2000-06-09, 23:33
Medlem
Om Gud finns.........som en slags makt eller väsen, kanske kärleken som begrepp...................hur kommer det sig att han/hon/den/det inte ingriper mot världens ondska?
Om det nu vore så, att människan tillåts agera efter eget sinne, så skulle ju bibeln vara totalt meningslös?

Antingen borde ju Gud försöka "styra upp" det hela för att människosläktet ska få leva i kärlek, eller så kan Gud inte, eller så vill Gud inte, eller så anser Gud inte att vi(människosläktet) lever syndfullt som vi gör.

Är det kanske en högre mening med att vi dödar varann och tar kål på djur o natur?
Är det inte ondska?
Är det helt okej att göra precis vad som faller en in?
Då är det ju inte någon större skillnad mellan en kristen/religiös, och en djävulsdyrkare(...lämnar satanisterna utanför tills vidare...)
Citera
2000-06-10, 00:30
Medlem
Ytterligare motsägelser!

Att Gud inte fixar upp våran oreda förklaras med Gud har givit oss egen vilja. Om vi skulle tvingas till att göra gott eller om vi inte skulle ha något alternativ (alltså att göra ont) så skulle vi inte vara goda, utan bara hjärnlösa robotar. Alltså, för att göra gott krävs att man har ett alternativ att göra ont.

Jag är inte själv kristen.
Citera
2000-06-10, 00:47
Medlem
Ytterligare motsägelser!

male: Den frågan du tar upp innebär en av de största problemen inom kristendomen. Det finns inga bra svar. Argumentet som brukar komma är just det som netd tar upp att människan har fått en fri vilja. Om man tänker vidare på det så utgör det en gigantisk motsägelse.

Brukar inom filosofin och teologin kallas teodicé-problemet. Om Gud är god, hur kan det då finnas ondska i världen?
Citera
2000-06-10, 00:50
äldre konto (old)
Ej medlem
Ytterligare motsägelser!

Men som jag tidigare påpekade..............om vi med Guds goda minne tillåts ha en helt fri vilja.........vad är då meningen med Bibeln?.....budorden?.......predikan??
Citera
2000-06-10, 02:19
Medlem
Ytterligare motsägelser!

Den enkla lösningen är att alla de monoteistiska religionerna är bluff, dvs judendomen, kristendomen och islam, med alla oräkneliga varianter. Meningen med detta är att vi ska tänka själva, och inte gå på en massa lögner och vidskepelse.
Citera
2000-06-15, 08:00
Medlem
Ytterligare motsägelser!

Om Gud skulle utrota all ondska i världen blev Han tvungen att utrota människorna.
Så var du glad att Han inte "tar itu" med ondskan på DET sättet!
Faktum är att Han redan HAR tagit itu med ondskan. Det gjorde Han på korset på Golgata för nära 2000 år sedan. Då vann Jesus SEGER över synden. Denna seger är permanent. Satan, vår fiende, ÄR besegrad. Nu är bollen hos oss och handsken är kastad. Skall vi acceptera och tacka ja till Herrens nådeserbjudande om att TA EMOT denna seger i våraliv?
Det handlar, som Bibeln säger, om att dras upp ur fördärvets grop, upp ur den djupa dyn och bli placerad på den fasta klippan.
Att bli frälst är att få fast mark under fötterna istället för det gungfly politiker, psykoterapeuter och systembolaget kan erbjuda.

Vänligen,
LARZ GUSTAFSSON

Inbjuder härmed samtliga till sajten
http://www.welcome.to/apostoliskpingst.

Citera
2000-06-15, 16:25
Medlem
Ytterligare motsägelser!

Seger...hm...ja vilken seger det var att bli korsfäst och bespottad...
Citera
2000-06-15, 19:44
Medlem
Ytterligare motsägelser!

Larz: Jesus sade väl ändå "den som är utan synd kastar den första stenen" vad jag vill minnas så kastade inte jesus heller... Ta och läs på lite om du ska predika i vartenda forum
Citera
2000-06-28, 01:29
Medlem
Ytterligare motsägelser!

Om gud är allsmäktig, varför skulle han inte kunnat göra människorna snälla från början? Varför skulle det inte gå att skapa goda människor med en egen vilja?

netd's förklaring ovan (som väl är den mest spridda förklaringen) medför ju att det måste finnas nån högre princip som säger att fri vilja och godhet inte är förenliga. Denna princip rår alltså inte ens Gud över.

Men... ehh.. då är han väl inte allsmäktig? Eller också är han inte god. Den som hävdar att Gud både är allsmäktig och god (som det ju står i bibeln) har uppenbarligen inte tänkt igenom allting riktigt..
Citera
2000-06-28, 13:24
Medlem
Ytterligare motsägelser!

Larz: "Hon (människan) skapades god men blev genom att följa fel impulser ond."

Ehh.. en människa som följer "fel impulser" är inte en god människa.
Citera
2000-06-28, 17:27
Medlem
Ytterligare motsägelser!

Jesus säger till en människa som kallar Honom "gode Mästare": "Varför kallar du mig god? Ingen är god utom Gud allena."

"Varför kallar du mig god" är ungefär likvärdigt med att säga "jag är inte god". Antagligen var det det Jesus menade. Kan du säga nånstans där Jesus uttryckligen påstår att han är Gud?
Citera
2000-07-04, 01:47
Medlem
Ytterligare motsägelser!

Jag klipper in avsnittet bit för bit.

Joh 8:23 "Han sade till dem: ''Ni hör hemma här nere, jag är ovanifrån. Ni tillhör denna världen, jag tillhör inte denna världen."

Intetsägande. Kan lika gärna appliceras för att visa att han är Guds son.

Joh 8:24 Därför sade jag att ni skall dö i era synder. Ty om ni inte tror att jag är den jag är, skall ni dö i era synder.''

Också intetsägande. Vem ska man tro att han är?

Joh 8:25 De frågade: ''Vem är du då?'' Jesus svarade: ''Varför talar jag alls till er?

Arrogant är han också.

Joh 8:26 Jag har mycket att säga om er och mycket att döma er för. Men han som har sänt mig talar sanning, och det jag har hört av honom förkunnar jag för världen.' 28 De förstod inte att han talade till dem om Fadern.

Han som har sänt honom är fadern. Han har hört saker från honom. Pekar inte detta på att Fadern är nån annan än Jesus? Kortfattat så tycker jag avsnittet pekar på precis ingenting.

Det finns biblar på nätet.
www.bibel2000.org - sök, bläddra
http://www.kristen.nu/kurs/bibel.htm - sök
http://www.lysator.liu.se/runeberg/bibeln/ - bläddra (äldre övers.)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in