Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-01-12, 16:56
  #145
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av L.E.D
Ni får ursäkta om det redan finns svar på min fråga, jag vill kunna kryptera mina mail som jag skickar från Outlook.com, dvs kunna skriva ett mail som vanligt och sedan trycka på en ikon eller liknande och då får man skriva in ett lösenord som man sedan måste skriva in för att kunna öppna mailet, finns någon sådan lösning? Eller får man skriva det man vill ha sagt i ett World dokument och sedan lösenord koda det och slänga iväg det?
Tack på förhand
Ingen som har svar på mina frågor?
Citera
2015-01-13, 09:20
  #146
Medlem
Efter att alltid krypterat datorn med TrueCrypt så letar jag nu efter någon bra ersättare. På deras hemsida länkas det till Bitlocker, är det något att ha? Vilket är det bästa? Någon guide på engelska/svenska skulle verkligen uppskattas!

Tack på hörhand
Citera
2015-01-13, 12:27
  #147
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OttoHolm
Efter att alltid krypterat datorn med TrueCrypt så letar jag nu efter någon bra ersättare. På deras hemsida länkas det till Bitlocker, är det något att ha? Vilket är det bästa? Någon guide på engelska/svenska skulle verkligen uppskattas!

Tack på hörhand

Varför inte fortsätta med TrueCrypt?
Citera
2015-01-13, 13:38
  #148
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pkj
Varför inte fortsätta med TrueCrypt?

Står på TrueCrypts hemsida:

WARNING: Using TrueCrypt is not secure

You should download TrueCrypt only if you are migrating data encrypted by TrueCrypt.
Citera
2015-01-13, 13:45
  #149
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OttoHolm
Står på TrueCrypts hemsida:

WARNING: Using TrueCrypt is not secure

You should download TrueCrypt only if you are migrating data encrypted by TrueCrypt.
Fast det är det lite si och så med. TrueCrypt är gammal programvara som inte längre kommer få några uppdateringar, men det gör inte att ALLT som tidigare blivit krypterat med TrueCrypt genast har blivit ett läckande såll.
Citera
2015-01-13, 16:18
  #150
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OttoHolm
Står på TrueCrypts hemsida:

WARNING: Using TrueCrypt is not secure

You should download TrueCrypt only if you are migrating data encrypted by TrueCrypt.

Citat:
Ursprungligen postat av Emerain
Fast det är det lite si och så med. TrueCrypt är gammal programvara som inte längre kommer få några uppdateringar, men det gör inte att ALLT som tidigare blivit krypterat med TrueCrypt genast har blivit ett läckande såll.

Okej jag har truecrypt, är det säkrare att jag tar bort det och använder något annat?
Citera
2015-01-13, 16:20
  #151
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pkj
Okej jag har truecrypt, är det säkrare att jag tar bort det och använder något annat?
Det beror ju helt på vad "något annat" är. Bitlocker är bättre för nyare datorer, då det kan utnyttja uefi samt tpm, vilket truecrypt inte kan.
Citera
2015-01-14, 12:18
  #152
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Emerain
Det beror ju helt på vad "något annat" är. Bitlocker är bättre för nyare datorer, då det kan utnyttja uefi samt tpm, vilket truecrypt inte kan.

Har ingen koll på vad det är. Men vad räknas som nyare dator?
Citera
2015-01-14, 12:46
  #153
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pkj
Har ingen koll på vad det är. Men vad räknas som nyare dator?
GPT, uefi, tpm, osv i datorn.
Citera
2015-01-15, 20:08
  #154
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Emerain
GPT, uefi, tpm, osv i datorn.

Hur kan jag kolla om jag har det?
Citera
2016-07-20, 17:47
  #155
Medlem
dipol-dipols avatar
Har en fråga angående mail, dock inte säkerhet men orkar inte starta ny tråd.

Blev ombedd att skicka in ett intyg via mail till ett företag. Efter hälsningsfrasen i mailet så slant jag på tangenterna och mailet skickades iväg, tomt mail med endast "Hej". Fick då ett auto svar där det står att de kommer behandla mailet så snabbt som möjligt.

Skrev sedan sekunden efter ihop ett nytt mail och bifogade intyget samt ursäktade det första mailet. Problemet är att jag inte fick något auto svar tillbaka.

Kan mailat ha gått till skräpposten hos mottagaren?

Vill ju helst inte maila igen och inte heller ringa för det känns som ett ickeproblem Men vad säger ni?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback