Citat:
Ursprungligen postat av Bullaz
Oj vad rolig du var nu, töntjävel.
Jag skrattade.
Åter till frågan. Lider med dig, skiftarbete suger ofta spontantinteten rakt ur en. Det blir svårt att aktivera sig när man sliter som ett djur på jobbet och gärna vill spendera fria dagarna med att mest ta det lugnt hemma för att vila upp sig, då är ofta kraven på att vara den mer drivande partnern när det kommer till aktiviteter rätt absurd.
Min självupplevda lösning är att göra saker som är hembunda men ändå har en viss spontanitet till sig. En film med middag och gemensamma bad funkar bra men beroende på personligheten hos din flicka så kan det ofta snabbt bli tråkigt det med. Ofta så är nyckeln att åtminstonde någon dag i veckan gå in i tankegången att idag så ska jag bara låta dagen ta oss vart vi kommer bara så länge det är ifrån soffan (man kan testa att införa en självvald lockout, "idag ska vi inte vara hemma förrens klockan XX:XX). Det är lättare att göra nu på vårkanten finner jag att man efter jobbet drar iväg till ett fik och unnar sig lite tid utanför den unkna lägenheten, försöker släppa stressen från jobbet och låter dagen rulla vidare därifrån, kanske till biografen, bibblan eller kanske lite shopping (som sagt, allt beror på personlighet). Vet kompisar som är riktigt bra på just snöbollseffekten på sånt där, en speciellt som ringde upp mig en dag och berättade att han hamnat i en stad 5 mil bort för att elda hundbajspåsar på flickans ex trapp och behövde skjuts hem. Spelar inte alltid så stor roll vad man gör, bara att man gör något som bryter av från vardagen på ett betydande sätt.
Att veta vad flickan kan tänka sig själv att göra är ju en bra början. Vänder man bordet inte alltför agressivt och frågar "vad skulle du vilja göra just nu då?" så kan man ju inte anklagas för att vara boven i dramat om hon bara säger "men asså bara nåt!11!1". Bästa sättet att hålla en relation intressant är ju ett givande och ett tagande. Har man ett behov av spontantinetet måste man vara villig att ge tillbaks.