2008-05-18, 23:07
Medlem
Jag har tränat styrketräning nu i 6 månader rätt seriöst, (dock bara 3 dagar i veckan). Har ökat bra i vikt och i styrka enligt mig själv. Men dom senaste 3 veckorna verkar min styrka i bänkpressen ha minskat.
Såhär ser mina träningsanteckningar ut för den övningen dom senaste 3 veckorna:

85kg: 6,5,5
85kg: 4,4,3
85kg: 4,3,3 <- senaste passet

Repantalet är korrekt antecknat och striktheten när jag utförde dom har också varit likadan. Jag har även haft samma uppvärmning och utfört övningen först i bröstpasset. Jag hade även 1 veckas uppbehåll från träningen för 2 veckor sen, så överträning borde det inte handla om. Jag tänkte först att det berodde på att jag inte ätit lika ordentligt eftersom jag just nu försöker gå ner nått kilo, men eftersom jag faktist ökat i vikter i t.ex knäböj och mark senaste 2-3 veckorna så borde inte så vara fallet?

Vad kan detta bero på? Borde jag kanske byta och köra hantelpress ett tag och sen gå tillbaka till bänk om nån vecka igen?
Citera
2008-05-18, 23:20
Medlem
DimeWorshipers avatar
Lite snabbt gissat, du varierar dig för lite.
Citera
2008-05-18, 23:21
Medlem
Rosles avatar
Du kan helt enkelt haft två dåliga dagar. Du kanske inte fått i dig riktigt med mat eller vila, även fast du inte känner det själv. Hur ser ditt bröstpass ut för övrigt, tränar du bara bänk som bröstövning? Variation är alltid bra tycker jag, att bara skippa bänken någon vecka känns dock lite för lite, testa hantelpress en månad eller mer.

Annars är sådana här saker någonting man får räkna med helt enkelt, du kommer märka många pass framöver i din träning då du inte riktigt orkar samma saker du orkade förra eller gången innan det, det är grejer man inte kan göra någonting åt.
Citera
2008-05-18, 23:21
Medlem
Buck_s avatar
Pröva mixa upp träningen lite, kör en period tyngre eller lättare. Blir lätt att man hamnar på platåer annars och inte går frammåt.
Citera
2008-05-18, 23:25
Medlem
DimeWorshipers avatar
Vill bara tillägga att variation och intensitet är det viktigaste för att komma dit man vill. Personligen så tränar jag aldrig ett pass 2 gånger. Varierar vilka övningar jag tränar, i vilken ordning jag tränar de, vikten i övningarna, antal set och reps i övingar VARJE pass.

Mitt motto är att om man inte mår dåligt när man tränar gör man inte rätt.
Citera
2008-05-19, 00:07
Medlem
Afonsos avatar
Sånt som händer. Hur ofta kör du varje muskelgrupp?

Några utvägar:

- vila nån dag extra till nästa pass
- byt övning. Kör snedbänk istället. Eller viktade dips under några veckor.
- sänk vikten och sikta på 8 reps.
Citera
2008-05-19, 08:46
Medlem
Axons avatar
Testa detta för din bänkträning

http://www.flashback.org/showthread.php?t=506039
Citera
2008-05-20, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Axon
Testa detta för din bänkträning

http://www.flashback.org/showthread.php?t=506039

Tackar, Intressant läsning, prövade faktist att övergå till den Lätta Perioden under dagens axel/tricep pass. Men känndes konstigt att köra med så lätta vikter, fick gå ner nästan 20kg i hantel axelpress för att klara av o köra 20 reps. Sen så orkade jag betydligt mindre i andra och tredje setet eftersom man vilar så lite imellan

Har nog varierat alldeles för lite under min träning, så tänkte köra enligt din modell ett tag, samt byta ut vissa övningar, kan alltid ge det en chans och se hur resultaten blir och om det passar mig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in