Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-01-25, 18:24
Medlem
Skidaddles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotadent

Själva hemsidan var ju skrattretande, och husen verkar (om den uppdaterats senaste femton åren, av designen förstår man inte riktigt när det senast hände något) se ut ungefär som på 80-talet. Samma fula tak och rätt trista lite amerikaniserade stuk. Texten var dock det roligaste:

"Sedan 1975 har vi byggt mer än 1000 EUROHUS över Europa. Våra arkitekter har designat husen i samråd med våra kunder, som har ledande positioner i samhället. Ofta med finansiell bakgrund. Ett vackert och attraktivt hem är en hörnsten för en hög status."

1000 hus sen 1975 är väl inte särskilt mycket? Det kändes också smått desperat med intygandet att deras kunder har ledande positioner i samhället, gärna med "finansiell bakgrund" vad det nu ska betyda(?). Hög status ger de i alla fall. Sen verkar det väl inte ha gått så lysande även om marknaden tydligen är stark just nu om man ser till infon om företaget.

"Företaget är idag vilande men söker affärspartner för att utnyttja varumärke och produkter. Detta kan vara finansiella aktörer som är införstådda med branschens mycket goda situation. Det kan vara närliggande branscher som vill utnyttja det starka varumärket. Till exempel fastighetsbolag, företagsgrupp eller mäklarföretag."

Nej, det är väl mest ett 70/80-tals fenomen. Frågan är om dom ens har byggt nåt dom senaste tjugo åren? Jag är mest fascinerad över fenomenet....
Citera
2014-01-25, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotadent
De länkade husen var riktigt fula båda två, jag gillar verkligen inte de där taken utan förknippar dem med smaklöst 80-tal. Men det förklarar det fula huset jag brukar gå förbi i Sollentuna ibland som är en rätt vräkig kreation från just 80-talet.

Själva hemsidan var ju skrattretande, och husen verkar (om den uppdaterats senaste femton åren, av designen förstår man inte riktigt när det senast hände något) se ut ungefär som på 80-talet. Samma fula tak och rätt trista lite amerikaniserade stuk. Texten var dock det roligaste:

"Sedan 1975 har vi byggt mer än 1000 EUROHUS över Europa. Våra arkitekter har designat husen i samråd med våra kunder, som har ledande positioner i samhället. Ofta med finansiell bakgrund. Ett vackert och attraktivt hem är en hörnsten för en hög status."

1000 hus sen 1975 är väl inte särskilt mycket? Det kändes också smått desperat med intygandet att deras kunder har ledande positioner i samhället, gärna med "finansiell bakgrund" vad det nu ska betyda(?). Hög status ger de i alla fall. Sen verkar det väl inte ha gått så lysande även om marknaden tydligen är stark just nu om man ser till infon om företaget.

"Företaget är idag vilande men söker affärspartner för att utnyttja varumärke och produkter. Detta kan vara finansiella aktörer som är införstådda med branschens mycket goda situation. Det kan vara närliggande branscher som vill utnyttja det starka varumärket. Till exempel fastighetsbolag, företagsgrupp eller mäklarföretag."

Gött att han behöver hjälp om det är en så genialisk affärsidé. Om han nu byggt 1000 hus så borde det ju ändå räknas som att dom "kommit igång" med affärerna en gång i tiden iallafall
Citera
2014-01-26, 00:24
Medlem
S.O.Stolps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarolynHax
Det är absolut inget att skämmas för! Min första tanke, när jag såg en brandsläckare som INTE VAR RÖD, var att den kommer folk aldrig att hitta när det börjar brinna, helt enkelt för att de flesta av oss som bott i Sverige hela sitt liv är vana vid att brandsläckare har signalfärgen röd.

Så det är helt enkelt en praktisk fråga: När du misslyckas med friteringen i köket i kväll, kommer dina glada gäster (med en eller flera öl i magen) att hitta fram till brandsläckaren när röken börjar välla ut?
Vita brandsläckare har funnits ett tag. På Clas Ohlson kallas dom för "design".

Sen är det väl så, i hemmiljö, att gästerna inte letar efter (den röda) brandsläckaren det första dom gör när olyckan är framme. Man har ju knappast utrymningsövningar för sina gäster innan middagen heller. En hemmasläckare vet man ju sälv var den är, oavsett färg. Det är nog det som är tanken.

http://www.clasohlson.com/se/Brandsl...rd/Pr365188000
Citera
2014-01-26, 00:58
Medlem
S.O.Stolps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skidaddle
Är det nån som har nån erfarenhet av Eurohus? Jag har alltid varit fascinerad av just den hustypen. Ett sorts modulbaserat kataloghus för folk med aspirationer, en färdigserverad lösning i den övre prisklassen. Problemet är ju bara att det ser så förbannat opersonligt och smaklöst ut. Och att priset inte har någonting att göra med byggnaden i sig. Det går att hitta Eurohus på dom finaste adresserna i Djursholm och Bjärred, men det går också att hitta Eurohus till salu för en spottstyver i varenda avfolkningsbyggd. Det kan skilja tio miljoner i pris för hus som ser praktiskt taget likadana ut. Så, vad är det då man betalar för?

