur många olika teorier om den fjärde dimensionen existerar då egentligen, och vilken är mest vedertagen?

(Eller har jag massuppfittat och allt egentligen är samma sak och jag borde ta en valium och två avsnitt
Seinfelt istället)

/perris
Citera
2010-08-30, 20:35
Medlem
rückblendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perris
Jag är en sabla nybörjare. Men! Det här sättet att beskriva en 4:e dimension kan jag förstå, en angenäm känsla av lugn sköljde genom min kropp när jag läste inlägget. Men sen kommer dessa teorier där man använder tesseractkuben för att beskriva (där uppstår absolut ingen skön känsla), skillnaden på dessa är alltså att i den första blir tiden en rumsdimension, i den andra existerar en helt annan rumsdimension?

Hur många olika teorier om den fjärde dimensionen existerar då egentligen, och vilken är mest vedertagen?

(Eller har jag massuppfittat och allt egentligen är samma sak och jag borde ta en valium och två avsnitt
Seinfelt istället)

/perris
Till att börja med vill jag säga att det var trevligt att höra att du fick en angenäm känsla av lugnt av mitt inlägg som för övrigt verkar vara totalt odebatterat.

Utan att vara vansinnigt insatt, så enligt min tolkning är en dimension antingen en tids- eller rumsdimension beroende på betraktaren.
Den tredje dimensionen är tid för flatland men rum för kubländarna, fjärde är tid för kubländarna osv. Och ja, då bör ju rimligen den femte vara en tidsdimension för hyperkubarna om dom har någon tidsuppfattning.
Oavsett vad så är det ju samma sak, bara betraktat på olika sätt så att säga.
Citera
2010-08-30, 22:03
Medlem
Perriss avatar
Citat:
Till att börja med vill jag säga att det var trevligt att höra att du fick en angenäm känsla av lugnt av mitt inlägg som för övrigt verkar vara totalt odebatterat.

Utan att vara vansinnigt insatt, så enligt min tolkning är en dimension antingen en tids- eller rumsdimension beroende på betraktaren.
Den tredje dimensionen är tid för flatland men rum för kubländarna, fjärde är tid för kubländarna osv. Och ja, då bör ju rimligen den femte vara en tidsdimension för hyperkubarna om dom har någon tidsuppfattning.
Aha! Då förstår jag nog lite mer hur du tänker. Distinktionen mellan tidsdimension och rumsdimension är subjektiv beroende på var betraktaren befinner sig, som du säger. För jädra spännande är det! Men jag behöver nog läsa en hel del från grunden så att säga för att förstå detta bättre, jävla samhällare som jag är.

/perris
Citera
2010-08-30, 22:39
Medlem
Citat:

Nu känner jag att mitt inlägg kanske kommer hålla annorlunda ton än resten av denna tråd, men jag vill ändå klargöra att det finns en fundamental skillnad mellan en fjärde rumsdimension och en fjärde tidsdimension (i speciella relativitetsteorins bemärkelse), och det nämnligen att rummen har olika geometri: I ett Minskowskirum (som i speciella relativitetsteorin, med tre rumsdimensioner och en tidsdimension) är metriken (typ avståndsmåttet) givet av
ds² = dt² - dx² - dy² - dz²
(där t betecknar en koordinat i den fjärde dimensionen), medan i ett vanligt Euklidiskt rum i fyra dimensioner (det vill säga det man rimligtvis menar med fyra spatiala dimensioner), så är metriken
ds² = dw² + dx² + dy² + dz².
.

Detta gör att rummen har fundamentalt annorlunda geometri. T.ex. så kan man i Minkowskirummet skilja på rumslika vektorer och tidslika vektorer (och för tidslika vektorer, på de som går framåt i tid och de som går bakåt i tid), och de olika kategorierna av riktningar som vektorer representerar kan aldrig roteras in i varandra; det är detta som i nån bemärkelse ligger bakom att vi inte kan accelerera över ljushastigheten. I det vanliga Euklidiska rummet kan man dock rotera alla riktningar till varandra.

Så det finns faktiskt skillnader mellan rumsdimensioner och tidsdimensioner (utöver vad betraktaren anser.) Så en för en Flatlander (som lyder under en speciell relativitetsteori med 2 + 1 dimensioner) ter sig rumstiden fundamentalt annorlunda än hur vi ser ett ögonblickstvärsnitt av våra tre spatiala rumsdimensioner.

Däremot så kan man säga att man säga att (i speciella relativitetsteorin) är en dimension antingen en tidsdimension eller en rumsdimension beroende på betraktaren i den bemärkelsen att det vi kallar tid kan för någon annan vara rum (men då måste också det vi kallar rum vara tid för den personen). Om det finns takyoner t.ex. (partiklar som färdas över ljushastigheten) så kommer dessa i vår värld se 1 rumsdimension och tre tidsdimensioner (vad nu det betyder). Men skillnaden mellan tidsdimension och rumsdimensioner finns alltså; det är bara att man inte kan säga vilket som är vilket.
Senast redigerad av dbshw 2010-08-30 kl. 22:42.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in