Citat:
Ursprungligen postat av vätte
Visst kan vetenskapen frklara det.
Nej. Det du kallar vetenskap r bara en solipsistisk subjektiv upplevelse. Vetenskap kan ju inte existera utan observation och logiskt tnkande. Bdadera r ju bara delmngder av subjektiva upplevelser. Om du inte hade t.ex. synintryck av siffror p ett mtinstrument, s skulle du inte ha ngra mtresultat. Om du inte upplevde ideen om matematik, s skulle du inte kunna veta ngonting om ngra berkningar.
Allts, "vetenskapen" kan beskrivas som en delmngd av ett solipsistiskt universum som utgrs bara av dina subjektiva upplevelser. Men dina upplevelser kan inte frklaras av vetenskapen. Det r fullstndigt omjligt att mta upp dina subjektiva upplevelser objektivt. ven om vi dissikerar din hjrna och tror p att du sger att du upplever t.ex. smrta nr vi sticker in en nl hr och dr, s observerar vi ju inte alls sjlva smrtupplevelsen. Dess existens r begrnsad till en subjektiv tillvaro som vi inte kan n objektivt.
Har t.ex. en stol motsvarande subjektiva egenskaper som vi omjligen kan observera objektivt? Knner en stol smrta nr den sger "knak" p motsvarande stt som jag knner smrta nr jag sger "aj"? Knaket och aj:et kan ju observeras och beskrivas objektivt, men inte "smrtan".
Citat:
Ursprungligen postat av Överliggaren
Nej, drfr att en av upplagorna r ju verkligen du, oberoende om de blivit iopblandade eller ej och din kopia verkligen tror att han r du.
Men VAD r det som avgr vem som verklgien r du? Om du och kopian r materiellt identiska, s terstr ju bara platsen i rummet som objektivt tskiljande faktor. Och det mste ju vara helt orimligt, eller?
Eller s r det ngot icke-materiell icke-objektivt som avgr vem du r. Som en "sjl" som fljer din kropp men som r omligt att mta upp.
Eller solipsismen, att det enda som existerar r dina upplevelser i sig sjlva. Du finns inte och inte din kopia heller. Bara upplevelsen av ideen om att du finns och att det finns en kopia av dig (och en hel vrld dr ute).