2014-03-19, 15:14
Medlem
Skidaddles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clifford
Man får väl in ett antal villatomter på sjutusen kvadrat (1000 kvadrat är vattenarea). Taxeringsvärdet är över 4 miljoner (varav byggnad 382 000), så tomten måste vara värd en del. Finns planer på att dra in kommunalt vatten och avlopp också, kanske finns möjlighet för framtida avstyckning.

Dom måste ha blivit rejält upptaxerade och varit tvungna att sälja för att dom inte har råd med skatten? Hur är det med fastighetsskatten nuförtiden? Jag trodde borgarna hade tagit bort det? Jag har väldigt svårt att förstå hur taxeringsvärdet kan vara fyra miljoner för det där. Det är nåt som är väldigt märkligt med det här objektet.

Dom har bygglov för ett brygghus om etthundra kvadrat, men det innebär ju inte att man kan få bygglov för att smäcka upp ett helt villaområde på tomten. Jag har väldigt svårt att se att man skulle kunna bygga nåt på det där. Framförallt försvinner ju utsikten om man bygger framför huset.
Citera
2014-03-19, 15:20
Medlem
Cliffords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skidaddle
Dom måste ha blivit rejält upptaxerade och varit tvungna att sälja för att dom inte har råd med skatten? Hur är det med fastighetsskatten nuförtiden? Jag trodde borgarna hade tagit bort det? Jag har väldigt svårt att förstå hur taxeringsvärdet kan vara fyra miljoner för det där. Det är nåt som är väldigt märkligt med det här objektet.

Dom har bygglov för ett brygghus om etthundra kvadrat, men det innebär ju inte att man kan få bygglov för att smäcka upp ett helt villaområde på tomten. Jag har väldigt svårt att se att man skulle kunna bygga nåt på det där. Framförallt försvinner ju utsikten om man bygger framför huset.
Fastighetsskatten är borta, alla småhusfastigheter har en maximal fastighetsavgift på lite drygt 7 000 per år, så det kan inte driva någon från hus och hem. Fan vet var de hittar det där taxeringsvärdet, det måste ju bero på strandtomten, det kanske är ett väldigt attraktivt sommarhusområde? Jag vet ingenting om Gävletrakten.
Citera
2014-03-19, 15:24
Medlem
Jumalautas avatar
Citat:

Fastighetsavgiften eller vad den kallas är relativt sett låg, även om den höjs successivt, och driver nog inte många ur huset nuförtiden.

Citat:
Deklarationen 2014 (inkomståret 2013)

Vanliga småhus
Fast maxbelopp är 7 074 kronor för varje färdigbyggt småhus. Men om 0,75 % av taxeringsvärdet för 2013 på småhuset och tillhörande tomtmark ger en lägre avgift, ska du betala den i stället.
Har svårt att tro att detaljplanen för det där området skulle tillåta styckningar av fastigheterna i någon omfattning.
Citera
2014-03-19, 15:28
Medlem
Skidaddles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clifford
Fan vet var de hittar det där taxeringsvärdet, det måste ju bero på strandtomten, det kanske är ett väldigt attraktivt sommarhusområde? Jag vet ingenting om Gävletrakten.

Det ligger ju visserligen i infarten till Gävlebukten. Men jag har faktiskt ingen aning, jag förstår inte heller. Finns det ingen från Gävle som kan ge lite klarhet?
Citera
2014-03-19, 16:05
Medlem
Neksnors avatar
Runda hus blir väl svårare att möblera vettigt, förutsatt att man inte monterar Billy-hyllorna inne i en ångbastu så att de formas efter huset. Däremot kan viss rundhet, ex ett burspråk, vara trevligt.
Den där Södertäljekåken som Skidaddle länkade verkar nästan tillräckligt stor för sin rundhet, men vilken tråkig färgsättning!
Citera
2014-03-19, 17:57
Medlem
TigerKids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moffin
Haha hur kunde jag missa det?? Jag förstår inte hur man ens kan komma på tanken att göra en sådan lösning. Om man verkligen promt måste ha den där trappen så får man väl isåfall ta bort dörren och göra ett valv eller nåt?

Tycker det är så roligt med sådana nödlösningar. Mitt föräldrahem är renoverat ganska mycket, som min far gör själv. På vägen har vi kommit med tips och idéer som han avfärdat för att det inte skulle gå att lösa på grund av olika anledningar. Det får mig att fundera på vad det är för folk som gör såhär?

Antingen är de ju uppenbarligen så pass dåliga att de inte planerar eller fattar att något inte kommer fungera, eller så skiter de helt enkelt i det. Vet inte vilket som är värst
hade missat dörren...
Om de glömde dörren vid planeringen så borde det bli uppenbart när man ska till att mura...
1) de gav någon i uppdrag att mura trappen och reste bort?
2) muraren kunde bara en modell?
3) kombination av 1 & 2?
4) rundad trappa är så tjusigt och lite får man offra?

Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Runda hus blir väl svårare att möblera vettigt, förutsatt att man inte monterar Billy-hyllorna inne i en ångbastu så att de formas efter huset. Däremot kan viss rundhet, ex ett burspråk, vara trevligt.
Den där Södertäljekåken som Skidaddle länkade verkar nästan tillräckligt stor för sin rundhet, men vilken tråkig färgsättning!
Precis, en kombination med rundning på en sida är nog optimalt, t ex burspråk som du säger. Där har man ex vis ha matbord, soffgrupp, mysfåtöljer eller liknande som inte behöver stå mot väggen. Hyllor skåp och sängar funkar bättre mot en rak vägg.

Om du inte vill bo minimalistiskt modell lappkåta, tipi eller igloo, förstås.

Citera
2014-03-19, 18:19
Medlem
11xx22s avatar
Citat:
Fin utsikt från glasverandan till den egna lilla viken. Men fem miljoner för ett fritidsboende i Gävletrakten? Jag är väldigt skeptisk till den prisbilden. Huset är ju inte särskilt upprustat heller.

http://www.hemnet.se/bostad/fritidsh...gen-26-5901915

Det är en gigantisk tomt. Om den är delbar i två strandtomter kan det bidra till priset, även om jagändå tycker att det är högt.
Citera
2014-03-19, 18:20
Medlem
Jumalautas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Tycker du verkligen det? Titta på matplatsen och sovrummen inklusive master bedroom. Det är katastrof i mina ögon.
Citera
2014-03-19, 18:44
Medlem
Skidaddles avatar
Här kommer ytterligare en sån där byggmästarvåning:

http://www.hemnet.se/bostad/bostadsr...n-33-a-4635915

Det står inget om det i annonsen, men spåren är otvetydliga. Högst upp i huset, och med terass runt om. Lägenheten har två ingångar, en för gäster, och en sorts köksingång till den lite mer privata delen av lägenheten. Jag skulle inte tro att det är två hopslagna lägenheter, jag tror det är byggt sådär från början. Men jag skulle tro att planlösningen är annorlunda längre ner i huset, och dom våningarna har två ingångar till varsin lägenhet med samma footprint. Lägenheten är lika stor som halva huset, så jag skulle tro att det ligger vägg i vägg med en liknande större lägenhet. Och så brukade dom också göra, byggmästarna. En till sig själv, och en i rent spekulationssyfte. Sjysst funkiskänsla också, även om det skulle behöva slipas och målas om...
Citera
2014-03-19, 18:50
Medlem
Citat:

Det står inget om det i annonsen, men spåren är otvetydliga. Högst upp i huset, och med terass runt om. Lägenheten har två ingångar, en för gäster, och en sorts köksingång till den lite mer privata delen av lägenheten. Jag skulle inte tro att det är två hopslagna lägenheter, jag tror det är byggt sådär från början. Men jag skulle tro att planlösningen är annorlunda längre ner i huset, och dom våningarna har två ingångar till varsin lägenhet med samma footprint. Lägenheten är lika stor som halva huset, så jag skulle tro att det ligger vägg i vägg med en liknande större lägenhet. Och så brukade dom också göra, byggmästarna. En till sig själv, och en i rent spekulationssyfte. Sjysst funkiskänsla också, även om det skulle behöva slipas och målas om...

Det är ju rätt vanligt med stora terasser runt hela våningsplanet högst upp på husen i Slottsstaden/Ribersborg. Antar att det här är ett sådant. Känns dock inte riktigt som att alla kan ha varit avsedda för byggmästaren eftersom det verkar som att flera hus byggts av samma byggmästare, och vissa dessutom upplåtits som hyresrätt?
Citera
2014-03-19, 18:52
Medlem
Citat:

Riktigt trevlig takterass på den där. Solmöjligheter alla möjliga timmar. Tyckte faktiskt om den, däremot skeptiskt till det här fönstret.
http://www.hakanskold.com/uploads/im...SJELNO7C0J.jpg
Insyn eller varför kan man tänka sig ha valt att göra så på just det fönstret?
Citera
2014-03-19, 18:56
Medlem
Skidaddles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grillo
Det är ju rätt vanligt med stora terasser runt hela våningsplanet högst upp på husen i Slottsstaden/Ribersborg. Antar att det här är ett sådant. Känns dock inte riktigt som att alla kan ha varit avsedda för byggmästaren eftersom det verkar som att flera hus byggts av samma byggmästare, och vissa dessutom upplåtits som hyresrätt?

Jag kan ju ha fel, det är bara en teori. Spåren talar för mig sitt tydliga språk. Det kan ju vara byggt i rent spekulationssyfte också, och det finns fler av dom i Slottsstaden. Dock är det ganska ovanligt att bygga så stora lägenheter, framförallt att ha en annorlunda planlösning än resten av huset.

Citat:
Ursprungligen postat av Kirenstilen
Riktigt trevlig takterass på den där. Solmöjligheter alla möjliga timmar. Tyckte faktiskt om den, däremot skeptiskt till det här fönstret.
http://www.hakanskold.com/uploads/im...SJELNO7C0J.jpg
Insyn eller varför kan man tänka sig ha valt att göra så på just det fönstret?

Såna där fönster var rätt vanliga i just matrum förritiden. Jag har ingen aning om varför, men det var väl nån sorts trend. Man kan se det på en hel del villor också.
Senast redigerad av Skidaddle 2014-03-19 kl. 19:01.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in