Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Jag måste hålla med. (Det blir inte mycket till diskussion det här
)
Väldigt bra formulerat alltså. Fast jag har förstått från kollegor att dom tycker att hans måleri är nog så förföriskt. Jag vet inte om jag ska tycka Borremans motiv pendlar mellan banala och krystade, eller mellan vardagliga och suggestiva. Men så har jag endast sett en grej 'live' och sen lite i böcker och på nätet.
Borremans har ju grejer med på 'Eklips' på Moderna Museet hela sommaren, och om jag går dit så är det ändå Borremans jag är mest nyfiken på.
Tilläggas kan, att M.B. började måla när han var 30 år gammal, alltså för endast 15 år sen. Det bekräftar kanske
Litet gult djurs analys att alla målare kan träna sig till hans stil eller nivå.
Jag tror det "förföriska" ligger just i detta att "wow, här är ett verktyg som inte ligger utom min räckvidd som
jag skulle kunna ta till för att uttrycka vad
jag vill ha sagt". Det inspirerar helt enkelt till en kreativitet som inte kostar på allt för mycket i blod, svett, tårar och
risker men ändå fungerar riktigt bra.
Tror dock att denna konst går hem mer hos just andra konstnärer än hos gemene man, många hakar nog upp sig på att en del bilder inte är "färdigmålade".
Jag själv gillar hans mer drömlika bilder (så är jag en informationsjunkie också och har svårt för låginformativa uttryck), däri finns en styrka hos måleriet som knappt går att uppnå i fotokonsten.