Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-10-29, 18:34
  #5281
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skidaddle
Lätt övergiven 60-tals pärla i Hultsfred:

http://www.hemnet.se/bostad/villa-6r...gen-13-5841291

Jag tycker faktiskt att det är jävligt synd att ingen tar tillvara såna där ställen. Kunde bli hur fint som helst med rätt ägare...

Synd att huset ligger i Hultsfred.. Hoppas också att någon som uppskattar arkitekturen förbarmar sig!
Citera
2013-10-29, 18:55
  #5282
Medlem
Softis...s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skidaddle
Lätt övergiven 60-tals pärla i Hultsfred:

http://www.hemnet.se/bostad/villa-6r...gen-13-5841291

Jag tycker faktiskt att det är jävligt synd att ingen tar tillvara såna där ställen. Kunde bli hur fint som helst med rätt ägare...
Så många läckra detaljer.

Planlösning uppdelad i privat och allmän yta. Ingång genom tvättstugan (för barnen...), en damm vid terassen, och en massa annat. Jag hoppas innerligt att det köps av någon som bevarar ursprungsstuket på, och originalmaterialen i, huset.
Citera
2013-10-29, 20:05
  #5283
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotadent
Om jag sålde ett dyrt hus skulle jag vilja ha proffsiga foton, homestyling och en mäklare som ansträngde sig lite för att presentera objektet på ett bra sätt. Hemverket kanske kan fixa fotograf och homestylare också, vad vet jag, men med en dyrare mäklare ingår det. Jag tror att Hemverket främst får i uppdrag att sälja billigare objekt och om jag ska lägga ut något dyrt vill jag gärna ha en mäklare som är van vid att sälja dyra objekt. Spekulantregister tror jag spelar mindre roll om man inte säljer något väldigt udda eller extremt dyrt, då kan det kanske löna sig. Däremot tror jag absolut att rutin lönar sig.

Dessutom är inte vanliga mäklare så rasande skitdyra i dag heller, inte kostar de 5 000 spänn eller vad Hemverket nu tar, men det finns en prispress på marknaden.

Hos Hemverket ingår även proffsfotograf. Jag har umgåtts med många fotografer som arbetat åt större kedjor som arbetar i Stockholm, tro mig det är inget jättespeciellt med dessa fotografer (de flesta frilansar åt alla möjliga, och de har verkligen inte speciellt bra betalt). Homestyling ingår inte, men man får mycket homestyling för de (minst) 40.000 som det skiljer mellan Hemverket och större kedjor. Visst det finns en prispress, men den är ännu mindre på dyrare objekt och det är långt ifrån 10.000. Under 30.000 kommer du inte hos någon av de stora kedjorna när vi pratar objekt >2.000.000.

Har vi inte sett bevis i den här tråden på att mäklare från större kedjor kan göra helt värdelösa presentationer av objekt? Din länk till 12 miljoner kronors objektet är en jättebra presentation tycker jag... Inget fel på den.

Av din inlägg får jag känslan av att du inte har speciellt mycket koll egentligen. Du tycks ju inte ens veta att Hemverket tar 5.000 innan försäljning och 5.000 om/när försäljningen är avslutad. Eller vad som ingår hos dem. Smart att avfärda dem som värdelösa då...
__________________
Senast redigerad av kramiz1 2013-10-29 kl. 20:07.
Citera
2013-10-29, 21:15
  #5284
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SixtenSune
Gillar såna gamla 60tals tidskapslar.

Känns inte det huset som ett gammalt Esso Motorhotell ? Eller möjligvis camping reception.
Uteplatsen,badrummen och framför allt den hotellreceptionsluckan vid köket.
Får sån feeling av det. Nostalgin går på högvarv.

