• 3
  • 4
2008-04-16, 16:21
Medlem
Alltid lika patetiskt att se människor bete sig som svin och sedan skylla allt på sina speciella känslor.

"Jag har aldrig kännt så här förut!"
"Ni vet inte hur det känns!"

Du, kära fröken, är en slyna och en värdelös vän.
Citera
2008-04-16, 16:37
Medlem
orscars avatar
Jag hoppas du tappar alla dina vänner.
Citera
2008-04-16, 17:44
Moderator
pewpews avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pancev
Klart att du utgår från dig själv, det är så det brukar vara tyvärr.

Viss skillnad kanske?

De har varit ihop 1-1,5 år och hon börjar prata om planer för framtiden, de har inte en familj, det har pågått sedan okt/nov och det handlar uppenbarligen om unga människor som ska inleda sitt liv snarare än underhålla sitt liv.

Du tänker ju inte på den utsatta parten, du tänker på dig själv och hur du skulle vilja ha det. Du applicerar dina tankar och åsikter på en annan person utan att veta eller bry dig om att veta (det är vad du tror men det är fel) hur den personen faktiskt skulle vilja ha det, självupptaget och subjektivt. Det är ett lika stort misstag varje gång att sätta sina egna tankar främst och sedan utgå från att det även gäller för andra människor.

Ditt exempel du tar upp, vad hade han velat om han hade fått chansen att välja istället för att det råkade bli avslöjat? Hade han valt att fortsätta sitt liv med sin lilla familj? Det kanske han hade gjort men det hade varit hans val då åtminstone! Jag har massor av exempel där folk hade velat veta kan jag påtala, de känner att de har slängt bort flera av deras bästa år på en människa som inte var värd det efter att det till slut framkommit att ena parten hade varit otrogen. Barn, familjeliv, semestrar etc känns bara som smutsiga minnen. Kliv ur ditt rosa moln nu och "happily ever after".

Jag förstår hur du tänker och att du gör det för att vara "snäll och omtänksam". Det är precis vad du inte är. Det är inte ditt beslut att avgöra andras framtid utan att de vet om det och dessutom baserat på dig själv. Ge dem chansen att bestämma det själva istället! Både du och hon anser alltså att det hade varit bättre för honom att leva som lurad och du försvarar hennes otrohet och lögn med att det bästa hade varit att han inte hade fått reda på det. Det är faktiskt precis det du gör indirekt.

Jag står fortfarande (kan ändras) för att jag är glad över att du inte är min vän, jag vill ha ärliga vänner och inte vänner som tar mina beslut baserat på vad de tror.

Om du inte förstår hur fel och självcentrerat ditt resonemang är i grund och botten så tycker jag att du borde fundera på det, du är ju uppenbarligen bra på att applicera dina tankar på andra åtminstone. Om du fortsätter ta beslut åt andra så kommer det slå tillbaka på dig i livet, det kan jag garantera tyvärr.

nu tror jag du ska ta chilla lite. Börja med att läsa mitt första inlägg igen. Jag ger inte rådet att inte berätta, jag lägger fram andra perspektiv än de som redan är nämnda, att där är flera sätt att se på saken.
´
Detta är inte bara mina funderingar, vet många som funderar i samma banor. Jag kan inte lägga värderingar i hur mycket deras relation är värd, däremot kanske jag hade kunnat vad gäller min bästa vän, eftersom jag känner henne utan och innan.

Det är TS frågeställning, vilket är bäst för hennes bästa vän, inte min. Det framgår inte heller vilken ålder det handlar om.

Och nej, jag håller definitivt inte med dig om att sanningen alltid är bäst. Det är det bara om allting vore svart och vitt, men det är inte så enkelt i mina ögon.
Citera
2008-04-16, 19:11
Medlem
Snövits avatar
Sammankoppling av konton eller outning av användare är inte tillåtet.

Inlägg raderade på grund av detta och ot/trams.

/Moderator
Citera
2008-04-16, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pewpew
Jag utgår från mig själv, och det är inte för mig självklart att jag hade velat veta. Jag är inte säker på det hade gjort mer nytta än skada för mig.

Jag har ett rl exempel där jag sett detta. De hade levt ihop 10 år, 2 barn, hon fick en nyck med hans bästa vän, det varade inte länge men det avslöjades. Nån mer knäckt person än honom har jag inte sett. De hade det bra för övrigt. Om det inte kommit fram? Hon älskade honom fortfarande och ångrade sig, vilket vore bäst för honom? Han älskade sin lilla familj? Istället för ett iskallt hårt uppbrott, hade det kunnat leva happily ever after?

