Citat:
Tror ni han gjorde en del av sina grejer för att provocera eller vad hade han för motiv bakom hans "cykelhjul på en pall" verk?
Lev Manovich tar i ett kapitel av sin bok
The Language of New Media upp en aspekt av Duchamp och andra modernisters syn på konst. Manovich visar på hur konstnärer alltsedan renässansens upptäcktande av perspektivmåleri försökt 'osynliggöra mediet', där duken varpå motivet målas är mediet. Eller: konstnären (avsändaren) vill förmedla (mediera) vad som är målat (budskapet) på duken (mediet) utan att åskådaren (mottagaren) är medveten om 'medieringen'. Åskådaren 'ska' inte vara medveten om
duken som ett fysiskt objekt, men lägga fokus på motivet, som står i en nästan metafysisk icke-relation till mediet/duken. Han menar vidare att modernisterna (däribland Duchamp) gick ifrån detta, och för åskådaren synliggjorde
duken som ett fysiskt objekt i
verkligheten. Duken är alltså metaforisk och kan lika gärna syfta till en skulptur, eller en pissoar. Man kan säga att det var en manifestation av vad dramatikern Bertold Brecht kallade för 'främmandegörande' - blir åskådaren medveten av
att den åskådar ett fysiskt objekt, blir hans relation till det åskådade diametralt annorlunda. Så jag tror det var mer av ett brott med tidigare traditioner än ett medvetet polemiskt ställningstagande.
Boken är för övrigt väldigt intressant och rekommenderas.