Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-09-13, 01:57
Medlem
När man än tittar in i det här ämnet efter att det varit dött ett tag kan man lita på att Senpai Methos gjort en comeback med samma virriga utläggningar om att man minsann inte ska ligga på gatan och sprattla med benen som blöjbarn, att RPS självskydd är den gyllene standarden, att MMA, BJJ och liknande moderna flugor bara är orealistiska derivat av de ädla japanska stridskonsterna. (Och kryddat med några japanska termer som naturligtvis är helt obegripliga för någon som frågar om självförsvar.)

Känner att det är viktigt att upprepa mig själv med samma vigör så någon stackare inte tar hans idiotiska råd på allvar och råkar illa ut:

Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Om någon lyckas dänga dig i backen utomhus är du körd hur du än gör. Ett kast i backen utomhus är inget du studsar upp efter och fortsätter. Då hjälper det inte att ligga på rygg och vifta med benen som ett blöjbarn.
Nej. Du är inte körd om du vet hur man faller samt känner igen och vänder en dålig position på marken.

Du är däremot körd om den första gången landar på rygg gör det i en självförsvarssituation. Plattityder om att man aldrig vill ligga på marken och kramas och att det kan finnas flera motståndare hjälper dig inte upp på fötter igen.

Fallträning, svep och submissionförsvar tränas ständigt både i form av drillar och sparring i såväl MMA som BJJ (jag nämner bara dem eftersom du pekar ut dem som orealistiska). Du vet att jag gjort det förr och jag länkar gärna för tionde gången filmexempel på hur sporttekniker både på marken och stående med framgång används I självförsvarssyfte.

Naturligtvis vill ingen bli "dängd i backen" på gatan, men en viktig del av självförsvar är att vara förberedd på att allt inte följer manus. Man måste vara otroligt arrogant om man tror att man inte kan hamna på marken mot sin vilja och BJJ/MMA är synnerligen bra kampsporter för markkamp. Levande träning är ett måste och traditionella japanska kampsporter som tonar ner vikten av sparring- och tävlingsmoment ska undvikas om man är intresserad av självförsvar.

Citat:
Självskydd anpassas till efter tänka situationer dom du personligen kan tänkas utsättas för. Ordningsmakten har ett självskyddsystem för att kunna ingripa och skydda sig. Vårdpersonal har ett skyddsystem för att kunna ingripa och skydda sig.

Citat:
Det var länge sedan jag såg transport- och kontrollgrepp inom MMA och BJJ.

Du får samma utmaning som alla andra gånger du dragit upp detta mytiska självskydd: Specificera vilka tekniker de tränar och länka exempel där de filmats. Visa hur transport- och kontrollgrepp ser ut.

(Det är förstås komiskt att år efter år hyllar detta som självförsvar när vem som helst kan googla och se hur kort en utbildning till ordningsvakt är. Kompetensen man får kommer via den levande träningen i jobbet, inte från en tramskurs i självskydd på några timmar och några byråkratiskt optimerade tekniker. Vi har alla sett serier som Tunnelbanan och det finns ett en gigantisk pool av filmade polisingripanden.)

Citat:
Gör man transport- och kontrollgrepp inom BJJ åker man ut ur dojon. Råkar man kasta någon tjomme på något annat än skulderkast blir man paria. Låser man handlederna på någon i MMA så får man en utskällning.

Vat får du allt ifrån? Jag som inte ens vet vad dessa grepp är kan garantera att du inte blir utkastad om du försöker dig på dem i en BJJ-klubb.

Du har i 20 inlägg påtalat hur säkert och laglighetsoptimerat detta självskydd är, men menar på fullt allvar att du blir utkastad om du försöker dig på på det i en sport där du tränar på att bända sönder ligament och strypa folk medvetslösa?

