2008-04-21, 14:36
Medlem
Flytande_argots avatar
I mitten på 80-talet köpte jag ett rollspel som hette Paranoia. Var dock inte tillräckligt duktig på engelska för att uppfatta alla subtila skämt och ironiska undertoner som jag på senare år förstått att spelet innehöll.

Någon här som spelat det och är förstautgåvan av spelet kanske till och med värd en slant? Då blir det ju till att dra upp på vinden och leta, spelt lär ju nästan vara i mint condition.
Citera
2008-04-21, 15:46
Medlem
i.b.ms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flytande_argot
I mitten på 80-talet köpte jag ett rollspel som hette Paranoia. Var dock inte tillräckligt duktig på engelska för att uppfatta alla subtila skämt och ironiska undertoner som jag på senare år förstått att spelet innehöll.

Någon här som spelat det och är förstautgåvan av spelet kanske till och med värd en slant? Då blir det ju till att dra upp på vinden och leta, spelt lär ju nästan vara i mint condition.

Vi spelade det 5-6 gångar i min spelgrupp, slutade för att spelarna tyckte det var för nervpåfrestande att kolla bakom sig hela tiden, som spelledare hade jag jätteskoj! Kan klart rekomenderas!

Humorn var underbar och med rätt spelgrupp är det mycket underhållande, perfekt rollspel att spela när man sitter en lördagskväll och dricker öl...
Citera
2008-04-21, 16:23
Medlem
snapcases avatar
Min spelgrupp spelade paranoia nångång då och då men aldrig nån längre kampanj. Spelets absurda ton passar sig bäst som en "paus" i det mer seriösa spelandet.
Som det nämns ovan blir man som spelare lätt ett nervvrak av att aldrid veta vem som är ute efter en men det är askul att vara GM Jag älskade att gestalta den psykotiska huvuddatorn.
Citera
2008-04-21, 18:11
Medlem
Varulvs avatar
Datorn vill att du är glad, är du glad?

Vi spelade en grupp, vi kom ut, hittade en handgranat och råkade dö
Citera
2008-04-21, 18:16
Medlem
fleshrippers avatar
Vad är det för spel? Titlen och komentrarerna är intresanta, snälla berätta mer.
Citera
2008-04-21, 19:09
Medlem
snapcases avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fleshripper
Vad är det för spel? Titlen och komentrarerna är intresanta, snälla berätta mer.
Kort sagt så är det ett humoristiskt framtidsspel som utspelas i en värld som styrs av en psykotisk dator. Spelarna är "troubleshooters" som datorn skickar iväg för att lösa uppdrag som så gott som alltid leder till att minst 3/4 av gruppen dör. Det gör dock inget eftersom alla har ett gäng kloner att ta till
Nyckelorden är ultravåld och förräderi.
Läs mer här: http://en.wikipedia.org/wiki/Paranoi...e-playing_game)
Citera
2008-04-21, 19:40
Medlem
Fargoths avatar
Vi spelade det några gånger, men allt rann ut i sanden ganska snabbt. Det var i princip endast jag, GM och en annan som var seriös i gruppen och det fastnade inte riktigt. Men det är säkert skitskoj att spela "på riktigt".
Citera
2008-04-21, 19:51
Medlem
i.b.ms avatar
Efter den stora katastrofen så tog det automatiserade datasystemet över och med sin artificiella intelligens så analyserade den alla tillgängliga data för att identifiera fienden. Problemet var att den stora majoriteten av den överlevande informationen bestod av gamla propagandafilmer från McCarty eran så kommunisterna är de stora skurkarna i datorns värld.

Varje människa skapas numera i jättelika provrör och som backup får man flera kloner som aktiveras när man dör. Samtliga personer tillhör olika klasser som har olika färger på sina kläder och sin utrustning, även rum och korridorer är färgkodade. Färgerna varierar enligt regnbågens färger, lägst står Röd, sedan följer Orange, Gul, Grön, Blå, indigo och Violett . Sedan ryktas det att det finns några med ultraviolett färg främst de som programmerar Datorn. Man kan få mycket roliga situationer när röda spelare helt plötsligt hamnar ute i vildmarken, den är ju grön så där får man inte vara...

För att kanalisera människornas konspirationsiver så har datorn skapat en massa hemliga sällskap och alla spelarna är med i ett av dessa vilket kan skapa många lustiga scenarion för spelledaren. Jag nämnde väl att det är förräderi att tillhöra hemliga sällskap? och förräderi straffas med döden, liksom 99% av alla regelbrott. "Happiness is mandatory! Are you happy citizen?" om inte så blir din aktiva klon terminerad...

Kort sagt en underbar spelvärld!
Citera
2008-04-21, 20:59
Medlem
borrizs avatar
Visst var det en speciell känsla att spela Paranoia, inte minst därför att paranoia premierade individuella måt (att sätta dit medspelarna). Jag tyckte att paranoia personifierade det amerikanska tänkandet:
  • Allt kan lösas med våld
  • Dess mer våld dess bättre
  • Eftersom alla spelare är kloner framodlade i provrör, så är alla födda med ett minimum av sex.
  • (över-)tron på en högre makt (the computer)
Citera
2008-04-21, 21:39
Medlem
i.b.ms avatar
Kan notera att tpb har en torrent som heter "Paranoia XP" på 58MB som innehåller senaste utgåvan av reglerna plus lite äventyr..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in