2018-04-11, 23:14
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jugsZZ
äre svårt o lära sig i början som ny? jag ska få börja jobba snart, jag kan min hemstad ganska väl men inte just gatunamnen, men kanske räcker med gps i början eller vad säger ni??
Du får lära dig en rutt och du följer med i budboken där alla namn, adresser och vilka tidningar de ska står. Sedan får man hålla ögonen öppna och komma ihåg gatans namn när du åker förbi skylten och kolla efter husnummer. Gps behöver du inte, tar för mycket tid också. Men kan vara bra om man letar efter nån låda som sitter underligt till.
Citera
2018-04-11, 23:20
Medlem
Pre 1914s avatar
Förut när jag delade ut tidningar i dalarna fick man alltid en DN som budtidning. Sedan drog de in budexemplaret för att spara pengar eller för att de flesta ändå inte tog hem den. Men på en lapp stod det att ville man ändå ha ett budex av DN skulle man anmäla det så fick man det i fortsättningen också.
Då, för ca tio år sedan fick jag ofta 60-70 DN över så det kändes minst sagt överflödigt med ännu en tidning, så jag anmälde inte min önskan.
Nuförtiden får jag ingen över, finns budexen kvar idag som option?
Citera
2018-04-12, 05:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pre 1914
Du får lära dig en rutt och du följer med i budboken där alla namn, adresser och vilka tidningar de ska står. Sedan får man hålla ögonen öppna och komma ihåg gatans namn när du åker förbi skylten och kolla efter husnummer. Gps behöver du inte, tar för mycket tid också. Men kan vara bra om man letar efter nån låda som sitter underligt till.
aa jo dem har en sån där telefon med alla adresser osv här, gpsen tänkte jag mer till att hitta rätt väg endast. För sen kmr jag göra så i början att jag kollar extra efter rätt brevlåda och skyltar osv som du sa.
Citera
2018-04-12, 07:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pre 1914
Förut när jag delade ut tidningar i dalarna fick man alltid en DN som budtidning. Sedan drog de in budexemplaret för att spara pengar eller för att de flesta ändå inte tog hem den. Men på en lapp stod det att ville man ändå ha ett budex av DN skulle man anmäla det så fick man det i fortsättningen också.
Då, för ca tio år sedan fick jag ofta 60-70 DN över så det kändes minst sagt överflödigt med ännu en tidning, så jag anmälde inte min önskan.
Nuförtiden får jag ingen över, finns budexen kvar idag som option?
I Medelpad där jag delar ut så får vi 3 ex av vår lokaltidning som är Sundsvalls Tidning. Vi får inga extra DN, men vi har inte så många DN här uppe.
Citera
2018-11-13, 12:54
Medlem
Precis börjat ta detta jobb extra. Extra cash utöver ordinarie arbete.
Hur gör ni vid totalutdelningar? Fuskar ni lite eller mycket eller delar ni ut varenda jävla block till alla som ska ha?

Någon som vet lönen + löneförhöjningar? Per automatik eller ska man påmina dom?
Citera
2018-11-28, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svaampenn
Precis börjat ta detta jobb extra. Extra cash utöver ordinarie arbete.
Hur gör ni vid totalutdelningar? Fuskar ni lite eller mycket eller delar ni ut varenda jävla block till alla som ska ha?

Någon som vet lönen + löneförhöjningar? Per automatik eller ska man påmina dom?
Har aldrig haft någon totalutdelning på mitt område, däremot utdelning av reklam om lokaltidningen till alla som inte har tidningen. Försöker vara så noggrann det går iaf, men brukar dela dem till postfack istället för att springa i alla trappor för att spara lite tid. Brukar annars bli så jäkla sent vid sånna tillfällen.

Lön är enl kollektivavtal, http://tidningsbud.blogspot.com/p/tb.html
Där jag jobbar på Tidningstjänst justeras lönen automatiskt. Däremot kan det vara bra att rapportera extratid t.ex. vid "dropp", dvs utdelning av reklam. I ditt fall totalutdelning då.
Senast redigerad av maol3 2018-11-28 kl. 17:24.
Citera
2020-07-27, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rövcola
*

* Ett korrumperat fackförbund (transport avdelning 5) som består av nötter som fullständigt skiter i buden utan istället låter sig bjudas på bjudresor av företagsledningen. Vårat avtal är ett skämt med så många luckor att det är löjligt.

!