Nej, du blir inte paria. Utöver brottning använder jag hela min judorepertoar i BJJ och har ännu inte blivit utfrusen. Förutom att reglerna är tillåtande så är BJJ-kulturen väldigt nyfiken - så länge du inte har dåligt omdöme får du experimentera. Nej, du får naturligtvis ingen utskällning eftersom handledslås är tillåtna i MMA. Förstår att du vill fantisera om hur farlig du är och hur då på ålders höst minsann skulle sopa dojomattan med alla MMA-barbarer om du bara fick använda dina jutsus direkt från slagfälten, men försök läsa på åtminstone.
Citera
2023-09-13, 06:06
Medlem
Brottargalnings avatar
Citat:
Låser man handlederna på någon i MMA så får man en utskällning.

Fungerar inte när folk har lindor eller tejpade händer.
Citera
2023-09-13, 09:52
Medlem
Jagarjagarens avatar
Citat:
Om någon lyckas dänga dig i backen utomhus är du körd hur du än gör. Ett kast i backen utomhus är inget du studsar upp efter och fortsätter. Då hjälper det inte att ligga på rygg och vifta med benen som ett blöjbarn. Givetvis fungerar aikijutsu lika väl som jujutsu eller kenjutsu för den som vet hur man använder sin verktygslåda efter situation. Aiki, Ju, Jo, Ken etc. är alla olika deldiscipliner i en och samma helhet. En person som har studerat Aikijutsu, Jujutsu och Kenjutsu har större chanser att kunna försvara sig än någon som enbart har tränat derivat av jujutsu (såsom BJJ eller MMA).

Som jag skrivit tidigare - jag är ingen expert på våldsamma situationer "på gatan", men min teori var alltså denna: Om en kampsport ska kunna användas som effektivt självförsvar tror _jag_ att den kräver antingen (i första hand/helst) tävling eller (i andra hand/åtminstone) sparring av någon som gör ett aktivt motstånd.

Vad det gäller de japanska termerna du pratar om har jag inte en aning om vad de innebär.

MEN

Jag tror att alla som tränar någon tävlingsinriktad kampsport - oavsett vad det är - har en bättre grundförmåga att försvara sig "på gatan" än folk som inte har det. Och yttermera - att träna andra sorters kampsporter (där man inte tävlar eller sparras) riskerar att ge en falsk känsla av säkerhet eller helt enkelt att man överanalyserar själva "fighten" till förmån för "teknik".

Citat:
Självskydd anpassas till efter tänka situationer dom du personligen kan tänkas utsättas för. Ordningsmakten har ett självskyddsystem för att kunna ingripa och skydda sig. Vårdpersonal har ett skyddsystem för att kunna ingripa och skydda sig.

De flesta tekniker som tränas i Krav Maga är illigala i Sverige. RPS använder ett urval av tekniker från KM som inte utgör någon fara för någon part.

Å andra sidan - anpassat självskydd är ju näppeligen vad tråden handlar om? Det handlade väl om vilken _kampsport_ som är mest lämpad vill självförsvar?

I övrigt kan jag tänka mig att "den kampsport du tränar" är den som är effektivast. Jag tror att vi kommer att gå tillbaka till just "intränade mönster" i en konfrontation. Det gör att folk som tränar boxning givetvis hänfaller till just boxning när de måste försvara sig själva. Det gör att folk som tränar olika former av brottning kommer att brottas när de försvarar sig. Vilket av detta som är mest effektivt? Låt oss bara enas om att en boxare förmodligen boxas bättre än en brottare och vice versa.

Mitt inlägg tidigare - som du svarade på - handlade om Aikido. Där Sagodjur hävdar att detta är effektivt självförsvar. Själv är jag tveksam till det. Dels därför att A) jag har aldrig sett någon svensk klubb träna "sparring" med aktivt motstånd eller B) sett tävling (där någon faktiskt försöker vinna) - och tävlingsklippet som visades inte ser ut som åtminstone jag - med min erkänt dåliga erfarenhet - förknippar med nåt som jag sett "på gatan".

Slutligen - jag har aldrig behövt försvara mig med någon kampsport i en gatufight, och jag hoppas innerligt att jag slipper, men om jag på något sätt skulle hamna i situationen att jag måste fightas kommer JAG förmodligen hänfalla till boxning, då det är den kampsport jag tränat ojämförligt mest. Det är förmodligen inte lika "effektivt" som något annat upptänkligt system (som polisens självskyddspaket), men det är vad jag har att luta mig mot.

