2008-05-02, 23:50
Medlem
Carl-Ann von ss avatar
Psykologen Åsa Landberg är ett stolpskott.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article2366748.ab

Fina liv de har framför sig.
http://www.expressen.se/nyheter/1.11...-till-varandra
Citera
2008-05-02, 23:58
Medlem
Laktostolerants avatar
Jag har befunnit mig utomlands och har därför inte följt varken fallet eller tråden från början. Här kommer en undran:

Har någon av Elisabeths syskon uttalat sig i media? Har gubben även förgripit sig på någon av dem?

Hon lär ju ha sex syskon om jag har uppfattat saken korrekt.
Citera
2008-05-03, 00:08
Medlem
[quote=Pitbull bitch] Men Josef kanske inte bar på några sjuka gener.

QUOTE]

det där lät väldigt ironiskt
Citera
2008-05-03, 00:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dux
Inte nödvändigtvis, men vid inavel förstärks ibland vissa dåliga anlag.
Jag hoppas att dessa barn och deras mor kan få ett drägligt liv efter detta, men det lär inte bli lätt.

Citat:
Ursprungligen postat av Pitbull bitch
Risken är större vid inavel. Men Josef kanske inte bar på några sjuka gener.

Dessutom kan ju barnen ha skador som visar sej först senare i livet, att de drabbas av ärftliga sjukdomar.

ok då vet jag:-) tack för förklaringarna. trodde förr att nästan "alla" incest barn var mer eller mindre efterblivna.
Citera
2008-05-03, 00:17
Medlem
Astracans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl-Ann von s
Psykologen Åsa Landberg är ett stolpskott.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article2366748.ab

Fina liv de har framför sig.
http://www.expressen.se/nyheter/1.11...-till-varandra

Den sistnämnda psykologen med tydligen!

"Det är tyvärr för sent för att de ska få ett bra liv"

Det är en ganska stor skillnad på att vara inlåst i en källare i 19 år mot 5.
Så hur kan han så tvärsäkert uttala sig om 5-åringen som enligt andra artiklar uttryckte en förtjusning över månen, bilen och gatuljusen.
Om han inte var världens längsta 5-åring så var han inte över 160 än så någon böjd rygg lär han inte ha haft och han hade uttryckt sig på tyska rent spontant i bilen. Inte via grymtningar som mamman sedan fick översätta!

Jag tar allt jag läser i kvällstidningarna med en nypa salt..
Citera
2008-05-03, 00:17
Medlem
Detta verkar bara vara början på en stor härva att reda ut. Vilka andra kände till våldtäkterna? Säkert fler än hyresgästen Leitner! Jävligt obehagligt! Alla i den unga flickans omgivning svek henne. Josef Fritzl måste på något sätt varit en skräckinjagande person som ingen vågade sätta sig emot.

Och en gång för alla detta med namnen Sepp och Josef. Det verkar som att Sepp är ett smeknamn för Josef i Österrike. Ungefär som Per och Pelle i Sverige.
Hyresgästen heter Josef Leitner och monsterpappan heter Josef Fritzl och båda kallades för Sepp. Har ni förståååååått?
Citera
2008-05-03, 00:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hallon1
Jag undrar om inte isoleringen därnere i källarhålet är den största orsaken till barnens utvecklingsstörning och ohälsa. För jag antar att de måste vara utvecklingsstörda både fysiskt och mentalt.
När det gäller inavel så var det väl bara för ett par veckor sen man kunde läsa i tidningen om en gubbe i Australien som skaffat barn med sin biologiska dotter. Det barnet var visst helt friskt.

ja vilken människa som helst skulle bli psykisk sjuk av dessa förhållanden. tänkte mest på stördhet som är från födseln

alltså det är så anstötande! vilka äckligt störda människor det finns! hur kan man vilja ha barn frivilligt med sin egen farsa
Citera
2008-05-03, 00:19
Medlem
Astracans avatar
Det är så lätt att göra saker åt andra.

Men om jag visste att en pappa våldtog en dotter..då skulle jag göra en anmälan hellre än att sitta med svart själ i min hyrda lägenhet.

Hoppas jag!
Citera
2008-05-03, 00:21
Medlem
Astracans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Belinda-e
ja vilken människa som helst skulle bli psykisk sjuk av dessa förhållanden. tänkte mest på stördhet som är från födseln

alltså det är så anstötande! vilka äckligt störda människor det finns! hur kan man vilja ha barn frivilligt med sin egen farsa

Vad menar du?

Att Elisabeth Fritzl frivilligt ville ha barn med sin egen far som hon älskade så eller var det en felskrivning?
Citera
2008-05-03, 00:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Belinda-e

Vem vill det menar du?
Citera
2008-05-03, 00:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Astracan
Det är så lätt att göra saker åt andra.

Men om jag visste att en pappa våldtog en dotter..då skulle jag göra en anmälan hellre än att sitta med svart själ i min hyrda lägenhet.

Hoppas jag!

Jag fattar inte heller detta. Som att det var svårt att hitta en lägenhet någon annanstans i lilla Amstetten! Det måste varit så att JF var ingav skräck i varje person han mötte. Själv hade jag nog flyttat av rädsla för att själv råka ut för något. Om jag hade anmält eller inte vet jag inte. Kanske lät det hela för mycket som byskvaller och därför avfärdade han det. Jobbigt att veta detta nu med facit i hand.
Citera
2008-05-03, 00:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Astracan
Vad menar du?

Att Elisabeth Fritzl frivilligt ville ha barn med sin egen far som hon älskade så eller var det en felskrivning?

jag var också på väg att skriva en liknande kommentar, men insåg att hon måste menat den australiske farsan som bildat familj med sin dotter. De förekom i nyhetsraporteringen för några veckor sedan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in