Håller med, skylten ovanför luckan tyder på någon resturang eller nåt. Likaså ser huset ut att vara två delar, dels den allmänna delen med entren, vardagsrum och allrum och den stora öppna ytan utanför de stora fönstren. Sen den privata med köket och allt till höger om vardagsrummet på ritningen.
Citera
2013-10-29, 21:32
  #5285
Medlem
Skidaddles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Håller med, skylten ovanför luckan tyder på någon resturang eller nåt. Likaså ser huset ut att vara två delar, dels den allmänna delen med entren, vardagsrum och allrum och den stora öppna ytan utanför de stora fönstren. Sen den privata med köket och allt till höger om vardagsrummet på ritningen.

Det är klart att det inte har varit någon restaurang eller motell eller dylikt. Huset ligger ju för guds skull längst bort i ett villaområde. Däremot byggdes huset enligt en stil som delade upp det offentliga och privata, som Softis redan varit inne på. Men visst, stilen på huset liknar den typen av verksamheter, med liknande typer av utsmyckning. Det var väl så det skulle se ut, tyckte dom...

Jag skulle tro att huset byggdes för nån lokal egenföretagare med visst behov av privat representation. Dvs, man vill kunna bjuda hem nån på en grogg och en nattmacka, utan att dom ska behöva se resten av huset. Det var inte helt ovanligt på den tiden att dela upp huset i privata och offentliga zoner.

Det är först dom senaste tjugo-trettio åren som det har blivit populärt med att till och med laga mat i gästers närvaro, med den typen av öppna planlösningar och livsstilsorienterade hobbies som finns nu. På den tiden ville man stänga för. "Skylten" ovanför bardisken är ingen skylt utan en lucka, det ser ut som om man skulle kunna fälla ned den och stänga för helt mellan kök och matrum.
Citera
2013-10-29, 21:40
  #5286
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kramiz1
Hos Hemverket ingår även proffsfotograf. Jag har umgåtts med många fotografer som arbetat åt större kedjor som arbetar i Stockholm, tro mig det är inget jättespeciellt med dessa fotografer (de flesta frilansar åt alla möjliga, och de har verkligen inte speciellt bra betalt). Homestyling ingår inte, men man får mycket homestyling för de (minst) 40.000 som det skiljer mellan Hemverket och större kedjor. Visst det finns en prispress, men den är ännu mindre på dyrare objekt och det är långt ifrån 10.000. Under 30.000 kommer du inte hos någon av de stora kedjorna när vi pratar objekt >2.000.000.

Har vi inte sett bevis i den här tråden på att mäklare från större kedjor kan göra helt värdelösa presentationer av objekt? Din länk till 12 miljoner kronors objektet är en jättebra presentation tycker jag... Inget fel på den.

Av din inlägg får jag känslan av att du inte har speciellt mycket koll egentligen. Du tycks ju inte ens veta att Hemverket tar 5.000 innan försäljning och 5.000 om/när försäljningen är avslutad. Eller vad som ingår hos dem. Smart att avfärda dem som värdelösa då...

Om du läser vad jag skriver så har jag inte avfärdat dem som värdelösa, jag har bara skrivit att jag inte skulle anlita dem för att sälja ett riktigt dyrt objekt om jag hade ett. När det gäller billigare objekt funkar de säkert bra, de kanske funkar bra i övrigt också, inte vet jag. Men man brukar åtminstone delvis få vad man betalar för och de är ju väldigt mycket billigare än alla andra precis som du skriver, någonstans antar jag att de gör en markant besparing? Annars verkar det märkligt att de kan sälja sig till en tredjedel eller fjärdedel av priset hos alla andra? Deras exakta prislista har jag faktiskt ingen jättekoll på, jag har aldrig övervägt att anlita dem.