Och det är en kampsport.
Citera
2023-09-13, 13:23
Medlem
Citat:

Snälla säg att det inte är det här. Jag trodde först det var ett skämt med de har mycket riktigt utbildat 100000-tals ordningsvakter, myndighetsabställda och andra yrkesgrupper som riskerar att utsättas för våld:

https://ssk.se/sjalvskydd-sjalvforsv...&video=29fc04d

Två tekniker kombinerade med hela fyra kontrolltekniker alltså. Längst ner finns de filmade.

1. Angrepp bakifrån. Anfallaren greppar ett löst gable grip kring försvararens nacke. Försvararen vänder sig om, slår anfallaren på pungen och knuffar honom med öppen handflata i ansiktet. Anfallaren faller av oklar anledning och spelar därefter död.
Koreograferat trams.

2. Hjälpa andra och liggande.
a) En angripare stryper tredje man. Försvararen greppar med båda händerna ansiktet på anfallaren och tar ner honom på marken. Knä över huvud/skuldror, kontrollerar en armen bakom ryggen.

Återigen ger anfallaren noll levande motstånd. Efter allt ditt prat om att man aldrig vill vara på marken har försvararen själv tagit kampen dit. Allt vore tillåtet i MMA med skillnaden att teknikerna där är effektivare och presstestade mot människor som vet vad de sysslar med. Kontroll med knät är ett dock ett bra val eftersom det går fort att resa sig igen. Lär dig det ordentligt i en effektiv kampsport istället.

b) Samma tekniker men från en annan position. Anfallaren spelar återigen död.

c) Stor komik. Försvararen ligger på rygg och, med dina ord, "sprattlar med benen som en blöjbebis". I sig inga konstigheter - hamnar man där är öppen guard och sparkar den enda man kan göra tills man hittar en öppning att resa sig igen. Mest komiskt att de lär ur saker du uttryckligen förkastar.

d) Ett exempel på komiskt dålig BJJ utfört av en tränare som aldrig tränat på marken. Försvaren knuffar anfallaren ur öppen guard varpå den senare faller medvetslös till marken. Varför?

e) Igen bara extremt dålig BJJ. Tränaren ska demonstrera en brygga/upa för att ta sig ur full mount. Han glömmer dock både att brygga och att låsa den vänstra armen som kommer blockera svepet. Men vad gör det när anfallaren ramlar av och spelar död på egen hand. Varför tränar på marken? Du har ju sagt att det är kört om man hamnar där?

3. Försvar mot slag. Övertydliga slag i slow motion. Blockeras i slow motion och följs av ännu en handflateknuff. Anfallaren blir medvetslös.

4. Hjälpa andra ute. Upprepning av nedtagningen i nummer 1.

Sammanfattningsvis lär de ut nedtagningar, slag, kontrollpositioner och svep på marken. Alltså exakt samma saker som vilket MMA-gym som helst (frånsett pungslaget), med skillnaden att tränarna är inkompetenta, teknikerna är sämre och att realistiskt motstånd lyser med sin frånvaro.

"Denna utbildning är endast en halvdag lång och kompletteras ofta med en halvdags teori gällande förebyggande åtgärder etc, se beskrivning av utbildning inom hot och våld."
Wow, redo för gatan efter en halvdag huh. Inte konstigt att dit ego är stort.
Citera
2023-09-22, 03:10
Medlem
Skölden (Defendo) eller 360 (IKMF), vilken är bäst vid attack utan vapen anser ni?
Citera
2023-09-22, 08:52
Medlem
Jagarjagarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tellusstar
Skölden (Defendo) eller 360 (IKMF), vilken är bäst vid attack utan vapen anser ni?

Finns det ens nån som tränar Defendo?

