2008-05-23, 00:46
Medlem
Menschenfressers avatar
Hej.

Känner att jag har blivit lite fet nu under vintern och nu när sommarn tränger sig på är det inget jag trivs med. Så, jag hade tänkt att börja träna på gym, säg, träna hela kroppen uppdelat på 3 gånger i veckan, har ingen tidigare erfarenhet så alla tips är välkomna.

Jag har läst trådarna jag fann väsentliga i "***Nyttiga trådar och länkar, läs innan du startar en ny tråd!!!***" och sökt lite på det jag undrar om men känns inte som om något jag hittat passar in på mig riktigt.

Kort kan man väl säga att jag vill bränna fett (och gärna bygga lite muskler i samma vända) genom att träna "tungt" (det som är tungt för mig d.v.s. ) och intensivt och därmed slippa spring, spinning etc, och helst även promenader. Är det någon bra idé eller är jag ute och cyklar?

Som jag fattat det ska jag äta proteinrik mat, äta ganska ofta men mindre måltider och låta bli kolhydrater förutom efter träningspassen, och försöka hålla dagsintaget cirka -500 kcal av mitt egentliga behov. Jag får känslan av att min metod bara skulle få mig att prestera dåligt på passen och hämma muskeltillväxten, men å andra sidan vet jag ju inte särskilt mycket om träning och kost.

Låter det helt galet, eller är jag inne på rätt spår? Ursäkta om jag kanske tar upp samma ämne som i någon annan tråd men vill vara säker på min sak, och inte göra fel i flera månader framåt.

EDIT: En sak till, finns det något kosttillskott som skulle kunna hjälpa mig typ protein? Känns som att jag inte ska dricka gainers och grejer om jag hade tänkt att gå ner i vikt samtidigt, but then again, vad vet jag om träning och kost.
Senast redigerad av Menschenfresser 2008-05-23 kl. 00:49.
Citera
2008-05-23, 02:08
Medlem
Nu e inte jag nå proffs men kände precis som du att jag behövde ta tag i min kropp. Sagt o gjort. Nu har jag hållt igång i 4 månader och grova förändringar har skett.

Tyvärr tog jag inget före kort så jag kan jämnföra, men kläder sitter lösare. En mer välformad kropp med synliga muskler har ersatt min gamla pluffsiga image.

Jag har skurit ner på allt onödigt fett/socker. Dock unnar jag mig det på lördagar fortfarande. Skurit ner på alkohol från 2-4gr i veckan till en gång varannan vecka som max. Äter endast matlådor nästan aldrig ute. Sen när det kommer till måltider så tänker jag på dolph lundgrens visa ord: ät frukost som en kung, lunch som en arbetare och middag som en tiggare. Där emellan fyller jag i med en banan som mellanmål mellan måltiderna för att dämpa hungerkänslan.

Jag tränar 3-4 gr i veckan på gym och kör 20-25 minuter konditionspass som start. Sen går jag på styrketräningen. Dag 1: Rygg/mage, dag 2: Armar/bröst, dag 3: Ben/rygg och så rullar de på...

Utöver det drar jag i mig en protein shake (whey-80) direkt efter träningspasset.

De 4 månaderna jag hållt på med detta har gett resultat som jag inte trodde var möjliga på så kort tid. Jag har gått ner 7 kilo, musklerna har vuxit sig större, jag är piggare, håller nu mer tiderna på jobbet och så sparar jag ohyggligt mycket pengar. Sjukt att jag inte började med detta tidigare i livet

Lycka till...
Senast redigerad av Deltron3030 2008-05-23 kl. 02:13.
Citera
2008-05-23, 05:02
Medlem
aegonss avatar
Citat:
Styrketräning och fettförbränning samtidigt
Är mycket svårt/omöjligt. Det som brukar gälla är det ena eller det andra. Bränn först, bygg sedan eller tvärt om.
Citera
2008-05-23, 13:58
Bannlyst
Det är två skilda processer, så visst går det teoretiskt. Men dessa två skilda processer styrs av samma saker - hormoner och enzymer.

De hormoner som signalerar för fettnedbrytning signalerar även för muskelnedbrytning - och vice versa.

Så det blir svårt i praktiken.
Citera
2008-05-23, 16:42
Medlem
Menschenfressers avatar
Aight, tack för era tips och tillrättavisningar.
Men hur mycket konditionsträning skulle jag behöva lägga in för att försöka bränna fett samtidigt? Går väl att blanda en del med styrketräning också eftersom Deltron3030 tycks ha lyckats ganska väl?
Är det fler reps med mindre vikter som gäller om jag i första hand vill bränna fett?
Citera
2008-05-23, 22:49
Medlem
Beror helt på kosten. Men det går alldeles utmärkt. Högt proteinintag brukar vara nyckeln till framgång
Citera
2008-05-23, 22:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Razer
Beror helt på kosten. Men det går alldeles utmärkt. Högt proteinintag brukar vara nyckeln till framgång
Det är snarare nyckeln till att aktivera glukoneogenes.
Citera
2008-05-23, 23:07
Medlem
Jackie Moons avatar
jag kör både styrketräning och fettförbränning just under denna diet och funkar perfekt men visst kosten är nog så viktig!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in