2009-08-09, 04:24
Medlem
Kolla över dina drivare som killen innan skrev, annars kan du kors-testa minnena, dvs köra datorn på ett minne och spela, se om blåskärmen kommer upp då och vice versa.

Om du har ett D-link wirelesskort i datorn så finns det massor av fall då dem orsakar BSOD 0xD1
Citera
2009-08-11, 02:39
Medlem
haschdude1337s avatar
shiit

har samma problem datorn e igång i typp 20 min sedan komer en blå ruta upp :S har läst lite och dom flästa säger. att det kan vara att datorn överhettar elr något E DET SANT VAD KAN MAN GÖRA ?
Citera
2009-08-11, 04:59
Medlem
927s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av haschdude1337
har samma problem datorn e igång i typp 20 min sedan komer en blå ruta upp :S har läst lite och dom flästa säger. att det kan vara att datorn överhettar elr något E DET SANT VAD KAN MAN GÖRA ?

det beror ju på vad som står på blåskärmen.
har du kollat vad temperaturen när du startat datorn, tex med ett program som pc wizard 2008?
Citera
2009-08-11, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av haschdude1337
Tjena

Ja de e sant att datorn kan överhetta. Hade en stationär dator med xp på förut. Var tvungen att byta moderkortet, å ett tag efter det så började datorn random att starta om sig. Lösningen var att jag tog av skalet, då överhettades den inte.
Efter det fungerade det klockrent
Citera
2009-08-11, 19:36
Medlem
R.Rs avatar
Bröt ut några inlägg som var OT från denna tråd: https://www.flashback.org/showthread.php?t=976434
/Mod
Citera
2009-08-21, 20:21
Medlem
Smerchs avatar
Blåskärm - varför?

Har uppgraderat min dator med nytt moderkort, processor osv, har också formaterat hårddisken och lagt in lagligt xp som nu är uppdaterat med sp2. Moderkortet är ett ASUS P5Q-e, och jag läste att det kunde bli problem om man inte uppdaterade BIOS, men det har jag nu gjort till det senaste, men problemet består.

Det är ganska slumpartat när jag får blåskärm, men det har hänt flera gånger när jag kollat på youtube i firefox. Varje gång jag fått blåskärm tror jag att Firefox vart på, men sen har jag iofs inte kört något annat krävande program. Det verkar alltid komma antingen när jag trycker på en länk eller när jag startar ett nytt program.

Meddelandet på den blåa skärmen är "Driver_irql_not_less_or_equal", ganska vanligt verkar det som, men kan komma av många olika orsaker

När jag startar datorn står det att ny maskinvara hittats "PCI Device", men att det inte går att hitta drivrutiner, mitt grafikkort ligger på PCI-E, det enda som är PCI är mitt ljudkort, men det funkar perfekt och finns med i enhetshanteraren (Visserligen tillsammans med massa annat som jag inte vet vad det är). Jag vet inte om detta kan ha något med detta att göra, men vore skönt att bli av med meddelandet.

Min processor är Intel Q9400 på 2.66 ghz, men jag vet inte om den fungerar som den ska, när jag flyttade filer från en disk till en annan så stegrade beräknade tiden som fan så fort jag gjorde något annat. Är inte tanken att det inte ska bli så iom att det är flera kärnor? Dessutom är det väl ofta processorn som orsakar blåskärm?

Finns det något jag kan kopiera från typ everest så att nån kan se om processorn funkar som den ska? Den står på rätt namn iaf.

Är det viktigt i vilken ordning man installerar drivrutinerna i?
Citera
2009-09-13, 21:39
Medlem
breakalegs avatar
Bluescreen+stopkod, vad är fel?

Har ett problem som jag inte blir av med på min dator. Så fort jag ska köra battlefield 2, eller battlefield heroes så stängs burken av och jag hamnar vid bluescreen med stopkod:0x000000d1 (0xb5112776, 0x00000002, 0x00000008, 0xb5112776).

Hade samma problem med min förra laptop, men då vid körning av MSN.
Har googlat omkring utan resultat för just min felkod, så kanske någon vis it-guru här inne som faktiskt förstår vad nuffrorna betyder?
Citera
2009-09-13, 22:29
Medlem
927s avatar
du står väl även ett felmeddelande i stora bokstäver?
Citera
2009-09-13, 23:19
Medlem
breakalegs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 927
du står väl även ett felmeddelande i stora bokstäver?

Ska det stå på bluescreenen?
Citera
2009-09-13, 23:28
Medlem
927s avatar
ska vet jag inte men jag tror mig aldrig ha sett en blåskärm med endast en stopkod, typ 0x0000050 (...........................................)

en bra bsod
http://upload.wikimedia.org/wikipedi...ws_XP_BSOD.png
Citera
2009-09-13, 23:47
Medlem
breakalegs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 927
ska vet jag inte men jag tror mig aldrig ha sett en blåskärm med endast en stopkod, typ 0x0000050 (...........................................)

en bra bsod
http://upload.wikimedia.org/wikipedi...ws_XP_BSOD.png

Här kommer: DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL
har googlat lite, och vad jag förstått så är en drivrutin kass (framgår ifs ganska tydligt av meddelandet, smart som man är ^^)
Citera
2009-09-21, 13:14
Medlem
Blåskärm : /

HEj

min 8000 kronors dator vill inte funka efter 2 månader

anledningen är blåskärm, har formaterat om hårdisken och installerat om operativsystemet men det blir blåskärm hela tiden ändå,
program och internet avslutas ibland med ett felmeddelande

antar att någonting är pajj, vad är mest troligt tror ni?
Senast redigerad av Pierce & Pierce 2009-09-21 kl. 13:22.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in