Och cherry picking tekniker ur olika system?
Citera
2023-09-28, 06:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jagarjagaren
Finns det ens nån som tränar Defendo?
Jyrkis organisation har växt senaste åren. Finns inte enbart i Sverige och Finland utan också i Polen och Ungern.
Citera
2023-09-28, 06:05
Medlem
Citat:
Varken MMA eller BJJ har några realistiska självförsvarssituationer. Det var länge sedan jag såg transport- och kontrollgrepp inom MMA och BJJ. Gör man transport- och kontrollgrepp inom BJJ åker man ut ur dojon. Råkar man kasta någon tjomme på något annat än skulderkast blir man paria. Låser man handlederna på någon i MMA så får man en utskällning.
MMA är naturligtvis självförsvar. Om det är man mot man. Slag och knätekniker och marktekniker (inklusive sparring) är naturligtvis självförsvar.

Vissa KM klubbar är teoretiskt trams bara.
Citera
2024-08-03, 19:00
Medlem
Jag skulle säga Krav Maga. Kampsporten används av militära och polisiära styrkor över hela världen på grund av dess praktiska tillämpning och effektivitet i självförsvarssituationer. Krav Maga utvecklades av Imi Lichtenfeld som behövde försvara sig mot antisemitiska gäng i Bratislava. När han senare emigrerade till Palestina började han utbilda Haganah i kampsporten Krav Maga.
Citera
2024-08-21, 20:52
Medlem
Bartman777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vitvinshoran
Jag skulle säga Krav Maga. Kampsporten används av militära och polisiära styrkor över hela världen på grund av dess praktiska tillämpning och effektivitet i självförsvarssituationer. Krav Maga utvecklades av Imi Lichtenfeld som behövde försvara sig mot antisemitiska gäng i Bratislava. När han senare emigrerade till Palestina började han utbilda Haganah i kampsporten Krav Maga.
Jag kommer också att tänka på Krav Maga. Det känns anpassat för att försvara sig på effektivast sätt på gatan mot idioter som anfaller en.

Annars håller jag även med i det någon skrev tidigare i tråden. Att den kampsport man själv är tränad i är antagligen den bästa att falla tillbaka på just då. Om jag skulle behöva försvara mig på gatan hade jag antagligen lutat mig mot de saker jag lärt mig när jag själv tränat, det som sitter i ryggmärgen. Det skulle antagligen vara bäst för mig i den stunden.
Citera
2024-08-22, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soltecken
Snälla säg att det inte är det här. Jag trodde först det var ett skämt med de har mycket riktigt utbildat 100000-tals ordningsvakter, myndighetsabställda och andra yrkesgrupper som riskerar att utsättas för våld:

https://ssk.se/sjalvskydd-sjalvforsv...&video=29fc04d

Två tekniker kombinerade med hela fyra kontrolltekniker alltså. Längst ner finns de filmade.

1. Angrepp bakifrån. Anfallaren greppar ett löst gable grip kring försvararens nacke. Försvararen vänder sig om, slår anfallaren på pungen och knuffar honom med öppen handflata i ansiktet. Anfallaren faller av oklar anledning och spelar därefter död.
Koreograferat trams.

2. Hjälpa andra och liggande.
a) En angripare stryper tredje man. Försvararen greppar med båda händerna ansiktet på anfallaren och tar ner honom på marken. Knä över huvud/skuldror, kontrollerar en armen bakom ryggen.

Återigen ger anfallaren noll levande motstånd. Efter allt ditt prat om att man aldrig vill vara på marken har försvararen själv tagit kampen dit. Allt vore tillåtet i MMA med skillnaden att teknikerna där är effektivare och presstestade mot människor som vet vad de sysslar med. Kontroll med knät är ett dock ett bra val eftersom det går fort att resa sig igen. Lär dig det ordentligt i en effektiv kampsport istället.

b) Samma tekniker men från en annan position. Anfallaren spelar återigen död.

c) Stor komik. Försvararen ligger på rygg och, med dina ord, "sprattlar med benen som en blöjbebis". I sig inga konstigheter - hamnar man där är öppen guard och sparkar den enda man kan göra tills man hittar en öppning att resa sig igen. Mest komiskt att de lär ur saker du uttryckligen förkastar.

d) Ett exempel på komiskt dålig BJJ utfört av en tränare som aldrig tränat på marken. Försvaren knuffar anfallaren ur öppen guard varpå den senare faller medvetslös till marken. Varför?

e) Igen bara extremt dålig BJJ. Tränaren ska demonstrera en brygga/upa för att ta sig ur full mount. Han glömmer dock både att brygga och att låsa den vänstra armen som kommer blockera svepet. Men vad gör det när anfallaren ramlar av och spelar död på egen hand. Varför tränar på marken? Du har ju sagt att det är kört om man hamnar där?

