2015-05-31, 01:29
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarolynHax
Oj, hade ingen aning om att IKEA-grejer kunde ha sån häftig design! Jag tyckte att det där såg ut som yttersta framkants-grejen, specialframtagen för någon Vasastans-nörd. Där ser man att man inte hänger med... Tack alla som har koll!

Det ser ut som något inspirerat av Eico, som jag tror är ett danskt märke. Som jag är jättesugen på de har en som ser ut som bollar i luften, frihängande kolfilterfläkt som är höj och sänkbar och fungerar som lampa, de har även haft en sådan variant med glasprismor (osäker på om den finns fortfarande). Men den jag vill ha (arkea) kostar dryga 36 000 så jag funderar än..

Edit: jo den med prismor heter Star och finns än.

www.eico.dk
Senast redigerad av bradgardsindianen 2015-05-31 kl. 01:34.
Citera
2015-05-31, 13:26
Medlem
carlpetersen73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarolynHax
Oj, hade ingen aning om att IKEA-grejer kunde ha sån häftig design!
IKEA snor friskt från andra. Om jag hade gillat den där fläkten så hade det inte funnits en chans att jag köpt den, eller ens satt upp den om jag fått den, varumärket IKEA känns allt för luffigt. Tycker de kladdat ned massor av sina prylar genom att just sätta dit sitt varumärke. Säkert jag som är löjlig men tror fler tänker likadant.
Citera
2015-05-31, 14:19
Medlem
JayGatsbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SuraStina
Intressant att alla var så förtjusta i den. Själv tycker jag det är det vulgäraste jag sett i Stockholm på många år. Betänk också att du i praktiken köper en lägenhet på 250 kvm som bara har ett sovrum, för de andra två rummen har inga fönster utan ligger mitt i lägenheten. Dessutom är inga bilder upplagda på dessa två fönsterlösa rum. Medvetet för att de är värre än vad som redan visats...?...

Lägg därtill att gårdsöppningen vetter mot en järnväg.
Om jag inte är helt fel ute så är det där som Södra Stambanan kommer ut ur tunneln en snabbis innan Södra Station.
Citera
2015-06-01, 14:47
Medlem
forwarders avatar
Ett grekiskt hus i Göteborg

Vad tror ni den lilla balkongen varit till, skaka sängkläder? Ser lite malplacerad ut och är känns för liten för att fylla en funktion.

Och vad har hänt med parketten i stora rummet, fuktskada?

Sedan kan jag inte koppla ihop vardagsrummet med övriga huset, speciellt inte köket. Känns som två personer har inrett huset och tagit ett rum var

http://www.maklarhuset.se/till-salu/...et&view=Images
Senast redigerad av forwarder 2015-06-01 kl. 14:51.
Citera
2015-06-01, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av forwarder

Vad tror ni den lilla balkongen varit till, skaka sängkläder? Ser lite malplacerad ut och är känns för liten för att fylla en funktion.

Sedan kan jag inte koppla ihop vardagsrummet med övriga huset, speciellt inte köket. Känns som två personer har inrett huset och tagit ett rum var

Tror mer att huset satt sig och fått golvet att spricka. Bilden tagen ur fågelperspektiv på vardagsrummet ger verkligen känslan av att man tittar in i ett dockskåp
Möblemanget i vardagsrummet är kanske arvegods och liknande, jag har sett många hem där vardagsrum möbleras i den stilen men övrigt kan de ha relativt moderna möbler.
Konstig takhöjd i huset, antingen högt eller lågt i tak.
Citera
2015-06-01, 18:24
Moderator
Oddballs avatar
Citat:

Det såg väldigt stort ut när man ser foton utifrån. Då skulle man lätt tro att boytan är mycket större än vad den faktiskt är. Kanske har med att många av fönstren är rätt så små, gör att det ser mer ut som en gammal riddarborg på nåt sätt...
Citera
2015-06-01, 18:33
Medlem
forwarders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oddball
Det såg väldigt stort ut när man ser foton utifrån. Då skulle man lätt tro att boytan är mycket större än vad den faktiskt är. Kanske har med att många av fönstren är rätt så små, gör att det ser mer ut som en gammal riddarborg på nåt sätt...

Precis mitt intryck också, om man kollar på den bilden där man ser balkongen så ser huset gigantiskt ut. Men tittar man närmare och jämför med ytterdörren till höger så förstår man att huset är minimalistiskt byggt med små fönster vilket ger en synvilla.

hehe syn-villa.. Göteborgshumor, kunde inte låta bli
Citera
2015-06-01, 19:22
Medlem
SuraStinas avatar
Citat:

Huset var både lite spännande men samtidigt lite konstigt. Det var en häftig stor sal och mäktig utsida men den storslagna utsidan gör att man förväntar sig ett enormt hus på flera hundra kvadrat inne. Men tittar man noggrant på planritningen så är det i praktiken bara 2 sovrum eftersom det tredje är ett genomgångsrum. Dessutom var sovrummet innanför köket förmodligen ett pigrum när det begav sig så det lämnade ett rum kvar till ägaren. Lite skumt som sagt med sin planlösning, udda alkover, vinklar och vrår.
Citera
2015-06-01, 19:53
Medlem
CarolynHaxs avatar
"Med lite fantasi, uppfinningsförmåga och arbete så kan din dröm om ett eget sommarhus på ön Edsgarn bli verklighet."

Nån som känner sig frestad? http://www.hemnet.se/bostad/tomt-nor...nero-6-7531075
Citera
2015-06-01, 23:47
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:

Fast huset är ursprungligen byggt till syfte att vara atelje, byggt av en grek vilket skulle förklara de små fönstren. Skulle också anta att huset satt sig. (Eller om golvet är relativt nytt och lagts innan de torkat och vritit sig?).
Citera
2015-06-02, 08:42
Medlem
se beskrivningen

Byggnaden grundförstärktes i början på 70-talet. ny grundsula och återmontering utav den yttre grundmuren.

Fel och brister
Fastigheten har stora sättningsskador och behöver grundförstärkas.
Citera
2015-06-02, 09:03
Medlem
forwarders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SuraStina
Huset var både lite spännande men samtidigt lite konstigt. Det var en häftig stor sal och mäktig utsida men den storslagna utsidan gör att man förväntar sig ett enormt hus på flera hundra kvadrat inne. Men tittar man noggrant på planritningen så är det i praktiken bara 2 sovrum eftersom det tredje är ett genomgångsrum. Dessutom var sovrummet innanför köket förmodligen ett pigrum när det begav sig så det lämnade ett rum kvar till ägaren. Lite skumt som sagt med sin planlösning, udda alkover, vinklar och vrår.

Dessa konstnärer...

Takfönstret i stora måste varit riktigt futuristiskt på 20-talet när villan byggdes. Tycker dock det är lite synd att man slängt in en hypermodern spis i salen, passar inte alls.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in