Världen är inte svart och vit, jag säger fortfarande att jag inte är säker på vad jag själv velat, men det är ingen självklarhet att det är för hennes bästa.

I detta fall, tycker jag man ska tänka på den utsatta parten i första hand, och ingen annan.

Leva "happily ever after" med en otrogen fitta som "älskar" honom? Haha, ja, det blir nog bra. Det var nog de bästa som kunde hända den killen.

Toskala
Citera
2008-04-17, 00:20
Medlem
Pancevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pewpew
nu tror jag du ska ta chilla lite. Börja med att läsa mitt första inlägg igen. Jag ger inte rådet att inte berätta, jag lägger fram andra perspektiv än de som redan är nämnda, att där är flera sätt att se på saken.
´
Detta är inte bara mina funderingar, vet många som funderar i samma banor. Jag kan inte lägga värderingar i hur mycket deras relation är värd, däremot kanske jag hade kunnat vad gäller min bästa vän, eftersom jag känner henne utan och innan.

Det är TS frågeställning, vilket är bäst för hennes bästa vän, inte min. Det framgår inte heller vilken ålder det handlar om.

Och nej, jag håller definitivt inte med dig om att sanningen alltid är bäst. Det är det bara om allting vore svart och vitt, men det är inte så enkelt i mina ögon.
Jag är hur lugn som helst.

Det enda jag försöker få dig att förstå är att den sortens omtänksamhet innebär att "du" tar beslut för andra människor, kan du omöjligen förstå det? Om du exempelvis inte vill veta om otrohet som din partner begår och påtalar det för vänner etc så är det helt ok givetvis, det är ditt val att besluta vad du vill veta. Men jag anser inte att du ska ta beslut för andra (jag riktar det mot dig nu för att förenkla resonemanget).

Om vi tar exemplet med din vän igen, om det hade kommit fram 10 år senare och de hade haft 4 barn och han hade varit 10 år äldre tror du att han hade varit mindre knäckt då över att hans fru och hans bästa vän hade tigit om det så att han hade kastat bort de åren istället för att ta smällen och eventuellt kunna gå vidare i livet? Du anser således att din "vän" är värd att vara lurad av sin otrogna fru och sin bästa vän och gå runt i tron om att hon älskar honom och att vännen är hans bästa. Klart hon ångrade sig i efterhand, det gör de flesta, men nog fan hade hon knullat runt senare i livet också.

Världen är inte svart och vit, det är därför många par kan hantera otrohet om folk är ärliga med det. Det är du som gör det enkelt och inte jag, du gör ett val åt andra för att göra det enkelt i din värld och är en del av livslögnen för en annan person.

För att göra det så enkelt som möjligt så sätter jag in dig som de tre personerna i trådstarten.

1 Du är den bedragne.
Du vill inte veta om din partners otrohet och i detta fall så föredrar du således att inte veta om att din partner och din bästa vän knullar med varandra upprepade gånger bara för att du vill leva vidare i din bubbla om ett lyckligt liv. Det är en åsikt som ska respekteras, det är ditt val som sagt, men då får du även acceptera att det eventuellt framkommer i ett senare skede i ditt liv. Känns det lockande att få vetskap om det då det är för sent att skaffa sig ett nytt liv med en annan och bättre partner? Det ultimata sveket (lögnerna) har du byggt ett helt liv på. Vem skulle inte dö sjukligt missnöjd med den vetskapen. För övrigt låter det som ett grymt bra liv att de knullar med varandra, bara jag slipper höra om det så är allt fantastiskt!

Problemet är ju att vissa faktiskt vill veta om partnern är otrogen, vilket ger att ovanstående blir än värre framställt.

2 Du är den otrogne.
Du är otrogen mot din partner och dessutom är du det med dennes bästa vän. Men självklart är det ju bäst för din bedragna partner att inte få reda på något eller hur? Den ska ju få chansen att vara lycklig ihop med sin otrogna fitta till partner och göra roliga saker ihop med yrkessvinet till vän. Snacka om att tänka på den drabbades bästa! Den drabbade är ju inte värd chansen att få göra sitt egna val och kanske försöka hitta någon som verkligen älskar denne, denne är ju uppenbarligen så lycklig med dig!

3 Du är vännen
Du är personens bästa vän i livet, någon denne litar på fullt ut och som denne i sin tur är lojal mot. Men du gillar att knulla med dennes livspartner, inte bara en gång utan flera såklart, och i sanningens namn förstöra dennes nuvarande liv. Men visst, du har ju inte förstört något så länge du ljuger om det eller hur? Två fel blir ju ett rätt!

