• 2
  • 3
2002-11-26, 10:37
Medlem
Gionass avatar
Knappast, med dagens teknik skulle det vara troligare att vi skaffar nån sorts dräkt eller liknande som gör att vi an klara det utan att behöva evolvera. Dessutom kommer nog vi att hinna flytta ifrån jorden inom 10 000 år så .......
Citera
2002-11-26, 10:41
Medlem
Hehe, visst, och jag är Darh Vader...
Citera
2002-11-26, 11:02
Medlem
Gionass avatar
darth vader isf...
Citera
2002-11-27, 15:14
Medlem
Temperatur-ökningen på jorden har ju redan börjat, i och med västhuseffekten. Detta borde du veta eftersom du var på samma föreläsning som mig...=)

Men inte ser jag några läskiga rymdräkter till salu i affärerna?
Citera
2002-11-27, 20:27
Medlem
Gionass avatar
Jag är mycket medveten om att växthuseffekten redan har startat en temperatur ökning, eller rättare sagt tror man att det är den som orsakar temperatur ökningen som nu ligger på runt 3 grader.

Men än så länge har vi inte något kroppsligt problem med temperatur ökningen dvs vi störs inte av den, tycker att den är bra tillochmed. Det KANSKE är därför du inte ser några i affären? Men vänta tills det blir riktigt jobbigt DÅ kanske du ser "såna där läskiga rymddräkter till salu i affärerna", eller nåt annat som hjälper mot värmen....
Citera
2002-11-28, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Boozey
Käyzi skrev:
Citat:
Människor dör.
Inte solen. solen har alltid varit där och kommer vara där för evigt.
Och varför bandar du in stjärnor i våran disskutoion om solen?

Du skojar eller missade du alla fysiklektionerna i skolan? Stjärnor finns i olika former, man brukar dela in dem i spektralklasser enkelt uttryckt vilken färg de utstrålar som avgörs av yttemperaturen. Detta hänger ihop med vilken fusionsprocess som verkar i stjärnans inre. Vi har också olika storlekar ex.vis allt ifrån vita dvärgar till röda jättar (nej detta är inte Tolkien).
Våran sol som också är en stjärna av medelstorlek och en gulvit färg(spektralklass G2v) har en beräknad livslängd av ca 10-12 miljarder år i sitt nuvarande tillstånd varav hälften är avklarad. Vad som händer sen får du kolla upp själv ett litet tips det handlar om jättar och dvärgar.

Vår sol är dessutom strax mindre än att kunna bli en supernova, vilket alla större stjärnor slutar som.

Dessutom vill jag hävda att människan visst satt stop för sin evolution. I det första steget i den demografiska cykeln (höga födelsetal och höga dödstal) så skulle kanske evolutionen kunna verka i det fördolda. Men nu i steg fyra (med låga döds- och födelsetal) där vi har en sjukvård som botar de flesta evolutionärt ovärdiga individerna (läs: icke resistenta mot alla former av sjukdomar) och dessutom räddar individer som skadat sig samt det faktum att de flesta individer får en chans att reproducera sig så skulle jag vilja påstå att evolutionen är satt ur spel.
Citera
2002-11-28, 18:37
Medlem
Gionass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gionas"
temperatur ökningen som nu ligger på runt 3 grader

Temperatur ökningen ligger definitift inte på 3 grader... Jag trodde att den låg på 0,3 grader och tänkte skriva det, men det blev fel. Den riktiga siffran ska vara 0,6 grader..
Citera
2002-11-29, 15:36
Medlem
Har ni tänkt på att det här med t.ex växthuseffekten, miljöförstöring etc, dvs hårdare klimat och dyl skulle kunna vara till gagn för människan i det långa loppet??

Om klimatet/omgivningen blir så pass hård att den blir svår att överleva i utan teknik som "skydd" så kanske det blir någon slags "spärr" så att människan inte kan evolutionärt sett "sjunka tillbaka". Vi kan ju då helt enkelt inte överleva utan teknologi och borde då inte kunna "tappa greppet".

Iaf inte om "civilisationen" är tillräckligt "spridd". Ungefär samma sak som om vi skulle placera folk på mars, de skulle inte kunna leva utan teknologi, och kan därför inte "sjunka tillbaka" och inte längre bemästra "teknologin". Och som sagt, om "civilisationen" är tillräckligt spridd så överlever den ju om än man begår ett "misstag" någonstans, det kraschar ju ändå inte helheten.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in