Citat:
Ursprungligen postat av
rotadent
Skulle väldigt gärna bo där, läget är kanon och lägenheten var superfin. Terrasserna är fantastiska. Eftersom det inte stod något pris gissar jag att det saknas åtminstone 10-15 miljoner på kontot innan det skulle bli aktuellt
Jag läste nånstans att alla bud över 20 mills var av intresse... Det är så orättvist att vi vanliga dödliga aldig skulle ha råd med nåt sånt.
Jag gjorde f ö ett räkneexperiment. Min bank säger att man får låna 5 x årsinkomsten, och då ska man kunna lägga handpenning utöver det för det lånar de aldrig ut till. Om penthouset ovan går för 20 mille så måste man lägga en handpenning på 3 mille och ha en årsinkomst på 3,4 miljoner. Ponera att man är två inkomstbringare i familjen- då ska man tjäna minst 141 000 kr/mån. Vem sjutton har såna löner? Bara ministrar och näringslivstoppar. Och möjligtvis någon fotbollsspelare eller dataspelsutvecklare. Men om man inte är något av detta, eller arvtagare till Bonnier, hur ska man då ha råd med en större eller lite finare lägenhet i Stockholms innerstad?
Priserna har blivit så galna i Stockholms innerstad att det snart bara kommer bo höginkomsttagare där. Jag kikade på andra lägenheter på samma address som penthouset- där går en ganska ordinär 2,5:a på 73 kvm för 5,3 mille.
http://www.hemnet.se/bostad/bostadsr...,-2-tr-9287761
Här är kalkylen för denna bostad: Tänk först in att den går upp ett par hundratusen i bud också. Ponera att den går upp "bara" 200 lax och säljs för 5,5, då ska man ha en handpenning på 825 tkr. Detta är troligen görbart om en eller båda som köper lägenheten haft en annan innerstadslägenhet som man sålt med profit. Sen har man en månadskostnad på 16 lax, men det är inte helt horribelt om man är två inkomstbringare. Om man är två måste man tjäna strax under 40 lax var för att kunna köpa lägenheten. I min värld är en sån lön väldigt god, men trots det kan paret som köper lägenheten inte skaffa mer än ett barn (som får bo i halvrummet i hallen) för då får man inte längre plats och måste köpa större, vilket man inte har råd med. Glöm snygg och familjevänlig bil (har varken råd med bil eller p-plats), fritidshus och årliga långresor utomlands och weekend-getaways titt som tätt. Och inte minst de där trevliga och trendiga middagarna som alla (enligt mäklarannonserna iaf) jämt har med dyra mousserande viner, surdegslimpor för 80 spänn styck, färsk nyfångad fisk, tillbehör från Rosendals trädgård och allt annat som tydligen gör en lycklig...
Sjuksyrran, läraren, busschauffören, kulturarbetaren och den lilla egenföretagaren kommer aldrig ha råd att köpa en sån lägenhet för de tjänar inte tillräckligt. Jag blir så provocerad av att priserna i Stockholms innerstad är rena rama rånen och att det tillslut bara kommer sitta höginkomsttagare innanför tullarna. Och jag som trodde att jag hade en god inkomst och karriär är plötsligt en "mindre bemedlad" för jag skulle aldrig ha råd att köpa nåt större än en etta i innerstan.
Förlåt för OT-diskussion. Men jag har verkligen undrat vem som har råd att köpa en del av de lägenheter och hus vi ser i den här tråden.
Citat:
Ursprungligen postat av
blandband1
Det är den runda saken. Numret är 25B.
Eminent, tack! Jag lyckas dock inte komma åt Google Street View för att kika- någon som kan hjälpa till och slå upp Domherrevägen 25 och länka?