2008-04-23, 22:53
Medlem
Flytande_argots avatar
Minns att jag ofta spelade Cluedo när jag var mindre. Fast jag minns inte om jag hade någon strategi och kommer inte exakt ihåg hur man spelade det heller. Minns bara att det kunde vara typ, "Professor plommon i köket med blyröret".

Är det bara ett turspel eller går det att ha någon bakomliggande strategi när man spelar?
Citera
2008-04-24, 12:02
Medlem
Strategi är där ju! :P Alla dessa vapenkort, mördarkort och rumkort blandas och delas ut ju när ett rum, ett vapen och en mördare har lagts i "kuvertet"

Sen har man ett annat kort/en lapp som alla rum osv. står uppradat på och där kryssar man i de korten man själv har fått eftersom inget av dom kan ju ligga i kuvertet.

Sen allt eftersom så kommer ju folk misstänka mördare, mordvapen och rum. Låt säga att en spelare misstänker Prof. Plommon i köket med blyröret... Då ska spelaren till vänster om den som misstänker visa något av dessa korten om han har några och då är det bara att kryssa i det kortet han visar.

Sen kan man själv också misstänka såklart och då misstänker man i ett rum man inte har ikryssat, ett vapen som inte är ikryssat och en person som inte är ikryssat. Har man tur så ligger just dessa 3 korten i kuvertet, har man otur har en motspelare något av korten och då är det bara att kryssa.

Sååå, sammanfattningsvis så är där en del strategi.
Citera
2008-04-25, 18:35
Medlem
Rutger Dads avatar
En strategi kan väl vara att byta ut Cluedot mot till exempel Mystery of the Abbey.

Liknande spel men med lite trixande och behov av att hålla saker i huvudet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in