2023-03-27, 12:58
Medlem
b00b00s avatar
– Efter en genomgång av utredningen kan jag konstatera att det inte finns något som ger stöd för att det finns andra gärningspersoner involverade i händelsen utöver den kvinna som avsatt DNA-spår och fingeravtryck på brottsplatsen. Brottet är preskriberat och därför läggs förundersökningen nu ned, säger senior åklagare Ulrika Åberg, i ett pressutskick.

https://www.expressen.se/nyheter/mor...laren-nedlagt/

Får man delge hennes adress? Mod vill ju inte att man skriver ut namnet.
Citera
2023-03-27, 13:10
Medlem
online_alwayss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av b00b00
– Efter en genomgång av utredningen kan jag konstatera att det inte finns något som ger stöd för att det finns andra gärningspersoner involverade i händelsen utöver den kvinna som avsatt DNA-spår och fingeravtryck på brottsplatsen. Brottet är preskriberat och därför läggs förundersökningen nu ned, säger senior åklagare Ulrika Åberg, i ett pressutskick.

Får vi inte ens delge namnet maskat?

Finns fupen att ladda ner eller kan man beställa en fup från ett nedlagt fall om man har brottsmålsnummer?
Citera
2023-03-27, 13:15
Medlem
b00b00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av online_always
Får vi inte ens delge namnet maskat?

Finns fupen att ladda ner eller kan man beställa en fup från ett nedlagt fall om man har brottsmålsnummer?

I och med att åtalet lades ner så kommer ingen fup att göras tillgänglig.
Citera
2023-03-27, 13:21
Medlem
Troians avatar
Citat:
I och med att åtalet lades ner så kommer ingen fup att göras tillgänglig.

Går väl att begära ut ändå, tror jag. Förundersökningen är ju nedlagd. Jämför med Palmemordet.
Citera
2023-03-27, 13:23
Medlem
b00b00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Går väl att begära ut ändå, tror jag. Förundersökningen är ju nedlagd. Jämför med Palmemordet.

Nja, det fallet var iofs lite mer uppmärksammat.

Men fup görs oftast tillgänglig först när åtal väcks vad jag vet.
Citera
2023-03-27, 13:28
Medlem
Scott Danielss avatar
Vilken fullständig katastrof och särskilt för de anhöriga. Först att få vänta så många år på att hitta gärningskvinnan för att sedan få se vederbörande gå fri trots DNA-träff. Jag önskar denna vedervärdiga människa allt ont i världen.
Citera
2023-03-27, 14:30
Medlem
Vet någon varför hon har skyddade uppgifter från början?
Citera
2023-03-27, 14:32
Medlem
Honkenbonkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scott Daniels
Vilken fullständig katastrof och särskilt för de anhöriga. Först att få vänta så många år på att hitta gärningskvinnan för att sedan få se vederbörande gå fri trots DNA-träff. Jag önskar denna vedervärdiga människa allt ont i världen.

Eller önska tafatta jävla åklare allt ont i världen att de inte kan ändra sketen jävla lagstiftning...
Va fan är vi för land egentligen jävla mesar och politiker pack som inte gör ett skit.

Nu meddelar åklagare Ulrika Åberg att förundersökningen läggs ner.

– Efter en genomgång av utredningen kan jag konstatera att det inte finns något som ger stöd för att det finns andra gärningspersoner involverade i händelsen utöver den kvinna som avsatt DNA-spår och fingeravtryck på brottsplatsen. Brottet är preskriberat och därför läggs förundersökningen nu ned, säger senior åklagare Ulrika Åberg i ett pressmeddelande.

Ytterligare ett exempel på att det viktigaste i Svensk lagstiftning är att skydda brottslingen. Det är inte att undra på att gången trivs i det här landet.
Citera
2023-03-27, 14:52
Medlem
b00b00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frakta99
Vet någon varför hon har skyddade uppgifter från början?

Det nämns i tråden.
Citera
2023-03-27, 15:49
Bannlyst
Citat:

Man kunde ju jaga rätt på Olof, eller vad han heter, för mordet på Malin i Husum. Varför skulle det vara så skvatt omöjligt att ta den här bruden pga låg ålder?
Citera
2023-03-27, 16:16
Medlem
Det är svårt att ens försöka föreställa sig hur det här känns för Maries anhöriga. Som jag önskar att de fick möjlighet att få svar även om personen inte går att lagföra. Det här ärendet är ju rätt obegripligt från början till slut och till och med en annan som utomstående känner ju en frustration över att sanningen aldrig kommer komma fram...
Citera
2023-03-27, 17:43
Medlem
anuspontens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nicke08
Hela hennes familj har levt ett kriminellt liv i Göteborg under lång tid. Enligt uppgifter varit iblandad i skjutningar, mordförsök, mord och diverse brott. Detta är givetvis bara toppen av ett isberg.

Mördaren klantade till det vid just detta rånmord. Det råkade finnas vittnen, det lämnades DNA och eventuellt fler bevisning. Man kan spekulera i att den som jobbade i butiken inte böjde sig utan kämpade emot och tragiskt mördades.

Denna kvinna med familj är en stor symbol för hur Sverige har blivit och hur Svenska Polisens ovilja ger djupa sår i samhället.

Vår skattefinansierade:
-journalistkår
-socialmyndighet
-rättsväsende
ger skydd åt denna typ av familjer i Sverige som kan leva gott i vårt samhälle. Inkvotering på ledarpositioner ger resultaten.

Mycket tragiskt.
Knappast svenska polisen som lagstiftare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in