Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2008-05-26, 15:47
Medlem
tjenabyxans avatar
Marcel Duchamps grundaren av dadaismen, jag undrar vad ni tror han hade för syn på konst.

Tror ni han gjorde en del av sina grejer för att provocera eller vad hade han för motiv bakom hans "cykelhjul på en pall" verk?

Det låter kanske lummigt men hoppas ni förstår.
Citera
2008-05-26, 16:12
Medlem
Zwerchstands avatar
Inom traditionellt västerländsk konst har alltid funnits ett inslag av vetenskapligt tänkande, ett förutsatt linjärt framåtskridande. Duchamp tog nästa steg på konstens väg, liksom Schönberg på musikens.
Citera
2008-05-26, 16:17
Medlem
tjenabyxans avatar
ja visst tog han ett stort steg,t tror ni han tyckte illa om konst? eller tyckte illa om vad konsten blivit?
Citera
2008-05-26, 16:20
Medlem
Zwerchstands avatar
Möjligen tyckte han illa om publiken, men den vetenskapliga biten är ju per definition objektiv.
Citera
2008-05-26, 17:41
Medlem
haywards avatar
Citat:
Tror ni han gjorde en del av sina grejer för att provocera eller vad hade han för motiv bakom hans "cykelhjul på en pall" verk?
Lev Manovich tar i ett kapitel av sin bok The Language of New Media upp en aspekt av Duchamp och andra modernisters syn på konst. Manovich visar på hur konstnärer alltsedan renässansens upptäcktande av perspektivmåleri försökt 'osynliggöra mediet', där duken varpå motivet målas är mediet. Eller: konstnären (avsändaren) vill förmedla (mediera) vad som är målat (budskapet) på duken (mediet) utan att åskådaren (mottagaren) är medveten om 'medieringen'. Åskådaren 'ska' inte vara medveten om duken som ett fysiskt objekt, men lägga fokus på motivet, som står i en nästan metafysisk icke-relation till mediet/duken. Han menar vidare att modernisterna (däribland Duchamp) gick ifrån detta, och för åskådaren synliggjorde duken som ett fysiskt objekt i verkligheten. Duken är alltså metaforisk och kan lika gärna syfta till en skulptur, eller en pissoar. Man kan säga att det var en manifestation av vad dramatikern Bertold Brecht kallade för 'främmandegörande' - blir åskådaren medveten av att den åskådar ett fysiskt objekt, blir hans relation till det åskådade diametralt annorlunda. Så jag tror det var mer av ett brott med tidigare traditioner än ett medvetet polemiskt ställningstagande.

Boken är för övrigt väldigt intressant och rekommenderas.
Citera
2008-05-26, 21:22
Medlem
Dardels avatar
Jag tycker väldigt mycket om verket där han driver med metermåttet. Vet ni vilket jag menar? Kommer inte ihåg namnet. Jag tycker han var en man av stor humor.
Citera
2008-05-26, 21:36
Medlem
Dardels avatar
Hittade den:

http://www.moma.org/collection/print...bject_id=78990
Citera
2008-05-26, 22:46
Medlem
mishimas avatar
Kan man verkligen säga att Duchamp var grundare av Dadaismen. Var han med under Cabaret Voltaire-tiden i Zürich? Kanske var en det inom konsten, men dadaismen var väl kort strömning som startade inom litterära kretsar, till exempel var väl Tristan Tzara och Hugo Ball mer tidiga förgrundsfigurur.

Om hans syn på konsten är det i första hand Readymadesbegreppet jag tänker på.
http://en.wikipedia.org/wiki/Readyma...Marcel_Duchamp
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in