Eurohus för en miljon i Tibro:

http://www.hemnet.se/bostad/villa-9r...tan-21-4991360

Eurohus för nästan tolv miljoner i Bjärred:

http://www.hemnet.se/bostad/villa-8r...agen-7-5668494

Länk till tillverkaren:

http://www.eurohus.se/

När jag googlade runt lite så hittade jag en blogg av en kille som har snöat in och sneat till riktigt ordentligt på Eurohus. Konsensus inom arkitekturbranchen är att dylika hus är smaklös bling bling för folk som helt enkelt inte vet bättre. Och personligen kan jag bara hålla med. När jag växte upp fanns det såna villor i varenda småstad, och alltid med uppåtsträvande människor som tyckte att dom på något sätt var lite bättre än alla andra. Det blir liksom en disconnect mellan folks egen självbild och det intryck dom faktiskt ger.

Å andra sidan byggs det fler kataloghus i det här landet än alla samlade arkitektritade byggnader tillsammans, så det är väl ganska demokratiskt att det då också ska finnas färdiga lösningar för folk som har resurser men som för den sakens skull inte har särskilt stor koll. Så länge det färdiga resultatet passar in deras livsstil och mall om det lyckliga boendet. Plug and play...

http://www.askergren.com/godtyck.html

Fler länkar om Eurohus längst ned på bloggen.
Plug and play, ja. Jag ser inget större fel på husen, jag till och med gillar dom, även om inredningen inte direkt tilltalar mig. Men nu är det ju inte inredningen man köper. Men i jämförelse med alla jävla pretentiösa böghus med strama linjer och rå betong, eller för den alla andra "arkitektritade" hus så är det här ett helt ok hus. Nu är ju förvisso bjärredshuset överprissatt, men det beror ju mer på läget (Skånes Djursholm) än något annat. Det är således läget man betalar för, duh!

Konsensus bland arkitekter må vara är att dylika hus är smaklös bling bling men för det första bajsar jag på menlösa pretton som tycker att arkitektur är guds gåva till mänskligheten och ännu värre, anser att arkitektur är konst.

För det andra motsätter jag mig benhårt arkitekters traditionstyngda placering på en upphöjd piedestal. Det känns det lite som att arkitektofiler bara äääääälskar hus, vare sig det är renodlat funkis eller whatever så länge det är ritat av nån jävla arkitekt. Är inte alla hus ritade av en arkitekt.

För att avsluta kan jag hålla med om att de vissa av de mest spektakulära betongbunkrarna, och andra byggnader, kan liknas vid konst. Jag tänker givetvis på allt från Tengbom till Gaudi. Men den stora massan arkitekter är ju fortfarande bara vanliga knegare. Dom är lite som flygvärdinnor. Vanliga servitriser, men liiite finare.
Citera
2014-01-26, 10:31
Medlem
Immers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skidaddle
Är det nån som har nån erfarenhet av Eurohus? [...]

Intressant läsning!

Jag passerar då och då på E 22:an i Mönsterås där det finns ett hus som nästan måste vara ett Eurohus?

https://www.google.se/maps/preview/@...KQ!2e0!6m1!1e1
Citera
2014-01-26, 11:11
Medlem
Jumalautas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Immer
Intressant läsning!

Jag passerar då och då på E 22:an i Mönsterås där det finns ett hus som nästan måste vara ett Eurohus?

https://www.google.se/maps/preview/@...KQ!2e0!6m1!1e1
Utan tvekan. De är verkligen förskräckliga. Rent "arkitektoniskt" måste de sägas utgöra en ren parentes. De kom från ingenstans, synbarligen utan influens från tidigare stilar, och försvann tämligen snabbt utan att ha satt några som helst avtryck i den efterkommande husdesignen.

De groteskt överdimensionerade taken är svårförklarliga både utseendemässigt och funktionellt. De ger närmast intryck av att trycka ned byggnaden i marken. Ljusinsläppen verkar även litet knappa men det kan möjligen ha att göra med energipriserna vid tiden för designen.

