Citat:
Ursprungligen postat av kentabars
Jo exakt han borde få lida, men det verkar inte som att de blir så. Han borde få sitta i isolerings cell så han får känna på hur ensamt det är, att han får vara med alla andra fångar är ju rena paradiset. Eller kanske inte, jag hörde något om att han har ett pris på sitt huvud. Han får säkert ett jätte lindrigt staff och är ute snart igen.
Erh... alltså, vad jag vet umgås han inte med andra fångar förutom sin cellkamrat, och om det blir så att han efter rättegången döms till fängelse så är isoleringscell det troligaste alternativet av säkerhetsskäl.
Faktum är, att det ultimata straffet borde vara att döma honom till fängelse i vanlig miljö, tillsammans med andra interner. Så skulle han få se på lidande - coh mest sannolikt skulle han inte överleva länge därinne, så hatad som han är av andra fångar.
Isoleringscell, å andra sidan, är ju att skydda aset.
Men det stora problemet är om advokat Mayer och hans medicinska experter skulle övertyga rätten om att Fritzl skulle vara sinnessjuk, med resultatet att gubben skulle hamna på psykiatrisk anstalt. DÅ kan vi tala om semester för gubben. Det får bara inte hända.
Dock tror jag att Österrike och dess rättssystem - trots sitt konservativa samhällsklimat - inser vilken rykande krutdyrk det här fallet är. Att ge Fritzl ett milt straff eller acceptera sinnessjukdom skulle vara att gå emot folkopinionen, också internationellt, och något säger mig att det skulle vara alltför känsligt politiskt sprängsstoff.