2009-06-08, 14:42
Medlem
moviemovies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dr-zeke
Nadal försvarar inte sina 450 poäng från Queens, så där tappar han ytterligare. Dessutom blir dessa 450 poäng till 500 tack vare det nya rankningssystemet för iår. Ryker han före de sista 16 på SW19 tappar han ytterligare 1820 poäng. Nästa turnering bör bli Torontos ATP1000 där Nadal har en seger att försvara. Sedan försvinner 1000 poäng för OS-guldet från föregående år.

Federer har 500 poäng att försvara från Halle och ytterligare 1500 från Wimbledon. Vinner han bägge får han ytterligare 500. I Toronto har han 10 poäng att försvara och han tappar 200 för OS-turneringen.

Summa summarum. Tar Federer hem Halle o Wimbledon, går han om Nadal innan US Open inleds!

Måste kännas tungt för Nadal att förlora på sitt favoritunderlag och gå direkt till Wimbledon med bara två veckors förberedelser och problem med knäna. Att gå från grus till gräs utan en turnering är allt annat än lätt... Men som den kämpen han är kommer han garanterat komma till start i Wimbledon, annat vore skandal!

Finns det ingen skyddad rankning om man är skadad? T.ex om Nadal pga av skada inte kan försvara sin Wimbledon-titel?

Känns onekligen som om Federer kommer ta tillbaka första platsen, tror inte han hade räknat med det för 2 veckor sedan. Blir som en extra bonus för honom att första platsen är inom räckhåll. Något som nog kommer motivera honom ytterligare att gå förbi Pete Sampras som har mesta antal veckor (inte i följd) som etta. Tror Federer behöver ligga 1:a i ett år för att gå förbi Pete. Så jag tror att Federer är riktigt taggad på att ta tillbaka förstaplatsen på rankningen.

Som du sa så har Nadal en del poäng att försvara ja. Samtidigt som Federer åkte ut tidigt de två första turneringarna efter Wimbledon. Så bara han spelar som han gjort så borde han ta tillbaka förstaplatsen före US-Open. Men något säger mig att man inte ska räkna ut Nadal bara för det som hände i RG. Det känns som om han är hungrig på revansch och att han kommer komma laddad till tusen till Wimbledon.

Men samtidigt så blir det nog svårare för Nadal att komma till final i Wimbledon än vad det blir för Federer, med tanke på hur bra många andra blivit. Nadal har nog större problem att besegra t.ex Murray och Djokovic på gräs än vad Federer har. Så vägen till finalen kommer nog bli tuffare i år för Nadal än förra året. En tidig sorti för även i Wimbledon skulle kanske inte överraska. Men man kan aldrig räkna ut Nadal.

Riktigt taggad på Queens, Halle och Wimbledon. Gött med gräs!
Citera
2009-06-08, 15:16
Medlem
dr-zekes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moviemovie
Så vägen till finalen kommer nog bli tuffare i år för Nadal än förra året. En tidig sorti för även i Wimbledon skulle kanske inte överraska. Men man kan aldrig räkna ut Nadal.

Riktigt taggad på Queens, Halle och Wimbledon. Gött med gräs!

Vägen till finalen kommer vara rejält tuff för Federer också! Han kommer antaligen återigen få (D)Jokern i sin halva bara för att nämna ett hot. Man väntar sig också stordåd för Murray som ska försvara de brittiska färgerna på hemmaplan. Dock är det ingen snack om att en Nadal på 50% är dödligt farlig och kommer absolut kämpa till sista droppen svett (och blod) så han är ju en het kandid oavsett vilken form han kommer i.

Vidare har man nu lagt tak över centercourten och bytt gräsmatta. Enligt utsago ska underlaget vara snabbt (var det mer än jag som tyckte att FO var ovanligt snabbt iår), snabbare än förra året. Så det är inget snack om att samtliga FO-semifinalister som alla var big hitters är heta kandidater även på SW19.

Tennis på gräs är det vackraste som finns! Tacka Stefan Edberg för det!
Citera
2009-06-08, 15:30
Medlem
Castlevanias avatar
Citat:

Tennis på gräs är det vackraste som finns! Tacka Stefan Edberg för det!

Jag tror inte det funnits någon med en mer effektiv och snygg volley än Stefan Edberg. Kan fortfarande sakna honom då det vankas Wimbledon. Roger Federer hade förresten Edberg som en av sina idoler då han växte upp. Nästan omöjligt att inte gilla honom
Citera
2009-06-08, 16:02
Medlem
PartyplayerPEtes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Castlevania
Jag tror inte det funnits någon med en mer effektiv och snygg volley än Stefan Edberg. Kan fortfarande sakna honom då det vankas Wimbledon. Roger Federer hade förresten Edberg som en av sina idoler då han växte upp. Nästan omöjligt att inte gilla honom
Rafters volley var ju inte skit heller. Federer sa att om han skulle vilja ha en egenskap till i sitt spel så skulle det vara Stefan Edbergs volley.
Citera
2009-06-08, 16:19
Medlem
Castlevanias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PartyplayerPEte
Rafters volley var ju inte skit heller. Federer sa att om han skulle vilja ha en egenskap till i sitt spel så skulle det vara Stefan Edbergs volley.