Det är väl bara bra att alla tänker olika, det är så man får bredd på tjänsterna. Eftersom de har funnits några år antar jag att de har sina kunder, precis som de traditionella mäklarna. Om alla ville ha deras lågprismodell skulle alla andra mäklare också köra det.
Citera
2013-10-29, 21:46
  #5287
Medlem
Skidaddles avatar
Det jag stör mig mest på med Hemverket är deras förbannade slideshows. Jag vill inte behöva trycka fram trettio bilder för att få dom i den takt jag vill. Framförallt vill jag kunna växla snabbt mellan planlösning och bilder, för att kunna bilda mig en uppfattning om helheten. Vilket är helt omöjligt med deras upplägg. Dom kanske tycker att det ser snyggt och flådigt ut, eller nåt. Men det är totalt irrelevant om dom presumptiva kunderna inte får ett bra intryck av själv objekten. Tänk om, tänk rätt, liksom.
Citera
2013-10-29, 21:54
  #5288
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skidaddle
Det är klart att det inte har varit någon restaurang eller motell eller dylikt. Huset ligger ju för guds skull längst bort i ett villaområde. Däremot byggdes huset enligt en stil som delade upp det offentliga och privata, som Softis redan varit inne på. Men visst, stilen på huset liknar den typen av verksamheter, med liknande typer av utsmyckning. Det var väl så det skulle se ut, tyckte dom...

Jag skulle tro att huset byggdes för nån lokal egenföretagare med visst behov av privat representation. Dvs, man vill kunna bjuda hem nån på en grogg och en nattmacka, utan att dom ska behöva se resten av huset. Det var inte helt ovanligt på den tiden att dela upp huset i privata och offentliga zoner.

Det är först dom senaste tjugo-trettio åren som det har blivit populärt med att till och med laga mat i gästers närvaro, med den typen av öppna planlösningar och livsstilsorienterade hobbies som finns nu. På den tiden ville man stänga för. "Skylten" ovanför bardisken är ingen skylt utan en lucka, det ser ut som om man skulle kunna fälla ned den och stänga för helt mellan kök och matrum.

Hmm, du har nog rätt. Läget är extremt olämpligt för någon offentlig verksamhet. När du säger det så är det en lucka och ingen menytavla som jag först fick det till.
Citera
2013-10-29, 21:59
  #5289
Medlem
Skidaddles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Hmm, du har nog rätt. Läget är extremt olämpligt för någon offentlig verksamhet. När du säger det så är det en lucka och ingen menytavla som jag först fick det till.

Men visst, det är byggt i en liknande stil. Vardagsrummet ser ju inte så personligt ut, utan mer halvoffentligt. Det kanske är byggt för att appellera till den typen av människor som ofta befinner sig på resande fot, och därför har tillbringat en hel del nätter på Esso Motorhotell? Blir omgivningen för familjär, så blir det ju också alldeles för privat för besökare. Det gäller ju att få gästerna att känna sig hemma, liksom...
Citera
2013-10-29, 23:33
  #5290
Medlem
r_o_ns avatar
Lite udda (om nu inte någon postat det innan)
http://www.hemnet.se/bostad/5832065
Citera
2013-10-30, 00:52
  #5291
Medlem
TigerKids avatar
Här har vi en utmanare till priset för farligaste trappan: http://www.stadshem.se/ViewAllImages...162_1295519642

Fint hus annars. Skulle lagt till någon mild kulör bara men det verkat inte förstört. Rejäl grund och och fint tak....
Citera
2013-10-30, 01:07
  #5292
Medlem
Skidaddles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TigerKid
Här har vi en utmanare till priset för farligaste trappan: http://www.stadshem.se/ViewAllImages...162_1295519642

Fint hus annars. Skulle lagt till någon mild kulör bara men det verkat inte förstört. Rejäl grund och och fint tak....

Det verkar ju dessutom som om dom har tagit bort själva räcket? Eftersom pinnarna finns kvar?

Såg den där tidigare, och blev nästan trött på inredningen innan jag ens kollat färdigt på bilderna. Hur orkar folk fylla sina hem med så mycket färgkoordinerade prylar? Jag menar, det måste ha tagit rejält med tid och pengar att leta upp alla prylar. Framförallt att hitta "rätt" prylar. Jag menar, det måste ju passa in? Annars går det ju inte....

Aha, såg reklambilderna från Kärrstegens Gård längst ner. Ska vi gissa på att någon involverad i inredingsbutiken bor i det där huset?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in