Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2013-10-21, 15:36
Moderator
tobess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skidaddle
Gabionmur, rå betong och cortenstål på utsidan. Diamantslipat betonggolv inne, och inga lister mellan golv, väggar, och innertak. Nån har verkligen kryssat för alla "måsten" för dom senaste trenderna i arkitektbranchen...

http://www.hemnet.se/bostad/villa-8r...llen-2-5815831

Insidan ser ju rätt okej ut men fy fan vad fult från utsidan, speciellt i dagsljus.

Trappen där inne gav också lite väl mycket vibbar från någon slags offentlig byggnad.
Citera
2013-10-21, 15:48
Medlem
Skidaddles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tobes
Insidan ser ju rätt okej ut men fy fan vad fult från utsidan, speciellt i dagsljus.

Jag gillar väl alla delarna var för sig, det ser bara så himla sökt ut när dom verkligen har blandat alla sakerna på en gång. Förkryssat från en lista, liksom. Check, check, check....

Cortenplåt är ganska snyggt, och järnoxiden ger en sammetskimmrande yta som inte är lika tråkigt som vanlig målad plåt. Det är bara så fruktansvärt inne i vissa kretsar just nu, och som den hipster jag är kan jag inte gilla det som alla andra gillar....

Men visst, det där huset tillhör trenden med att visa upp just dom material som huset är gjort av. Och hur det är konstruerat. Består huset av gjuten betong, ja då ska det fan vara gjuten betong också. Det är lite synd att dom inte har varit konsekventa och kört betongen inne också. Att dölja väggarna bakom gipsskivor och vit färg är ju fusk, liksom. Det ska vara öppet och ärligt, och man ska lyfta fram ursprungsmaterialen...

Jag vet faktiskt inte om det är gipsskivor eller målat direkt på putsen. Men det ser ut som nån sorts puts inne. Dom gråa väggarna inne är inte betong, däremot putsat och målat för att se ut som betong. Dom har ju kört dolda elledningar överallt, så dom måste ju ha fräst ut spår genom alla väggar för att dölja dragningarna. Och sen ett tunt lager puts, och sen målning ovanpå det. Så, dom är ju inte riktigt ärliga med materialen, om man ska vara riktigt skitnödig...
Citera
2013-10-21, 16:05
Medlem
MrGekko1s avatar
Citat:
Gabionmur, rå betong och cortenstål på utsidan. Diamantslipat betonggolv inne, och inga lister mellan golv, väggar, och innertak. Nån har verkligen kryssat för alla "måsten" för dom senaste trenderna i arkitektbranchen...

http://www.hemnet.se/bostad/villa-8r...llen-2-5815831

Det huset var med i senaste avsnittet av Hustoppen, höjdpunkten enligt mig är väl trappans sträckning genom alla plan och genom huset på längden, annars är det väl som sagt rätt mycket klyschor.

http://www.tv8play.se/play/325534?autostart=true
Citera
2013-10-21, 16:34
Medlem
Skidaddles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrGekko1
Det huset var med i senaste avsnittet av Hustoppen, höjdpunkten enligt mig är väl trappans sträckning genom alla plan och genom huset på längden, annars är det väl som sagt rätt mycket klyschor.

http://www.tv8play.se/play/325534?autostart=true

Ja, det var ju lite kul att få både min analys och alla mina fördomar bekräftade. Och lite kul att få medhåll av Thomas Sandell och Gert Wingårdh angående trendkänsligheten. "Bristande konsekvens i betongen" Lol, liksom... Dom var ju annars ganska snälla i sina omdömen. Sandell och Wingårdh kan ju annars vara två av Sveriges kanske främsta levande arkitekter just nu...
Citera
2013-10-21, 16:55
Medlem
Citat:
Ja, det var ju lite kul att få både min analys och alla mina fördomar bekräftade. Och lite kul att få medhåll av Thomas Sandell och Gert Wingårdh angående trendkänsligheten. "Bristande konsekvens i betongen" Lol, liksom... Dom var ju annars ganska snälla i sina omdömen. Sandell och Wingårdh kan ju annars vara två av Sveriges kanske främsta levande arkitekter just nu...

Men jag ställer då frågan varför man måste vara konsekvent genom ett helt hus om man väljer betongfasad. Ingen reagerar så när man ser tegelhus eller trähus och kräver att det ska vara innerväggar därefter. Det är på detta vis som betongen börjar bli mer accepterat som synligt ytskikt både inomhus och utvändigt och inte längre endast vara trendigt.

