Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2014-06-22, 01:39
Medlem
piassavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strode

http://www.hemnet.se/bostad/villa-3r...agen-8-5421371
Galet fint pris för en såpass står kåk och tomt, med sjöutsikt. Men nä.. Hade nog ändå inte velat bo i ett Metodistkapell.

Jag hade gärna bott där (med vissa modifieringar). Men det är ju villkorat i försäljningen att fastigheten inte får användas som varken permanent- eller fritidsboende. Jag undrar varför? Det är väl ingen kyrkogård runt omkring?
Citera
2014-06-22, 08:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av piassava
Jag hade gärna bott där (med vissa modifieringar). Men det är ju villkorat i försäljningen att fastigheten inte får användas som varken permanent- eller fritidsboende. Jag undrar varför? Det är väl ingen kyrkogård runt omkring?

Det kanske beror på kommunens detaljplan?
Isf är det ju bara att söka bygglov för ändring till bostad..

Fast det ser ut att ligga i buschen? Buschen brukar inte ha någon detaljplan..
Citera
2014-06-22, 08:38
Medlem
Jumalautas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KapitalistJavisst
Det kanske beror på kommunens detaljplan?
Isf är det ju bara att söka bygglov för ändring till bostad..

Fast det ser ut att ligga i buschen? Buschen brukar inte ha någon detaljplan..
Får man bygga en kyrka hur som helst på oplanerat område?
Citera
2014-06-22, 08:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jumalauta
Får man bygga en kyrka hur som helst på oplanerat område?

Man behöver oftast inte bygglov utanför detaljplaner. Och det är en gammal byggnad, förr fick man säkert göra typ vad man ville i skogen..
Citera
2014-06-22, 13:59
Medlem
Skidaddles avatar
" Unik arkitektritad villa, vars like sällan kommer på marknaden i Ljungby! " I vanlig ordning berättar dom inte vem arkitekten är. Och för det andra är det ju ganska självklart att den typen av objekt sällan kommer ut på marknaden i Ljungby, eftersom Ljungby helt enkelt inte är så jävla stort. Men det är ju kul att mäklarna försöker vara kreativa och hitta fördelar även i det lilla.

http://www.hemnet.se/bostad/villa-11...gen-38-6399264

Men jag gillar planlösningen och fönstrena. Och sen har dom en finingång för gästerna. Gästsovrum bredvid finingången. Sovrum för tjänstefolk bredvid fulingången. Föräldrasovrum på övervåningen och barnavdelningen bredvid gillestugan. Fint ska det vara...
Citera
2014-06-22, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skidaddle
" Unik arkitektritad villa, vars like sällan kommer på marknaden i Ljungby! " I vanlig ordning berättar dom inte vem arkitekten är. Och för det andra är det ju ganska självklart att den typen av objekt sällan kommer ut på marknaden i Ljungby, eftersom Ljungby helt enkelt inte är så jävla stort. Men det är ju kul att mäklarna försöker vara kreativa och hitta fördelar även i det lilla.

Men jag gillar planlösningen och fönstrena. Och sen har dom en finingång för gästerna. Gästsovrum bredvid finingången. Sovrum för tjänstefolk bredvid fulingången. Föräldrasovrum på övervåningen och barnavdelningen bredvid gillestugan. Fint ska det vara...

Mycket hus för pengarna! Men det är klart att Ljungby är säkert fint....

Nu vet jag inte om den specifika objektsbeskrivningen men.
Det är ibland säljarna som vill ha knasiga beskrivningar av sina hus/bostäder.
Har hört en del lustigheter genom åren.
Minns en säljare som tyckte att mäklaren kunde skriva sjöutsikt.
Sjöglimt såg man bara ståendes på en stol....

Kanske men bara kanske ger jag ut en bok från "andra sidan".
En bok som handlar om säljare/spekulanter och deras agerande i fastighetsaffärer.
Mäklarna är naturligtvis försiktiga om sina kunder så dessa berättelser skulle
återges annonymnt självklart. Vi får se hur det blir.
Det skulle bli många skratt
Senast redigerad av vitguld 2014-06-22 kl. 14:58.
Citera
2014-06-22, 15:03
Medlem
Skidaddles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vitguld

Kanske men bara kanske ger jag ut en bok från "andra sidan".
En bok som handlar om säljare/spekulanter och deras agerande i fastighetsaffärer.
Mäklarna är naturligtvis försiktiga om sina kunder så dessa berättelser skulle
återges annonymnt självklart. Vi får se hur det blir.
Det skulle bli många skratt

Det tycker jag låter intressant, den skulle jag gärna läsa. Vi kunde skriva den tillsammans? Fast jag har ingen erfarenhet från själva mäklandet av fastighetsbranchen, jag gillar bara att titta på hus...
Citera
2014-06-23, 14:13
Medlem
SuraStinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarolynHax
Massor av framtagna tegelväggar + lite paprikor. Succé?

http://www.hemnet.se/bostad/bostadsr...,-5-tr-6402095

Grymt dålig fotograf som tar suddiga bilder- flera dessutom... Sen står det inget i beskrivningen att den fina "parken" på sista bilden är den gamla judiska kyrkogården på Kungsholmen som är nersänkt under marknivå. Där pågår både det ena och det andra mörka nätter...

