Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2008-05-15, 22:44
Medlem
ubersantas avatar
Jag har fått upp mitt konstintresse den senaste tiden. Jag letar inte efter investeringar, utan konst jag skulle älska att ha hemma och beundra. Har dock inte största budgeten för detta, utan jag hade tänkt mig att kunna "sponsra" unga konstnärer som inte etablerat sig ännu eftersom jag i min naivitet tror att deras verk ligger i min prisklass.

Mitt stora dilemma är att jag inte riktigt vet hur jag skall hitta denna stora mängd konst från unga konstnärer. Finns ett par gallerier i Malmö, bl.a. Elastic som tydligen skall vara rätt bra. Men mer? Internet? Köpenhamn?

Vill ha lite tips från er lite mer erfarna och kunniga.
Citera
2008-05-15, 23:00
Medlem
straycats avatar
Kul!
Mitt tips är att du läser lite konsthistoria, Går på utställningar m.m. Ett bra sätt att lära känna folk.
Här är en konstnär jag la lite pengar i när jag började köpa konst, Dock för dyr nu tror jag.

www.cbeijer.com

Lycka till / straycat.
Citera
2008-05-15, 23:05
Medlem
ubersantas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av straycat
Kul!
Mitt tips är att du läser lite konsthistoria, Går på utställningar m.m. Ett bra sätt att lära känna folk.
Här är en konstnär jag la lite pengar i när jag började köpa konst, Dock för dyr nu tror jag.

www.cbeijer.com

Lycka till / straycat.

Tog två konsthistorielektioner på universitetet - jag är alltså inte helt bakom flötet. Dock känns det inte som att de har gett mig så mycket eftersom jag ändå bara kommer att köpa saker som tilltalar mig och skänker mig glädje.

Man får väl hoppas att malmö inte är en sån hopplös stad för konst. Har bl.a. en tjejkompis som ställer ut sina fotografier rätt ofta. Tyvärr är dom helt värdelösa och skulle inte ens duga som dasspapper.
Citera
2008-05-16, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ubersanta
Tog två konsthistorielektioner på universitetet - jag är alltså inte helt bakom flötet. Dock känns det inte som att de har gett mig så mycket eftersom jag ändå bara kommer att köpa saker som tilltalar mig och skänker mig glädje.

Man får väl hoppas att malmö inte är en sån hopplös stad för konst. Har bl.a. en tjejkompis som ställer ut sina fotografier rätt ofta. Tyvärr är dom helt värdelösa och skulle inte ens duga som dasspapper.

Nu kanske jag har missuppfattat konst.
Men är inte själva tanken med konst att det ska sprida glädje, iniration osv?
Konst är högst personligt och jag kan inte påstå att jag gillar folk som köper konst för prisets skull.

Så köp konst som tilltalar dig på ett eller annat sätt. Tror ingen vill ha ett hem där man inte trivs med den konst man skaffat sig.
Citera
2008-05-16, 11:55
Medlem
ubersantas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av riodigidado
Nu kanske jag har missuppfattat konst.
Men är inte själva tanken med konst att det ska sprida glädje, iniration osv?
Konst är högst personligt och jag kan inte påstå att jag gillar folk som köper konst för prisets skull.

Så köp konst som tilltalar dig på ett eller annat sätt. Tror ingen vill ha ett hem där man inte trivs med den konst man skaffat sig.

Detta har jag väl redan fastställt. Dock krävs det ändå lite kunskap för att se vilken konst som faktiskt är värd sitt pris. Kul att betala 250 000 kr för en Gunilla Mann tavla t.ex.

Jag sökte som sagt råd och tips om hur jag skulle komma i kontakt med konst. Malmö är ju ingen världsmetropol med hundratals gallerier + att jag inte känner några konstnärer.

Om man t.ex. kollar på denna artisten http://www.viktorkopp.com/ eller denna http://www.catrinandersson.nu

hur skulle jag göra om jag ville köpa ett konstverk?
Senast redigerad av ubersanta 2008-05-16 kl. 12:14.
Citera
2008-05-16, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ubersanta
Detta har jag väl redan fastställt. Dock krävs det ändå lite kunskap för att se vilken konst som faktiskt är värd sitt pris. Kul att betala 250 000 kr för en Gunilla Mann tavla t.ex.

Jag sökte som sagt råd och tips om hur jag skulle komma i kontakt med konst. Malmö är ju ingen världsmetropol med hundratals gallerier + att jag inte känner några konstnärer.

Om man t.ex. kollar på denna artisten http://www.viktorkopp.com/ eller denna http://www.catrinandersson.nu

hur skulle jag göra om jag ville köpa ett konstverk?
Eposta bud eller kontakta dem angående priser? Förstår inte hur det annars skulle gå till.

Om du annars är ute efter billig kost så passa på under elevutställningar eller under större kulturevenemang. Även fast majoriteten av eleverna pysslar med konst som du avskyr händer det att du hittar något du gillar. Större konstevenemang brukar, av egen erfarenhet, styrda av en sjuklig konservatism med överbetalda pensionärer. Men under vissa events som t.ex. kulturnatta får unga chansen vilket kanske är något du borde undersöka. (kulturnatta är ett allmänt evenmang då alla lokala gallerier och konstnärer ställer ut över en kväll, har sett det annordnas både i Göteborg och i Stockholm)

Om man annars vänder på det, har någon tips för unga konstnärer som vill ställa ut? Vad letar du som köpare efter hos unga konstnärer och framförallt vart?

