2009-06-27, 16:26
Medlem
TheVeryUberEnds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JAE
Den minsta lägenhet jag sett i Sthlm innerstad!
http://www.hemnet.se/beskrivning/hemnet/460948

800k i insats och 500 spänn i hyra! Grym boendekostnad(1600 med dagens ränta, 2700 om räntan stiger med 2%, via SHB) för en student naturligtvis, och då får man ändå en lgh på Östermalm.
Så länge man inte har svårt för små utrymmen är den ju perfekt

Tror nog att jag personligen skulle ha väldigt svårt att bo i något så litet...
16kvm...

Jag kan tänka mig att bo där, "mysigt" heter det
Citera
2009-06-27, 16:26
Medlem
Jag har bott på 16kvm under en 4 månaders period, man fick lite ångest utav det. Det positiva var att man aktiverade sig så mycket som möjligt för att slippa vara hemma. Så vill du leva ett aktivt liv bo jävligt litet.

Edit:
Var ju bygglov för balkong, då blir det ju inte lika instängt faktiskt.
Citera
2009-06-27, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Big Puff
Jag har bott på 16kvm under en 4 månaders period, man fick lite ångest utav det. Det positiva var att man aktiverade sig så mycket som möjligt för att slippa vara hemma. Så vill du leva ett aktivt liv bo jävligt litet.

Edit:
Var ju bygglov för balkong, då blir det ju inte lika instängt faktiskt.

OK, under vintern när de är svinkallt är det ju faktiskt ganska trevligt att sitta hemma så då kan de bli lite jobbigt, sommartid är det ju mindre problematiskt.

Precis, med balkong kanske det blir bättre, någon som vet ungefär vad det kan tänkas kosta?
Citera
2009-06-27, 18:32
Medlem
Softis...s avatar
Citat:
Den minsta lägenhet jag sett i Sthlm innerstad!
http://www.hemnet.se/beskrivning/hemnet/460948

800k i insats och 500 spänn i hyra! Grym boendekostnad(1600 med dagens ränta, 2700 om räntan stiger med 2%, via SHB) för en student naturligtvis, och då får man ändå en lgh på Östermalm.
Så länge man inte har svårt för små utrymmen är den ju perfekt

Tror nog att jag personligen skulle ha väldigt svårt att bo i något så litet...
16kvm...

Det vi alla vet som bor i Stockholm är att slutpriset på lägenheten kommer att sluta långt över 800' SEK. Det pris som anges i annonsen är ett lockpris vars syfte är att att locka fler spekulanter.

Annonsen får mig bara att tänka på en enda sak. Oseriösa bilhandlare och i detta fall en oseriös mäklare. Hur ska vi gå till väga för att brännmärka mäklaren Daniel Broné så att han för alltid förvisas från mäklaryrket?
Citera
2009-06-27, 19:22
Medlem
bernankes avatar
Jag har skaplig koll på värderingen av små lägenheter i innerstan, i synnerhet Vasastan och Östermalm. Lägenheten kommer gå för minst 70'/kvm (~1.200'). Det skulle inte förvåna mig om den gick för närmare 80' eller 85' per kvadratmeter. Jag köpte nyligen i liten etta på nedre Östermalm, efter många visningar och budgivningar, och jag fick den för 70'/kvm och var på 22 kvm, drygt 1.500' alltså. Läget på min lägenhet är betydligt sämre än den vid Stureparken, och som vi vet ökar även kvadratmeterpriset desto mindre lägenheterna är. Så gott som alla innerstadsettor har ett utgångspris minst 30-40% under marknadspriset, kan vara bra att ha i åtanke.

Jag minns en 20-kvadratare på Eriksbergsgatan som gick för 1.600' för några månaders sedan..

Det är knappast heller den minsta lägenheten i stan.. för bara någon månad sedan fanns en 12 kvm på Kungsholmen till salu, och en 13 kvm på Dalagatan.
Citera
2009-06-27, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bernanke
Jag har skaplig koll på värderingen av små lägenheter i innerstan, i synnerhet Vasastan och Östermalm. Lägenheten kommer gå för minst 70'/kvm (~1.200'). Det skulle inte förvåna mig om den gick för närmare 80' eller 85' per kvadratmeter. Jag köpte nyligen i liten etta på nedre Östermalm, efter många visningar och budgivningar, och jag fick den för 70'/kvm och var på 22 kvm, drygt 1.500' alltså. Läget på min lägenhet är betydligt sämre än den vid Stureparken, och som vi vet ökar även kvadratmeterpriset desto mindre lägenheterna är. Så gott som alla innerstadsettor har ett utgångspris minst 30-40% under marknadspriset, kan vara bra att ha i åtanke.

Jag minns en 20-kvadratare på Eriksbergsgatan som gick för 1.600' för några månaders sedan..

