2008-04-09, 18:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Zuma
Precis, har aldrig påstått att STIM fungerar som någon sorts advokat för upphovsmännen som idioten ovan verkar tro (★★★). Men det är till STIM man anmäler sina låtar.
Hehehe....måååla dig ut ur hörnet bara.
Citera
2008-04-09, 18:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dejad
Ja och att kräva in pengar från företag som spelar musik, ska du vara riktigt noga ska du stimrapportera när du giggar och be att arrangören betalar in så du kan få betalt för att din låt har spelats
Att de kräver in pengar från "företag" ingår ju i deras roll att betala ut musik...sedan vet jag inte hur "noga" man ska vara.....man ska alltid rapportera varenda framförande, och inte bara gig.

Radio, TV, film, livegig osv gäller. Varenda gång din musik spelas på något sätt inför publik eller lyssnare.
Citera
2008-04-09, 18:58
Medlem
Zumas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ★★★
Hehehe....måååla dig ut ur hörnet bara.

Haha, vad snackar du om? Vilket hörn?

DU är ju totalt slut i huvudet. Kan du läsa överhuvudtaget?
Citera
2008-04-09, 19:22
Bannlyst
Citat:
Haha, vad snackar du om? Vilket hörn?

DU är ju totalt slut i huvudet. Kan du läsa överhuvudtaget?
Som en bebislax som försöker hoppa upp för forsen...studie i självdestruktion på hög nivå.
Citera
2008-04-09, 19:28
Medlem
Zumas avatar
Citat:
Som en bebislax som försöker hoppa upp för forsen...studie i självdestruktion på hög nivå.

Jag lever kvar i tron om att du skämtar och är ett troll.
Inga tvivel
Citera
2008-04-09, 20:08
Medlem
Zkinkans avatar
Citat:
Inga tvivel

men liksom att ta till ett argument som är så självklart visar ju på din panik

"Men det är till STIM man anmäler sina låtar."
Citera
2008-04-09, 22:18
Medlem
miloudots avatar
Fråga :

Citat:
Ursprungligen postat av Erpatjoff
Hur gör man för att fastställa att det är mitt band som skrivit en viss låt?

Ett svar med ett förslag på hur man kan göra :

Citat:
Ursprungligen postat av Noetlovskij
Posta skivan med musiken i ett brev till dig själv. Öppna ej! Då har du en poststämpel från ett visst datum och du kan bevisa att din musik fanns innan någon annan "snodde" den.

Här blir det konstigt :

Citat:
Detta hjälper inte mot låtstöld, utan hjälper bara i en möjlig rättstvist. Det är dock långt ifrån avgörande bevis.

Det går helt enkelt inte att skydda sig mot låtstöld. Vill någon sno en låt så gör de det. Som tur är befinner man sig i en bransch där detta är väldigt ovanligt förekommande, eftersom en låtstöld innebär smutsigt rykte.

Frågan var inte hur man stöldskyddar sin musik, frågan var hur man kan fastställa vem som skrev ett stycke musik först.
Citera
2008-04-09, 22:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av miloudot
Frågan var inte hur man stöldskyddar sin musik, frågan var hur man kan fastställa vem som skrev ett stycke musik först.
Nej frågan var hur man bevisar att man skrivit en viss låt. Vem som skrev den först ingår inte i frågeställningen.

Att posta den till sig själv bevisar ju inte att det du som skrivit stycket, det bevisar bara att du skrev den innan någon annan. Precis likadant tycker mitt kära STIM:

"Ett sätt att visa att du har haft ett verk i din hand vid ett visst datum är att skicka en demokassett, noter eller text rekommenderat med mottagningsbevis till dig själv och behålla försändelsen oöppnad. Det bevisar visserligen inte att du är den ursprunglige upphovsmannen men poststämpelns datum kan vara väsentlig vid en tvist."
Citera
2008-04-09, 22:34
Medlem
miloudots avatar
Citat:
Nej frågan var hur man bevisar att man skrivit en viss låt. Vem som skrev den först ingår inte i frågeställningen.

Ja, precis.

Och om du dubbelkollar korrespondensen mellan dig och Noetlovskij så ser du att du svarar honom med "Detta hjälper inte mot låtstöld".

Vilket betyder att du måste ha missuppfattat att det är inte hur man skyddar sig mot låtstöld som var frågan.

Citat:
Att posta den till sig själv bevisar ju inte att det du som skrivit stycket,

Nej, det håller jag med om.

Citat:
det bevisar bara att du skrev den innan någon annan.

Nej, det bevisar att du hade stycket i din hand ett viss datum, inte att du skrev den innan någon annan.
Citera
2008-04-09, 22:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av miloudot
Ja, precis.

Och om du dubbelkollar korrespondensen mellan dig och Noetlovskij så ser du att du svarar honom med "Detta hjälper inte mot låtstöld".

Vilket betyder att du måste ha missuppfattat att det är inte hur man skyddar sig mot låtstöld som var frågan.

Nej, det håller jag med om.

Nej, det bevisar att du hade stycket i din hand ett viss datum, inte att du skrev den innan någon annan.
Japps, vi menar nog samma sak men pratar förbi varandra.
Citera
2008-04-09, 23:32
Medlem
grens avatar
Citat:
Inga tvivel

Det är nog du som uttrycker dig dåligt, eller försöker rädda dig från att vara ännu mer pinsam.

Att du anmäler en låt till STIM fastställer inte för fem öre att det är du som skrivit låten. Jag kan mycket väl ta din musik och anmäla till STIM som min musik och därmed få pengar när den spelas offentligt.

Om du vill bevisa att du har gjort din musik, så kommer du till trådskaparens frågeställning. Det har STIM ingenting med att göra.
Citera
2023-01-20, 17:57
Medlem
Schnuppfens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erpatjoff
Hur gör man för att fastställa att det är mitt band som skrivit en viss låt?

Det är svårt som fan att skydda oinspelade låtar från stöld. I en intervju nämnde Tomas Stenström att han stulit låten "Slå mig hårt i ansiktet" rakt av från ett Örebroband; med repliken "dom får skylla sig själva att dom inte STIM-anmälde låten.". Som tidigare nämnts skyddar inte heller STIM låtarna från stöld, utan dom utgår från att upphovsmännen är medlemmar i STIM.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in