Mvh.
Citera
2008-05-16, 23:42
Medlem
mishimas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olof af Mesters
Eposta bud eller kontakta dem angående priser? Förstår inte hur det annars skulle gå till.

Om du annars är ute efter billig kost så passa på under elevutställningar eller under större kulturevenemang. Även fast majoriteten av eleverna pysslar med konst som du avskyr händer det att du hittar något du gillar. Större konstevenemang brukar, av egen erfarenhet, styrda av en sjuklig konservatism med överbetalda pensionärer. Men under vissa events som t.ex. kulturnatta får unga chansen vilket kanske är något du borde undersöka. (kulturnatta är ett allmänt evenmang då alla lokala gallerier och konstnärer ställer ut över en kväll, har sett det annordnas både i Göteborg och i Stockholm)

Om man annars vänder på det, har någon tips för unga konstnärer som vill ställa ut? Vad letar du som köpare efter hos unga konstnärer och framförallt vart?

Mvh.

I Malmö har vi till och med något som heter Gallerinatten. Alla gallerier i stan har öppet och det brukar vara riktigt trevligt.
Citera
2008-05-19, 00:02
Medlem
ubersantas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mishima
I Malmö har vi till och med något som heter Gallerinatten. Alla gallerier i stan har öppet och det brukar vara riktigt trevligt.

Vi kanske kan cykla runt och kolla på konst
Citera
2008-05-19, 12:31
Medlem
Clay Allisons avatar
Kul att du vill börja köpa konst! Det är ju helt rätt att köpa det du gillar, utan att snegla för mycket på ev förväntad värdeökning.

Jag vet inte så mycket om Malmös gallerier längre, men det är klart att det finns en hel del, och lägger du till Köpenhamn har du ett mycket stort utbud. De flesta gallerier brukar se till att finnas med i galleriguider, som man sen kan få gratis på gallerierna. Det gäller alltså att hitta åtminstone ett galleri.

Sen är det bara att vandra runt och kolla. Eftersom du gillar konst är detta enbart roligt. Med lite tur hittar du fina grejer du har råd med.

Ett annat ställe att kolla är konstskolornas elevutställningar, det borde bli ganska många så här i vårterminens slut. Där hittar du den billigaste konsten! Åtminstone hos de förberedande skolorna, snarare än på Malmö Konsthögskola och Kunstakademien i Köpenhamn.

Om man ändå ser konst som en ekonomisk investering kan det vara bra att veta att det är få konstnärer som redan har hittat sin stil när dom går på skolorna. Även om ungdomsverken kan vara kul, så skiljer dom sig ofta från hur det 'kommer att se ut' 5 - 10 år senare.
Citera
2008-05-19, 12:51
Medlem
yeah´ss avatar
Kul.
Jag som bor i Stockholm brukar hänga på street (hornstull) när konstfack har sin marknad. Kan hitta en del grymma grejer där, även om det mesta suger så finns det alltid nått man fäster sig lite extra vid.
Sen kolla auktioner, finns ju billigare auktioner och har du tur hittar du något kul kitchkonstverk eller en litto för ett rimligt pris.

Sen har du tur så ÄR det verkligen en investering. Va på konstfackeleverna och spana deras utställningar. Ser du något spektakulärt så börja smöra och slå till. Konststudenter är inte miljonärer precis så priserna är generösa.

Ibland brukar jag tom bläddra igenom tavlorna på secondhandaffärer, har du tur så har det precis kommit in ett lass från nån som flyttat till ålderdomshem och lämnat efter sig nån 50talsgrafik eller dyl. Högst otroligt (jag har aldrig hittat ngt bra i tavelväg ännu) men ganska spännande utifallatt.

Dock så har jag hittat äkta Aero Saarinen köksbord och Werner Panton koppar
i ett nyanlänt dödsbo för några år sedan. Detta va på vishan där dom inte har nån koll så jag gav 300:-.

lycka till / x
Senast redigerad av yeah´s 2008-05-19 kl. 12:54.
Citera
2008-05-24, 20:11
Medlem
du har redan fått rådet att gå på elevutställningar och det är nog det bästa om du vill få direkt kontakt av unga och oetablerade. Jag tycker dock att de håller oftast en väldigt låg klass ännu. dEssutom hävdar jag att priserna är väldigt höga. skall de leva på sin konst måste dom ta betalt. Handlar du på gallerier skall du veta att minst en tredjedel brukar gå till galleristen. Men det är ett kul,lärorikt (och grattis)nöje att se till att gå på alla dessa gallerier och vernissager. många konstnärer har egna hemsidor bla. så försök få direktkontakt istället för att köpa på galleriet.
Den metod jag kör för min konstsamling är att köpa på auktioner(stadsauktion i stockholm är vanligast för mig) jag slänger in en massa skambud på allt som jag överhuvtaget kan tänka mig att ha på väggen. och ibland får jag bra konst inramad och klar till ett pris som är mindre än vad det skulle kostat att bara rama in skiten på en ramverkstad! grafik kostar mycket sällan mer en en tredjedl av vad den skulle kostat på ett galleri.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in