Det är knappast heller den minsta lägenheten i stan.. för bara någon månad sedan fanns en 12 kvm på Kungsholmen till salu, och en 13 kvm på Dalagatan.

ok, en tackar för faktan

Ett annat lite udda objekt som jag gillar skarpt är detta i Båstad:
http://www.hemnet.se/beskrivning/hemnet/430620

Insidan är fantastisk och det är fan med historia! Tänk att få äran att äga ett sådant ställe, verkligen ett nationalarv. Underbara rum och badrummet ser ju ut att nästan vara orginal!

Edit: Inte så pjåkigt exteriört heller för den delen, vackert hus medn en fantastiskt trädgård med terasser, trappor osv
Senast redigerad av JAE 2009-06-27 kl. 20:14.
Citera
2009-06-27, 20:54
Medlem
Citat:
ok, en tackar för faktan

Ett annat lite udda objekt som jag gillar skarpt är detta i Båstad:
http://www.hemnet.se/beskrivning/hemnet/430620

Insidan är fantastisk och det är fan med historia! Tänk att få äran att äga ett sådant ställe, verkligen ett nationalarv. Underbara rum och badrummet ser ju ut att nästan vara orginal!

Edit: Inte så pjåkigt exteriört heller för den delen, vackert hus medn en fantastiskt trädgård med terasser, trappor osv

Sjukt grymt!
Citera
2009-06-30, 03:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Softis...
Det vi alla vet som bor i Stockholm är att slutpriset på lägenheten kommer att sluta långt över 800' SEK. Det pris som anges i annonsen är ett lockpris vars syfte är att att locka fler spekulanter.

Annonsen får mig bara att tänka på en enda sak. Oseriösa bilhandlare och i detta fall en oseriös mäklare. Hur ska vi gå till väga för att brännmärka mäklaren Daniel Broné så att han för alltid förvisas från mäklaryrket?

I så fall får vi brännmärka 99% av stockholmsmäklarna.

Och nej, den kommer inte att säljas för 800 tkr. Jämför utgångspris och slutpris för den här "våningen".
http://www.e24.se/pengar24/bostad/bo...ikel_33539.e24
Citera
2009-06-30, 08:53
Medlem
Draedons avatar
16kvm? Herregud.. jag skulle aldrig stå ut. Jag tycker min villa på 160kvm är lite i minsta laget.
Citera
2009-06-30, 11:45
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draedon
16kvm? Herregud.. jag skulle aldrig stå ut. Jag tycker min villa på 160kvm är lite i minsta laget.

Många som köper kan vara före detta studenter som precis har fått jobb och ska köpa sin första bostadsrätt. De är dels vana vid att bo trångt och dels har de inte hunnit samla på sig en jäkla massa grejer som ska få plats Men jag håller delvis med, jag skulle aldrig någonsin köpa så litet själv. 30kvm och uppåt är rätt mycket trevligare.
Citera
2009-06-30, 18:23
Medlem
Draedons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotadent
Många som köper kan vara före detta studenter som precis har fått jobb och ska köpa sin första bostadsrätt. De är dels vana vid att bo trångt och dels har de inte hunnit samla på sig en jäkla massa grejer som ska få plats Men jag håller delvis med, jag skulle aldrig någonsin köpa så litet själv. 30kvm och uppåt är rätt mycket trevligare.

Jag har förvisso bott i en lägenhet på 19 kvadrat en gång, dock under en väldigt begränsad tid, men fy fan vilken ångest den lägenheten frambringade. Man åt, sket, knullade och sov i den, övrig tid ville man bara där i från.

Jag förstår resonemanget om studenter som är vana att bo i en skokartong och har ett bohag som går ner i en ica-kasse, men borde man inte då längta till något större så fort man är klar med studierna och har fått jobb?
Citera
2009-06-30, 18:52
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draedon
Jag har förvisso bott i en lägenhet på 19 kvadrat en gång, dock under en väldigt begränsad tid, men fy fan vilken ångest den lägenheten frambringade. Man åt, sket, knullade och sov i den, övrig tid ville man bara där i från.

Jag förstår resonemanget om studenter som är vana att bo i en skokartong och har ett bohag som går ner i en ica-kasse, men borde man inte då längta till något större så fort man är klar med studierna och har fått jobb?

Jo, jag kan tycka det. Men uppenbarligen är folk villiga att betala över miljonen för en lägenhet i storlek med mitt vardagsrum... Någon förklaring lär det ju finnas. Läget är förstås den viktigaste faktorn, men det skulle inte räcka för mig. Vill man bo centralare än man egentligen har ekonomi för så får man kompromissa med utrymmet. Jag skulle dessutom tro att de flesta står ut ganska kort tid innan de vill ha något större...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in