• 3
  • 4
2008-05-31, 18:19
Medlem
Tuesdays avatar
Att han sov var enbart mannens version. HR trodde inte på den.
Citera
2008-05-31, 18:34
Medlem
Herr Ordförandes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuesday
Att han sov var enbart mannens version. HR trodde inte på den.

Exakt! Det är ju därför han är fälld. En del, däribland du, har däremot hävdat att han vore klandervärd även om han skulle ha sovit. Det är nog det som ifrågasätts. Jag tror inte att någon hävdar att vakna människor som har sex med sovande människor ska frias?
Citera
2008-06-01, 18:09
Medlem
ozcs avatar
är det ngn som har domen i fråga? vore ju intressant att läsa domskälen...
Citera
2008-06-02, 09:49
Medlem
Tuesdays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ozc
är det ngn som har domen i fråga? vore ju intressant att läsa domskälen...

Jo jag har den. Målsägarsekretess saknas dock. Klipper in lite så att tråden förhoppningsvis kan komma på rätt köl. Tråkigt när folk tror att de är i relationsforumet, och skriver om frivilligt sömnsex i en tråd om våldtäkt.
X=offret.

Citat:
X och E L åkte på kvällen den 9 november 2007 tillsammans med sju andra personer till en stuga i Idre. X och E L hade träffats tre eller fyra gånger tidigare.

Citat:
De lade sig bredvid varandra på var sin madrass. E L fick, efter att ha frågat om lov, hålla om X. Efter en stund somnade X.

Citat:
Sammantaget talar utredningen enligt hovrättens mening
med tillräcklig styrka för att E L var så vaken att han måste ha varit medveten
såväl om att han genomförde ett samlag som om att X sov och därmed
befann sig i ett hjälplöst tillstånd. Han ska därför dömas för våldtäkt. Brottet kan med hänsyn till bl.a. att penetrering skett, inte anses som mindre grovt.

Är det okej att lägga ut materialet så här? Hur mycket får man citera?
Citera
2008-06-02, 10:16
Medlem
Tuesdays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lemasive
Det är väl klart att man kan vakna upp och knulla då och då, men om kvinnan slår en eller skriker så lär man ju vakna. Men i det här fallet var det alltså killen som slutade?

Tjejen vaknade och knuffade bort GM. Tydligen vaknade han inte av det heller, om man ska tro på honom. Han klädde av tjejen i sömnen. GM har ändrat version några gånger ( hur/när han vaknade, minne osv) medan målsäganden och vittnen (deras kompisar) hållit sig till samma berättelse. Bl a berättade GM samma natt för polare att han legat med tjejen. I HR hade GM ingen aning om samlag hade förekommit. Det är så uppenbart efterhandskonstruerat.

B 602-08
Citera
2008-06-02, 13:36
Medlem
ozcs avatar
[quote=Tuesday]Jo jag har den. Målsägarsekretess saknas dock. Klipper in lite så att tråden förhoppningsvis kan komma på rätt köl. Tråkigt när folk tror att de är i relationsforumet, och skriver om frivilligt sömnsex i en tråd om våldtäkt.
X=offret.

smäll på hela. du kan ju alltid dela upp den!
Citera
2008-06-02, 20:53
Medlem
honken80s avatar
Om jag råkar slå till någon i sömnen, ska jag då dömas för misshandel?

Tycker att det blir samma sak, och jag kan inte tycka att det är acceptabelt. Man kan inte vara ansvarig för sina handlingar om man sover. SMS:et tycker jag inte kan stödja åklagarsidan helt, det kan lika gärna stödja mannens version.

Tuesday, kasta upp hela domen, viktiga saker kan försvinna när du citerar små delar bara. Det är inget man kan ta ställning till.
Citera
2008-12-23, 20:40
Medlem
Har två bekanta som råkade ut för just detta.

Har två bekanta som råkade ut för just detta.

