Citat:
Ursprungligen postat av
S.O.Stolp
Är inte alla hus ritade av en arkitekt.
Nej, alla hus är inte ritade av en arkitekt, det är faktiskt ganska få hus som är arkitektritade. Dom flesta är ritade av ingenjörer och tekniker utan arkitektutbildning. Arkitekt är inte ens en skyddad titel, så vemsomhelst kan egentligen kalla sig för arkitekt.
Och det är klart man kan ha invändningar mot skitnödig arkitektur. Jag hyllar inte arkitektritat bara för att det står ett namn bakom. Däremot brukar arkitektritade lösningar vara förhållandevis genomtänkta, vilket gör dom intressanta att titta på. Och det är det jag är ute efter, när någon har "tänkt till" vid uppförandet av ett hus. Oavsett om dom är arkitekter eller inte.
Citat:
Ursprungligen postat av
Jumalauta
De groteskt överdimensionerade taken är svårförklarliga både utseendemässigt och funktionellt. De ger närmast intryck av att trycka ned byggnaden i marken. Ljusinsläppen verkar även litet knappa men det kan möjligen ha att göra med energipriserna vid tiden för designen.
Det är något Schweizerliknande över stilen, jag skulle tro att designen är inspirerad av villor man kan hitta i dom bättre kvarteren i det Schweiziska skatteparadiset. Och därför är det ganska naturligt att dom appellerar till den målgrupp som faktiskt tillbringar tid i Schweiz, dvs folk som jobbar inom finansbranchen. Stilen blev helt enkelt inne i vissa grupper, och sen blev det en trickle down-effekt där man till slut kunde hitta dom i varenda småstad. Jag tycker det är lite intressant faktiskt hur missanpassade dom ser ut i övergivna avfolkningsbygder.
Jag tvivlar dock på att dom är arkitektritade. Möjligtvis att en arkitekt har skrivit under handlingarna. Men det verkar vara modulbaserat med möjlighet för individuella lösningar. Här är ett annat Eurohus som har en rätt märklig planlösning. Skulle tro att en del av huset har varit kontor, och sen har dom byggt om. Det ser inte klokt ut, och jag tvivlar på att en arkitekt skulle ha godkänt det där. Osby, för övrigt. Mitt i den göinska avfolkningsbygden...
http://www.hemnet.se/bostad/villa-6r...atan-3-5474051