Men nu ska du ju tänka på din bästa väns bästa. Det är klart att denne mår bättre av att inte få veta att du gillar att knulla partnern, då får ju denne fortfarande ha dig som bästa vän och tack och lov får denne chansen att bygga vidare på sitt lyckliga liv med sin otrogna fitta till partner. Det bara MÅSTE vara bäst för din vän. Som den bästa vännen så är det verkligen helt rätt, snacka om att göra rätt för epitetet som bästa vän!

Nu vet jag att du sa att du inte vet definitivt vad du själv skulle vilja samt att det bara är en annan vinkel. Men dessa tre ovanstående faktumen för den drabbade är vad du lite försiktigt lägger fram som förslag till TS, i namnet av att det är bäst för den drabbade.

Jag vet inte om du förstår att det är självupptaget att ta beslut om andras bästa (om du är en del av problemet). Du vet ju bäst om vad som är bäst för dem.

Antingen vill du leva i en lycklig bubbla där du slipper höra sanningar som gör dig ledsen eller så vill du kunna begå fruktansvärda fel mot dina närmaste utan att stå för det i namnet av att det är säkert bäst för dem. Det är väldigt hårddraget men det är så du framstår, eller vill att andra ska vara som, om man drar saker till sin spets. I detta resonemang ska tilläggas, jag lägger ingen värdering alls av din person egentligen utan endast detta isolerade ämne.

För att vara direkt och konkret (som fallet är för TS och som du vill råda). Skulle du tiga om det var du som knullade med din bästa väns partner? I så fall vem är det bäst för? Ja, för dig skulle jag påstå.
Senast redigerad av Pancev 2008-04-17 kl. 00:39.
Citera
2008-04-17, 10:11
Moderator
pewpews avatar
Citat:
Jag är hur lugn som helst.

Det enda jag försöker få dig att förstå är att den sortens omtänksamhet innebär att "du" tar beslut för andra människor, kan du omöjligen förstå det? Om du exempelvis inte vill veta om otrohet som din partner begår och påtalar det för vänner etc så är det helt ok givetvis, det är ditt val att besluta vad du vill veta. Men jag anser inte att du ska ta beslut för andra (jag riktar det mot dig nu för att förenkla resonemanget).

Jag håller med dig i detta, de är bästa vänner, trådskaparen och den som blivit förådd, därför kanske hon vet hur hennes väninna resonerar. Naturligtvis ska man inte fatta beslut utifrån egen bedömning av vad man själv velat, utan faktiskt utifrån vad man vet om den andra parten, bästa vänninnan eller liknande.

Citat:
Om vi tar exemplet med din vän igen, om det hade kommit fram 10 år senare och de hade haft 4 barn och han hade varit 10 år äldre tror du att han hade varit mindre knäckt då över att hans fru och hans bästa vän hade tigit om det så att han hade kastat bort de åren istället för att ta smällen och eventuellt kunna gå vidare i livet? Du anser således att din "vän" är värd att vara lurad av sin otrogna fru och sin bästa vän och gå runt i tron om att hon älskar honom och att vännen är hans bästa. Klart hon ångrade sig i efterhand, det gör de flesta, men nog fan hade hon knullat runt senare i livet också.
Jag vet inte vad som är rätt och fel, däremot så tror jag för personlig del, om det hänt mig, att det kanske är lättare att svälja 10 år senare och det är det förgångna, nu säger jag kanske, för jag vet inte.

V
Citat:
ärlden är inte svart och vit, det är därför många par kan hantera otrohet om folk är ärliga med det. Det är du som gör det enkelt och inte jag, du gör ett val åt andra för att göra det enkelt i din värld och är en del av livslögnen för en annan person.
Jag tycker inte det finns ett självklart svar alls. Jag tycker inte man ska ljuga, jag tycker situationen är vidrig, men det betyder inte att det bästa är att kasta fram allt på bordet.

Citat:
För att göra det så enkelt som möjligt så sätter jag in dig som de tre personerna i trådstarten.

1 Du är den bedragne.
Du vill inte veta om din partners otrohet och i detta fall så föredrar du således att inte veta om att din partner och din bästa vän knullar med varandra upprepade gånger bara för att du vill leva vidare i din bubbla om ett lyckligt liv. Det är en åsikt som ska respekteras, det är ditt val som sagt, men då får du även acceptera att det eventuellt framkommer i ett senare skede i ditt liv. Känns det lockande att få vetskap om det då det är för sent att skaffa sig ett nytt liv med en annan och bättre partner? Det ultimata sveket (lögnerna) har du byggt ett helt liv på. Vem skulle inte dö sjukligt missnöjd med den vetskapen. För övrigt låter det som ett grymt bra liv att de knullar med varandra, bara jag slipper höra om det så är allt fantastiskt!
Lägg till andra faktorer, tänk om jag lider av en depression? Tänk om någon nära anhörig gått bort och sambon är min trygghet, alltså det kan ju finnas omständigheter som gör att jag inte kan hantera sanningen? åtminstonde inte för tillfället?