Jag gillade huset i sin helhet men själv hade jag på vissa ställen valt andra ytskikt och färgsättningar.
Citera
2013-10-21, 17:35
Medlem
Skidaddles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lacrima
Men jag ställer då frågan varför man måste vara konsekvent genom ett helt hus om man väljer betongfasad. Ingen reagerar så när man ser tegelhus eller trähus och kräver att det ska vara innerväggar därefter. Det är på detta vis som betongen börjar bli mer accepterat som synligt ytskikt både inomhus och utvändigt och inte längre endast vara trendigt.

Jodå, man pratar om det även i andra sammanhang än när det gäller betong. Begreppet kallas inom arkitekturhistorien för "tektonik" och handlar om hur dom olika materialen samspelar med varandra. Det är bara det att dom som gillar den formen av arkitektoniska uttryck också ofta har en förkärlek för rå betong. Så, dom sammankopplas ofta med just den byggnadstekniken.

Rent förenklat kan man säga att det handlar om en ärlighet i byggnadsteknik och byggnadsmaterial. Om huset består av murat tegel rätt igenom, så behöver man då inte dölja muren bakom färg och puts, utan tvärtom, man ska lyfta fram murens stödjande och upplyftande funktion. Man ska verkligen kunna se att det är tegelväggen som bär upp hela huset.

Om takbjälkarna i det övre golvlaget är av trä, så döljer man inte dom bakom ett undertak, utan visar upp bjälkarnas funktion som bärare av golvlaget. Tanken är att man ska kunna se på konstruktionen hur huset är konstruerat. Och det ska vara klart och logiskt och omedelbart förståeligt. Tegelmur och takbjälkar. Klart som korvspad, liksom...

När man bygger med tegel behövs valv och avbärare för fönster och dörrar. Detta ser man ofta på äldre hus där man kan se dom individuella tegelstenarna som bildar valvet från utsidan av huset. Också klart och logiskt, man kan förstå hur krafterna kommer uppifrån och fördelas på sidorna runt fönstret. På äldre hus kan man också se hur dom har satt igen gamla öppningar och tagit upp nya, då dom igensatta valven fortfarande är tydliga och läsbara. Husets historia blir tydligt, det bildar en dialog med betraktaren och berättar vad som har hänt genom historien. Det finns en ärlighet i det hela.

I modern tid har man uppfunnit nya byggnadstekniker, man kan bygga ett hus där den bärande konstruktionen består av betongpelare, och väggen kan bestå av vilket material som helst. Tegel, plåt, puts, trä. Av tradition använder man fortfarande ofta tegel i väggarna, men nu har teglet förlorat sin funktion som bärare av husets tyngd. Det finns alltså ingen koppling mellan hur tegelväggarna ser ut och vad som egentligen bär upp själva huset. Konstruktionen förlorar sin ärlighet.

Detta kan man se på moderna tegelfasader i fönster- och dörröppningar. Vanligtvis har man ingen avbärare eller fönstervalv, utan tegelfasad i jämna rader ovanför fönstren. Vilket konstruktionsmässigt skulle vara en omöjlig lösning. Det ser ut som om tegelstenarna hänger i luften. Så, vad är det då som håller uppe teglet? Det ligger ofta en dold stålskena under tegelstenarna, raderna ovanför är monterade i väggen. Tegelstenarna står alltså inte på varandra, utan hänger som en ramkonstruktion på utsidan av väggen. Det blir en diskrepans mellan vad man ser och hur det rent konstruktionstekniskt borde vara. Konstruktionen är helt enkelt inte ärlig längre.

Och det är här själva konfliktkällan ligger. Om man nu använder tegel fast man egentligen inte måste, och dessutom gör det på ett sätt som inte förklarar hur huset är konstruerat, varför använder man då egentligen tegel överhuvudtaget? Varför inte bara visa upp det som huset faktiskt är konstruerat av? Om huset har en bärande betongkonstruktion, varför då inte bara visa upp betongen i all sin härlighet? Är inte det mycket ärligare då? Eftersom det faktiskt är så huset är uppbyggt?