Ja, finns det något som inte är fulländat i Federers spel är det volleyspelet. Även om det utvecklas och blivit bättre med åren.

Max "The Beast" Mirnyi har/hade också en rätt vass volley. Lite märkligt att han inte nått större framgångar i singelspelet med den stora serven och volleyn. I dubbel har han dock vunnit några grand slam.
Citera
2009-06-08, 16:44
Medlem
dr-zekes avatar
Saknar också Tim Henmans skönspel! Han visste precis när han skulle gå fram på nät och hade en skön o mjuk backhand. Är den siste britten som representerat den vita sporten med värdighet den kräver. Murray har jag inte mycket till övers för.
Citera
2009-06-08, 17:02
Medlem
Castlevanias avatar
Citat:
Saknar också Tim Henmans skönspel! Han visste precis när han skulle gå fram på nät och hade en skön o mjuk backhand. Är den siste britten som representerat den vita sporten med värdighet den kräver. Murray har jag inte mycket till övers för.

Britterna satte under många år Henman som det stora hoppet i Wimbledon. Men det tog ofta stopp i kvart eller semi. Kanske hade han behövt sin landsman Rusedskis serve för att nå ända fram. Undra om han inte fick ATP Sportmanship Award utmärkelsen nåt år?

Murray är en helt annan spelartyp. Har ett brett register och kan alla slag. Gillar hans variation av tempot. Ser stundom gammaldags tennis ut då han sänker tempot och bara placerar in slagen. För att plötsligt blixtra till och spela offensivt baslinjespel. Han kan även mixa upp med serve o volley. Tror faktiskt han har en bra chans att vinna Wimbledon en vacker dag.
Citera
2009-06-08, 19:52
Medlem
Nichosjs avatar
Citat:
Vägen till finalen kommer vara rejält tuff för Federer också! Han kommer antaligen återigen få (D)Jokern i sin halva bara för att nämna ett hot.
Varför kommer just Federer att antagligen få Djokovic på sin sida? Det är väl lika troligt att Nadal får honom.
Citera
2009-06-08, 21:05
Medlem
Tycker det ska bli riktigt intressant att följa Grigor Dimitrovs spel på gräset i år. Han tränas som bekant av svenske Peter Lundgren, som tränat en och annan storspelare förut. Dimitrov möter Gilles Simon i andra omgången i Queen´s, ska ju inte vara en helt omöjlig uppgift.
Citera
2009-06-08, 22:00
Medlem
Har väl kanske inte sådär jättemycket med tennis-snack att göra, men iaf,

Vet någon vilka som sänder Wimbledon i år? Förra året sände ju tv4, och det tycket jag var en bra produktion. De sände väl mer eller mindre hela jäkla turneringen under två veckor, på TV4Sport. Sedan sände de väl finalen på TV4.

Jag sitter inte själv på Eurosport, och har tillbringat många dagar hos vänner och bekanta nu under Franska öppna, men jag får väl köpa Eurosport player under Wimbledon i värsta fall.

Som sagt, någon som har koll på årets sändningar? Borde väl vara klart för längesen.. inte långt kvar till spektaklet drar igång ju.

Har googlat lite, men inte hittat nåt om Svenska kanaler..
Citera
2009-06-08, 22:05
Medlem
pirates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zorlaco
Har väl kanske inte sådär jättemycket med tennis-snack att göra, men iaf,

Vet någon vilka som sänder Wimbledon i år? Förra året sände ju tv4, och det tycket jag var en bra produktion. De sände väl mer eller mindre hela jäkla turneringen under två veckor, på TV4Sport. Sedan sände de väl finalen på TV4.

Jag sitter inte själv på Eurosport, och har tillbringat många dagar hos vänner och bekanta nu under Franska öppna, men jag får väl köpa Eurosport player under Wimbledon i värsta fall.

Som sagt, någon som har koll på årets sändningar? Borde väl vara klart för längesen.. inte långt kvar till spektaklet drar igång ju.

Har googlat lite, men inte hittat nåt om Svenska kanaler..

Wimbledon kommer som vanligt att sändas på tv4 sport.
Citera
2009-06-08, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pirate
Wimbledon kommer som vanligt att sändas på tv4 sport.

Jo, men förra året gick de ut stort med att de hade köpt alla rättigheter, långa sändningar varje dag, etc.
Det var rätt stora nyheter om det vet jag, iaf från deras egna sida. Dessutom kom det tidigt, redan under vintern/våren, att de skulle sända STORT under Wimbledon.
Detta har inte existerat i år. Blev mest orolig över att det inte kommer att sändas med samma frekvens som tidigare.

Jag tvivlar inte på vad du säger, men har du någon källa?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in