Citat:
Ursprungligen postat av piassava

Det finns ingen kyrkogård kring det kapellet. Jag har varit där flera gånger och kikat på stället. Det ligger mitt i ett villaområde och ett stenkast från järnvägen som drar förbi. Däremot så är väl Björneborg inte riktigt klassat som ett trevligt ställe att bo på- infödda Kristinehamnare säger att det mest är socialbidragstagare och kriminella som bor i samhället och det är mycket blåljusbesök där på helgerna. Ryktet säger också att kapellet såldes för 6-7 år sen till en norrman för en spänn. Vet inte om det är han som säljer det, men kan tänkas att säljaren inte fick lov av kommunen att konvertera kapellet till fritidshus/bostad, och därför säljer till vrakpris. Men... vad gör man med ett kapell om man inte kan bo i det liksom? Finns ju varken kök eller toa där och inget utedass heller.

Citat:

Huset är rätt coolt men det står i beskrivningen att det är "Renoverat 2008-2010", vilket gör att man får uppfattningen att det mer eller mindre är totalrenoverat eftersom mäklaren inte skriver att det bara var "delvis". Men jag kan åtminstone skåda ett hallgolv från 90-talet, ett kök från 70-talet med vitvaror från 80-talet, en pool från ursprungsåret, en tvättstuga från 60-talet och skräpinnerdörrar från 80-talet. I mina ögon är det enbart badrummet som ser ut att vara renoverat nyligen. Men viktigaste frågan- vem betalar 5,2 mille för ett hus i ett villaområde i Ljungby?

Sist ett eget bidrag. Arkitekten Carl Nyréns egen villa i Bromma till salu för 5,7 mille. Inte udda i sig- men är inte 5,7 väldigt lågt för att vara Bromma? Lägg till arkitektritat och ett stort namn. Borde gå för nästan det dubbla. Eller? Kanske det utökade flygandet på Bromma flygplats gör att priset inte är så högt...?

http://www.hemnet.se/bostad/villa-5r...gen-7b-6253168
Citera
2014-06-23, 14:24
Medlem
Skidaddles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SuraStina
Sist ett eget bidrag. Arkitekten Carl Nyréns egen villa i Bromma till salu för 5,7 mille. Inte udda i sig- men är inte 5,7 väldigt lågt för att vara Bromma? Lägg till arkitektritat och ett stort namn. Borde gå för nästan det dubbla. Eller? Kanske det utökade flygandet på Bromma flygplats gör att priset inte är så högt...?

http://www.hemnet.se/bostad/villa-5r...gen-7b-6253168

Jag tror den har varit ute tidigare nån vända, men visst den är lite kul. Jag gillar honom. Det är ju inget stort hus och ingen stor tomt. I praktiken är det ju bara två sovrum. Och det är nog lite för minimalistiskt för ljust & fräscht-maffian. Det byggdes ju på den tiden man inte byggde så stort och flådigt, utan snarare litet och smakfullt och ombonat. Sjuttiotalets omvända snobbism, att vara men inte synas.
Citera
2014-06-23, 16:12
Medlem
Citat:
Jag tror den har varit ute tidigare nån vända, men visst den är lite kul. Jag gillar honom. Det är ju inget stort hus och ingen stor tomt. I praktiken är det ju bara två sovrum. Och det är nog lite för minimalistiskt för ljust & fräscht-maffian. Det byggdes ju på den tiden man inte byggde så stort och flådigt, utan snarare litet och smakfullt och ombonat. Sjuttiotalets omvända snobbism, att vara men inte synas.

Tänk på att detta är ett PAR hus med allt vad det innebär........ Lite lurigt med mäklarensbeskrivinig om friliggande, är inte alla parhus friliggande annars är det rad eller kedjehus...eller?

Priset är ok med Bromma kyrka läget och borde förmodligen gå upp lite till som marknaden är just nu, många som vill ha hus och i området (tex Brommaplan) finns det många nyblivna bostadsmiljonärer dvs dom som fått köpa hyresrätter till relativt låga priser och nu har någon miljon att lägga i handpenning på hus!
Citera
2014-06-23, 18:36
Medlem
Egen bunker på tomten. Ser lite kommunalt ut på något sätt

http://www.maklarringen.se/Kopa/Obje...&source=hemnet
Citera
2014-06-23, 18:39
Medlem
carlpetersen73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bullen516
Egen bunker på tomten. Ser lite kommunalt ut på något sätt

http://www.maklarringen.se/Kopa/Obje...&source=hemnet
Usch vad trist det såg ut, gissar på boende för kvinnor med något problem. Gruppboende hur som, den rosa färgen i ett rum skvallrar om kvinnoboende. Ser jättekommunalt ut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in