Ungefär så tänker man inom den skolan. Är huset byggt av betong, visa då upp det. Är huset byggt av tegel och glas och trä, visa då upp det. Osv osv. Det handlar alltså om en viss konsekvensanalys, och ett visst konsekvenstänkande. Tänk en tanke, och dra ut den till sin mest logiska konsekvens. Bygg ett hus, visa upp hur huset är konstruerat. Visa det på ett klart och tydligt och logiskt och lättavläst sätt. Och visa upp materialen utan att dölja dom. Ungefär så tänker dom...
Citera
2013-10-21, 18:05
Medlem
Citat:

Jag är helt med på vad du säger. Även om det i grunden är viktigt, så är det liksom överkurs, det är utbildade eller dem med intresse som tänker på om tex. tegelväggar har dolda stålkonstruktioner mm. Jag har själv ett hobbyintresse och har ibland dessa tankar, men jag är även så pass liberal i min syn på arkitektur att jag inte tycker att det gör något om man går utanför ramarna bara det är snyggt gjort, givetvis är det subjektivt, men ändå något de flesta kan avgöra.
Citera
2013-10-21, 18:13
Medlem
Skidaddles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lacrima
Jag är helt med på vad du säger. Även om det i grunden är viktigt, så är det liksom överkurs, det är utbildade eller dem med intresse som tänker på om tex. tegelväggar har dolda stålkonstruktioner mm. Jag har själv ett hobbyintresse och har ibland dessa tankar, men jag är även så pass liberal i min syn på arkitektur att jag inte tycker att det gör något om man går utanför ramarna bara det är snyggt gjort, givetvis är det subjektivt, men ändå något de flesta kan avgöra.

Jo, det är klart att det är en viss överkurs. Och det är väl därför det oftast bara är arkitekter och andra intresserade som roar sig med sånt. Framförallt kan man ju säga att den stilen är en stil precis som andra stilar. Dom som håller på med sånt brukar ju oftast tycka att dom har rätt och alla andra har fel, jag menar att det är en stil precis som vilken stil som helst. Man väljer stil till sitt hus, vissa väljer att visa upp materialen, andra gillar andra former av utsmyckningar. För människan gillar utsmyckning...

Här är ett äldre 60-tals hus i tegel byggt enligt den tektoniska andan. Det har varit uppe förut, men det är ett ganska bra exempel på att det inte bara handlar om betong. Problemet med att vara så konsekvent är ju också att det kan bli ganska skitnödigt och neurotiskt när man drar det till sin spets. Här har dom ju målat en del tegelväggar, bara för att dom har blivit så trötta på allt tegel. Och det kan man ju förstå. Det var inget toppenexempel, eftersom det bara handlade om nakna tegelväggar i det här fallet, men dyker det upp nåt mer ska jag länka det...

http://www.hemnet.se/bostad/villa-9r...tan-24-5045607
Citera
2013-10-21, 18:33
Medlem
NorthSNKRs avatar
Torbjörn tar i så han skiter på sig, när han beskriver hur fullkomligt underbart det är att bo i det här huset:
http://www.hemnet.se/bostad/villa-6r...ag-24a-5621519

Jag får nästan lite "Vindsvåning är ett sätt att leva"-vibbar...

Senast redigerad av NorthSNKR 2013-10-21 kl. 18:39.
Citera
2013-10-21, 19:02
Medlem
CarolynHaxs avatar
"Torbjörn tar i så han skiter på sig, när han beskriver hur fullkomligt underbart det är att bo i det här huset:
http://www.hemnet.se/bostad/villa-6r...ag-24a-5621519

Jag får nästan lite "Vindsvåning är ett sätt att leva"-vibbar..."

Visst ser tomten väldigt konstig ut när man tittar efter? Det verkar som om det går en lång smal tarm ner till sjön? Mycket besynnerligt.
Citera
2013-10-21, 20:11
Moderator
tobess avatar
Vad sägs om denna då?

http://asunnot.oikotie.fi/card/all-m...ard_id=8085951

Mishmash av olika stilar, tyckte speciellt de fejkade bokhyllegardinerna med en fruktansvärd tapet i kombination med rustningen i "bibiioteket" var en rejäl höjdpunkt!
Citera
2013-10-21, 20:16
Medlem
Kanske inte så jätteudda lägenhet, men lite udda planlösning och lösningar med sovalkov etc, håller ni med?

http://www.svenskfast.se/hemnet/page...PQLFCVGALQGE08
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in