De var (enbart)vänner, låg i samma säng och kvinnan vaknade av att mannen var i henne. Hon blev asförbannad och slängde ut honom utan att vilja samtala (de var i hennes hus). Han hävdar att han vaknade av att hon skriker och skjuter honom ifrån sig, för att sedan köra ut honom, knappt medveten om vad som händer. Han erkänner dock att han var i henne, men att det hela gick så snabbt från att han vaknade tills han var ute på gatan, att han inte riktigt var med på vad som hände. Det hela gick till rättegång och mannen friades.

Som många andra här, har jag själv vaknat av att jag ligger med min flickvän. Det har också hänt att jag juckar mot kompisar när jag sover i samma säng som dem, kille som tjej (är hetero). Så samlag i sömnen KAN helt klart hända, utan att man är medveten om det. Jag har dock tyckt att det varit nice varje gång och inte känt mig våldtagen.

Samtidigt har jag de största sympatierna med kvinnan. Att vakna av att någon sätter på en, när man inte vill ha personen ifråga, måste vara sjukt obehagligt. Jag kan inte föreställa mig hur det känns. Att påtagligt fysiskt kränkt, misshandlad eller så har jag upplevt och det är fruktansvärt obehagligt. Att uppleva en främmande kropp inuti ens egen kropp måste vara 1000ggr värre.

Att kränkningen kan leda till att man inte resonerar rationellt runt situationen är också möjligt, dvs. att inte kunna tänka sig att förgriparen sov, trotts att detta var fallet, pga. av den hemska upplevelsen. Att även OM det var en olycka vill man sätta dit personen som skapat ett sådant lidande hos en.

I mina ögon är det helt enkelt omöjligt att avgöra huruvida mannen har gjort det hela med avsikt eller ej. Det hela hänger liksom enbart på huruvida mannen var medveten om vad han gjorde. Huruvida han ljuger eller ej. Att det är en fruktansvärd upplevelse för kvinnan, och att hon kan (har rätt att) uppleva sig som offer för våldtäkt, blir dock ett faktum oavsett.

Om vi ponerar att han är oskyldig, att han inte gjorde det med avsikt, vad får man i så fall göra i sömnen? Skulle det vara OK att mörda någon i sömnen? Fängelse är ju inte bara till för att straffa fången, utan även för att skydda samhället mot farliga människor. Skulle en sovande massmördare få löpa fritt i samhället? Om inte, vad går i så fall gränsen för vad man får göra i sömnen? Det är helt enkelt en extremt svår fråga. Om mannen inte gjorde det med avsikt, har han mina fullständiga sympatier, det skulle kanske kunna hända mig. Huruvida han bör dömas kan jag inte bestämma mig för. Kvinnan i fråga har mina fulla sympatier i vilket fall.
Citera
2008-12-23, 21:15
Medlem
Troians avatar
mackadam: Det där SMS'et är väl något som talar starkt för att han var vaken.

Har iofs hört talas om folk som även skickat SMS i sömnen, men det känns som en ytterlighet vilket även att ha samlag gör. Att i samma vända, i sömnen både skicka SMS och genomföra ett samlag känns orimligt.
Citera
2008-12-24, 18:43
Medlem
En sovande massmördare skulle kunna anses allvarligt psykiskt sjuk och tvångsvårdas på psyk tills mannen inte längre är farlig.

Problemet, om man kan kalla det så, är att symtomen inte finn i DSM. Men det verkar vara en situation liknande någon i en svår psykos under tiden han/hon sover.

Lagen skulle eventuellt behöva korrigeras för att skydda samhället. Att döma någon för brott för något man gjort i sömnen anser jag var helt uteslutet då det inte finns något motiv.
Citera
2009-01-07, 04:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shellman
Att döma någon för brott för något man gjort i sömnen anser jag var helt uteslutet då det inte finns något motiv.

Så man får göra vad som helst som länge man sover?
Hur är det med att vara kraftigt drogpåverkad då? Man kan ju vara minst lika väck på vissa droger som en sovande människan. Ska man frias då också?

Jag tänker att det bara kan handla om samhällsrisk. Är någon skadlig för andra, så kan denne inte vara på fri fot. Rent pragmatiskt helt enkelt.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in