Som noterats ovan så verkar dock modellen ha attraherat hög som låg. Husen är vanliga både på oansenlig landsbygd och i de riktigt dyra kvarteren på t.ex. Lidingö och i Djursholm. Litet fördomsfullt kanske man kan anta att det beror på att folk inom finansbranschen (som ju framhålls som den typiska kunden) inte brukar ha den bästa smaken men är desto bättre på att följa trender (det är t.o.m. deras jobb).
Citera
2014-01-26, 12:21
Medlem
Skidaddles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
Är inte alla hus ritade av en arkitekt.

Nej, alla hus är inte ritade av en arkitekt, det är faktiskt ganska få hus som är arkitektritade. Dom flesta är ritade av ingenjörer och tekniker utan arkitektutbildning. Arkitekt är inte ens en skyddad titel, så vemsomhelst kan egentligen kalla sig för arkitekt.

Och det är klart man kan ha invändningar mot skitnödig arkitektur. Jag hyllar inte arkitektritat bara för att det står ett namn bakom. Däremot brukar arkitektritade lösningar vara förhållandevis genomtänkta, vilket gör dom intressanta att titta på. Och det är det jag är ute efter, när någon har "tänkt till" vid uppförandet av ett hus. Oavsett om dom är arkitekter eller inte.

Citat:
Ursprungligen postat av Jumalauta
De groteskt överdimensionerade taken är svårförklarliga både utseendemässigt och funktionellt. De ger närmast intryck av att trycka ned byggnaden i marken. Ljusinsläppen verkar även litet knappa men det kan möjligen ha att göra med energipriserna vid tiden för designen.

Det är något Schweizerliknande över stilen, jag skulle tro att designen är inspirerad av villor man kan hitta i dom bättre kvarteren i det Schweiziska skatteparadiset. Och därför är det ganska naturligt att dom appellerar till den målgrupp som faktiskt tillbringar tid i Schweiz, dvs folk som jobbar inom finansbranchen. Stilen blev helt enkelt inne i vissa grupper, och sen blev det en trickle down-effekt där man till slut kunde hitta dom i varenda småstad. Jag tycker det är lite intressant faktiskt hur missanpassade dom ser ut i övergivna avfolkningsbygder.

Jag tvivlar dock på att dom är arkitektritade. Möjligtvis att en arkitekt har skrivit under handlingarna. Men det verkar vara modulbaserat med möjlighet för individuella lösningar. Här är ett annat Eurohus som har en rätt märklig planlösning. Skulle tro att en del av huset har varit kontor, och sen har dom byggt om. Det ser inte klokt ut, och jag tvivlar på att en arkitekt skulle ha godkänt det där. Osby, för övrigt. Mitt i den göinska avfolkningsbygden...

http://www.hemnet.se/bostad/villa-6r...atan-3-5474051
Citera
2014-01-26, 13:22
Medlem
Porrs avatar
inklippta affärsmän på balkongerna

http://www.blocket.se/stockholm/Birg...6384.htm?ca=18
Citera
2014-01-26, 13:46
Medlem
CarolynHaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Porr
inklippta affärsmän på balkongerna

http://www.blocket.se/stockholm/Birg...6384.htm?ca=18

Om jag ser rätt är väl även balkongerna inklippta?
Citera
2014-01-26, 15:01
Medlem
Skidaddles avatar
Citat:

Prospektbild inför framtida ombyggnad. Antingen har dom byggt om, eller så ska dom göra det. Men varför dom har använt reklambilder i en lägenhetsannons förstår jag inte.

Två av interiörbilderna är samma foto men photoshoppade så att dom ser olika ut. Fotona från köket/vardagsrummet med matbordet i mitten. Finn fem fel, liksom...

Badrumsbilderna är också samma foto, men photoshoppade för att se ut som olika badrum. När man växlar snabbt fram och tillbaka inser man att dom från början är identiska.

Bilderna från balkongen är dessutom dåligt utförd. Dom har gjort ett utklipp som ska representera nån sorts glasskärm. På översta balkongen har dom gjort rätt, på dom nedre ser det ut som om skärmen är klistrad mot fasaden.
Citera
2014-01-26, 15:07
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:

Det är ju massor av inklippta saker på de bilderna, eh verkar mera som de klippt in exempel på hur man kan inreda och variera...
snarare än att fotografera befintlig inredning som kanske är ganska tom ?
Citera
2014-01-26, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brianmolko
Det är ju massor av inklippta saker på de bilderna, eh verkar mera som de klippt in exempel på hur man kan inreda och variera...
snarare än att fotografera befintlig inredning som kanske är ganska tom ?

Interiören är väl helt datorgjord? Olika inredning i samma rum. Det är tydligt att det där inte finns än!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in