Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2008-06-16, 22:05
Medlem
Flytande_argots avatar
Hur kommer det sig att Lasse Åberg kan göra en massa Musse Pigg-tavlor och annan Disney-konst utan att bli stämd?
Anledningen till min fråga är att jag håller på och jobbar med en bokframsida där jag väldigt gärna skulle vilja ha den där lilla gubben från "Dummies"-böckerna på framsidan.
Kan jag göra det utan att hamna i trubbel?
Citera
2008-06-16, 22:09
Medlem
saftad_burks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flytande_argot
Hur kommer det sig att Lasse Åberg kan göra en massa Musse Pigg-tavlor och annan Disney-konst utan att bli stämd?
Anledningen till min fråga är att jag håller på och jobbar med en bokframsida där jag väldigt gärna skulle vilja ha den där lilla gubben från "Dummies"-böckerna på framsidan.
Kan jag göra det utan att hamna i trubbel?
Fråga i juridik istället.
Tror de har bättre koll på det här även om de inte vet någonting om konst!
Citera
2008-06-16, 22:19
Medlem
Flytande_argots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saftad_burk
Fråga i juridik istället.
Tror de har bättre koll på det här även om de inte vet någonting om konst!

Good point. Men det finns väl en del folk även i den här delen som har lite koll på det här?

Kan ju få ligga här ett tag och om det inte dyker upp några svar kanske mod kan flytta den?
Citera
2008-06-17, 15:57
Medlem
idi_amins avatar
Nu var det lange sen jag gick igenom de lagarna men lite kort handlar det om de facto att L.Aberg ritar och skapar vilket i sig inte ar forbjudet medan din idé skulle innebara att du kopierar nagons material. Jag sitter utan varken lagbok eller hjarna just nu sa nagra tydliga referenser till hur resonemanget och sjalva lagtexten ser ut kan jag inte ge. Men lite mer konkret sa skulle du, utan nagra juridiska repressalier, kunna rita omslaget sjalv.
Citera
2008-06-17, 19:18
Medlem
chans avatar
Man får i konstverk å så citera andras verk rätt långt, så länge det finns artistisk vision som skiljer sig från orginalverket... Eller nåt liknande på ett ungefär.

Det är lite intressant exakt var som gränsen sätts, bland annat så har Douglas Gordon gjort ett verk som heter "24 hour psycho" som... ja är filmen psycho utdraget till ett dygn.
Citera
2008-06-18, 21:58
Medlem
Människors kognitiva processer är likadana,
därför kan man egentligen inte säga att någons idé är den specifika personens idé enbart.

Däremot är variationerna oändliga.
Man kan göra nya schlager-låtar i oändlighet.
Måla variationer på tre bollar (Musse Pigg?)
eller streckgubbar (Dummies?)
som inte ser exakt likadana ut.

Det beror på två saker främst.
Å ena sidan kan man kombinera delar av system,
och skapa nya system av summan av delarna,
ta det systemet och kombinera med delar från andra system, osv.
Å andra sidan finns egentligen ingen gräns för människans kapacitet till att tolka och kategorisera. Säger man att bollen är en planet så fungerar det lika bra som att man säger att bollen är en fotboll. Människor kan se ett hus där det egentligen är ett träd, ett träd där det egentligen är ett berg.

Det finns ingen sanning förutom den subjektiva tolkningen av en objektiv verklighet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in