Citat:
Problemet är ju att vissa faktiskt vill veta om partnern är otrogen, vilket ger att ovanstående blir än värre framställt.

2 Du är den otrogne.
Du är otrogen mot din partner och dessutom är du det med dennes bästa vän. Men självklart är det ju bäst för din bedragna partner att inte få reda på något eller hur? Den ska ju få chansen att vara lycklig ihop med sin otrogna fitta till partner och göra roliga saker ihop med yrkessvinet till vän. Snacka om att tänka på den drabbades bästa! Den drabbade är ju inte värd chansen att få göra sitt egna val och kanske försöka hitta någon som verkligen älskar denne, denne är ju uppenbarligen så lycklig med dig!
Allt jag säger är, sätt den bedragnes intressen i första hand, har man varit otrogen, eller svikit sin bästa vän, så får man ta ansvar för det oxå. Vad sen det ansvaret innebär i enskild situation, det varierar.

Citat:
3 Du är vännen
Du är personens bästa vän i livet, någon denne litar på fullt ut och som denne i sin tur är lojal mot. Men du gillar att knulla med dennes livspartner, inte bara en gång utan flera såklart, och i sanningens namn förstöra dennes nuvarande liv. Men visst, du har ju inte förstört något så länge du ljuger om det eller hur? Två fel blir ju ett rätt!

Men nu ska du ju tänka på din bästa väns bästa. Det är klart att denne mår bättre av att inte få veta att du gillar att knulla partnern, då får ju denne fortfarande ha dig som bästa vän och tack och lov får denne chansen att bygga vidare på sitt lyckliga liv med sin otrogna fitta till partner. Det bara MÅSTE vara bäst för din vän. Som den bästa vännen så är det verkligen helt rätt, snacka om att göra rätt för epitetet som bästa vän!
Det du beskriver här är ju lite av att man rättfärdigar sitt beteende, och det ska man absolut inte göra, men visst mentalt kanske vännen gör det, för att döva sitt samvete.

Citat:
Nu vet jag att du sa att du inte vet definitivt vad du själv skulle vilja samt att det bara är en annan vinkel. Men dessa tre ovanstående faktumen för den drabbade är vad du lite försiktigt lägger fram som förslag till TS, i namnet av att det är bäst för den drabbade.

Jag vet inte om du förstår att det är självupptaget att ta beslut om andras bästa (om du är en del av problemet). Du vet ju bäst om vad som är bäst för dem.
jo det kan vara självupptaget och självrättfärdigande. Men det är inte det som är min poäng. Det kvittar om vännen tjänar på vad man väljer att göra eller inte, så länge det är det bästa för den drabbade, om du förstår hur jag tänker.
Citat:
Antingen vill du leva i en lycklig bubbla där du slipper höra sanningar som gör dig ledsen eller så vill du kunna begå fruktansvärda fel mot dina närmaste utan att stå för det i namnet av att det är säkert bäst för dem. Det är väldigt hårddraget men det är så du framstår, eller vill att andra ska vara som, om man drar saker till sin spets. I detta resonemang ska tilläggas, jag lägger ingen värdering alls av din person egentligen utan endast detta isolerade ämne.
Det finns ju perioder i livet, där en sak som en otrogen partner är en bagatell gentemot något annat man går igenom, och som kanske bara hade varit droppen som fick bägaren att rinna över. Det tycker jag man måste vara lyhörd för, och det är det jag försöker få fram. Menar skulle jag ha t ex obotlig cancer och min man stöttade mig och var min styrka, skulle han vara otrogen under denna period så tror jag inte jag skulle vilja veta, då blir otroheten en petitess igentligen.

Citat:
För att vara direkt och konkret (som fallet är för TS och som du vill råda). Skulle du tiga om det var du som knullade med din bästa väns partner? I så fall vem är det bäst för? Ja, för dig skulle jag påstå.
personligen så kan jag inte se mig själv sätta mig i den situationen, men skulle det mot all förmodan hända, ja då beror det helt på omständigheterna och vad jag vet om min vänninna och hennes situation.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in