Detta var en punkt jag fastnade för, jag tror inte fackföreningskamp är en framkomlig väg för arbetarklassen, i alla fall inte i det stadium kapitalismen befinner sig i idag, fackförbundet som beskrivs här är ju inte det enda som agerar på det där sättet. Vad som istället behövs är organisationsformer som arbetarna själva kontrollerar, av och för arbetarklassen. Arbetarklassen behöver organisera sig över yrkes och nationsgränser så att kapitalisterna inte kan spela ut dem mot varandra. Ett exempel kan vara stormöten som där alla arbetare får delta som väljer representanter som de också kan återkalla när som helst om de t.ex. skulle börja agera på det sätt som TS beskriver sitt fackförbund. Ska representanterna ha någon ekonomisk ersättning så är det inte mer än en genomsnittlig arbetarlön.
Här finns mer djupgående analyser av fackföreningarnas roll och andra exempel på fackförennigarnas svek.
https://en.internationalism.org/pamphlets/unions.htm
https://sv.internationalism.org/inte...klassen-maste-
https://sv.internationalism.org/ir/112_airbus
https://sv.internationalism.org/ir/107_Seat

Jag säger inte att man måste vara kommunist för att få vara med i stormötena eller att de ens nödvändigtvis måste måste kämpa för kommunism. Alla arbetare är välkomna och även stormöten som för en ekonomistisk kamp (högre lön, kortare arbetstid etc.) vore ett betydligt steg framåt.

Jag håller heller inte nödvändigtvis med precis allting som den organisation jag länkat till anser i fackföreningsfrågan. Men jag anser att i alla fall de större fackförbunden har korrumperats och byråkratiserats av t.ex. höga löner för folket i toppen. Dessa har inte sina medlemmars bästa för ögonen utan att behålla sina privilegierade positioner varför de sviker sina medlemmar. Jag har inte heller några större illusioner om att det skulle gå att reformera dessa fackföreningar och jag tror på arbetarklassens självorganisering och kamp på ett internationellt plan som den mest framkomliga vägen för arbetarna att förbättra sitt läge. Detta för att inga fackbyråkrater etc. ska kunna få parasitera på arbetarklassens kamp och för att inte arbetsköparna ska kunna spela ut arbetare mot varandra.
Citera
2023-11-13, 19:41
Medlem
TELAVIV91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baverr
Detta var en punkt jag fastnade för, jag tror inte fackföreningskamp är en framkomlig väg för arbetarklassen, i alla fall inte i det stadium kapitalismen befinner sig i idag, fackförbundet som beskrivs här är ju inte det enda som agerar på det där sättet. Vad som istället behövs är organisationsformer som arbetarna själva kontrollerar, av och för arbetarklassen. Arbetarklassen behöver organisera sig över yrkes och nationsgränser så att kapitalisterna inte kan spela ut dem mot varandra. Ett exempel kan vara stormöten som där alla arbetare får delta som väljer representanter som de också kan återkalla när som helst om de t.ex. skulle börja agera på det sätt som TS beskriver sitt fackförbund. Ska representanterna ha någon ekonomisk ersättning så är det inte mer än en genomsnittlig arbetarlön.
Här finns mer djupgående analyser av fackföreningarnas roll och andra exempel på fackförennigarnas svek.
https://en.internationalism.org/pamphlets/unions.htm
https://sv.internationalism.org/inte...klassen-maste-
https://sv.internationalism.org/ir/112_airbus
https://sv.internationalism.org/ir/107_Seat

Jag säger inte att man måste vara kommunist för att få vara med i stormötena eller att de ens nödvändigtvis måste måste kämpa för kommunism. Alla arbetare är välkomna och även stormöten som för en ekonomistisk kamp (högre lön, kortare arbetstid etc.) vore ett betydligt steg framåt.

Jag håller heller inte nödvändigtvis med precis allting som den organisation jag länkat till anser i fackföreningsfrågan. Men jag anser att i alla fall de större fackförbunden har korrumperats och byråkratiserats av t.ex. höga löner för folket i toppen. Dessa har inte sina medlemmars bästa för ögonen utan att behålla sina privilegierade positioner varför de sviker sina medlemmar. Jag har inte heller några större illusioner om att det skulle gå att reformera dessa fackföreningar och jag tror på arbetarklassens självorganisering och kamp på ett internationellt plan som den mest framkomliga vägen för arbetarna att förbättra sitt läge. Detta för att inga fackbyråkrater etc. ska kunna få parasitera på arbetarklassens kamp och för att inte arbetsköparna ska kunna spela ut arbetare mot varandra.
Bättre fly än illa fäkta. Bli mer allsidig och lämna företag som inte beter sunt, så blir de antingen kvar med dumhuvena eller så tar de sitt förnuft till fånga.
Du är ute efter syndikalism eller liknande och aldrig skulle jag liera mig med sådana.
Citera
2023-11-17, 23:29
Medlem
SR-71s avatar
Det sägs bland före detta kollegor på PREMO att en hel filial har arbetsvägrat (strejkat) detta p.g.a. den nya fillialföreståndaren, fast nu heter det Enhetschef, ja det ska vara en stor och viktig bokstav där.

Jag skriver inte ut namnet på filialen men kan konstatera att den är belägen på södra sidan.

Har vi någon som har känningar där måntro?

Edit: Det ska ha skett till Fredagstidningen.
Citera
2023-12-22, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TELAVIV91
Bättre fly än illa fäkta. Bli mer allsidig och lämna företag som inte beter sunt, så blir de antingen kvar med dumhuvena eller så tar de sitt förnuft till fånga.
Du är ute efter syndikalism eller liknande och aldrig skulle jag liera mig med sådana.

Men det är ju ofta syndikalister etc. uppmärksammar arbetarnas situation.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in