3. Försvar mot slag. Övertydliga slag i slow motion. Blockeras i slow motion och följs av ännu en handflateknuff. Anfallaren blir medvetslös.

4. Hjälpa andra ute. Upprepning av nedtagningen i nummer 1.

Sammanfattningsvis lär de ut nedtagningar, slag, kontrollpositioner och svep på marken. Alltså exakt samma saker som vilket MMA-gym som helst (frånsett pungslaget), med skillnaden att tränarna är inkompetenta, teknikerna är sämre och att realistiskt motstånd lyser med sin frånvaro.

"Denna utbildning är endast en halvdag lång och kompletteras ofta med en halvdags teori gällande förebyggande åtgärder etc, se beskrivning av utbildning inom hot och våld."
Wow, redo för gatan efter en halvdag huh. Inte konstigt att dit ego är stort.
Är väl en av anledningarna till att vi som har tränat i ruggigt många år har sprungit på massor av poliser, ordningsvakter, dörrvakter, väktare osv nere på klubbarna genom åren oavsett om det rörde sig om Taekwondo (hårdast i en tid när Thai och kickboxningsklubbarna lös med sin frånvaro i mindre och mellanstora städer och det första MMA gymmet dvs Pancrase gym i Sthlm inte öppnade förrens 1997.), Boxning, Thai / Kickboxning, MMA av det jag personligen tränade minus Ju Jutsu Kai som barn då och man stötte även på dem inom BJJ:n när man testade på det men det var också personer som körde MMA på samma klubb.

Förr var det mycket poliser, ordningsvakter, väktare osv som också tränade Boxning, Brottning och Judo i en tid när alternativen var färre än idag så att säga.

Den där skiten är rent skräp. Obligatorisk utbildning som du tyvärr måste genomlida inom vissa yrkeskategorier men svårt att få till mot en riktig motståndare som gör motstånd på liv och död.
Citera
2024-08-22, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vitvinshoran
Ruggigt effektiv och bra träning om man hittar en bra klubb med bra, hyfsat hård och realistisk sparring med typ semi MMA regler där systemet bygger till mångt och mycket på MMA men är kraftigt förenklat plus att man har lagt på lite fultekniker som av förståeliga skäl inte går att praktisera på varandra samt anything goes mentaliteten där man gör det som krävs för att försätta motståndaren ur stridbart skick och kan improvisera tex använda objekt i omgivningen som vapen osv för att sedan snabbt ta sig oskadd ifrån platsen.

Många KM klubbar är ren skit men det har åtminstone funnits guldkorn. Du lär dig slåss hyfsat bra på två pass i veckan mot någon som totalt saknar kampsportserfarenhet men som tex hoppar på dig på krogen eller i en mörk gränd men du har ingen chans mot en tränad MMA fighter som kör minst 4 pass i veckan och kanske tävlar tex på amatör nivå.

Det finns en version för poliser också som mer handlar om att neutralisera, kontrollera och omhänderta samt den militära varianten som går ut på att döda i närstrid där man lär ut helt andra former av tekniker samt hur man slåss med knivar, bajonetter, stridspadar samt automatkarbiner som tillhyggen på nära håll bla.

Fight Quest duon är i Israel och tränar KM bla med IDF och den kanske mest otäcka kvinnliga instruktören som jag har sett "There is no rules in Krav Maga" "No Mercy" "Can you take on 10 guys and not be scared ?" "This is a style designed to kill people" "The key word is aggression"

https://m.youtube.com/watch?v=wXUB_P...Qga3JhdiBtYWdh
Senast redigerad av WhiskeyTango84 2024-08-22 kl. 20:26.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in