Flashback bygger pepparkakshus!
2024-06-30, 23:11
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naranbaatarkhan
Inget av det du beskriver kommer av en arvsmonarki.

Så tycker jag. Jag lever nu, äger mark och betalar skatt. Varför ska någon ärva kronan i vårt land?

På svensk botten har det jag beskrivit samvarierat utmärkt med en arvsmonarki, och det tycks mig klokt att bygga vidare på ett system som visat sig fungera väl.

Arv tillämpar vi i olika sammanhang, och förefaller vara viktigt för oss. Vi ärver våra föräldrar avseende både biologi och egendom. På samma sätt ärvs statschefsfunktionen, ty på detta sätt blir banden mellan historien och nuet starkare. Det har både nutida nytt och framtida, emedan det skänker kontinuitet och sammanhang.

Citat:
Strix, är inte det en gammal studentikos tramspajastidning?

Jag tänker inte lyda. Aldrig!

Jo, det är det. Det är också: https://www.youtube.com/watch?v=oY9S-PcKLYs&t=2s
Citera
2024-06-30, 23:17
Medlem
Naranbaatarkhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
På svensk botten har det jag beskrivit samvarierat utmärkt med en arvsmonarki, och det tycks mig klokt att bygga vidare på ett system som visat sig fungera väl.

Arv tillämpar vi i olika sammanhang, och förefaller vara viktigt för oss. Vi ärver våra föräldrar avseende både biologi och egendom. På samma sätt ärvs statschefsfunktionen, ty på detta sätt blir banden mellan historien och nuet starkare. Det har både nutida nytt och framtida, emedan det skänker kontinuitet och sammanhang.

Jo, det är det. Det är också: https://www.youtube.com/watch?v=oY9S-PcKLYs&t=2s
Du är en tramspotta. Sverige ska styras av svenskar. Inte av tramsiga successionsordningar.

Jag kommer aldrig att lyda överheten. Aldrig. Jag är svensk. Det är slut med att jag lyder. Helt slut. Och jag skiter i om jag är helt ensam med det.
Citera
2024-06-30, 23:20
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Du är en tramspotta. Sverige ska styras av svenskar. Inte av tramsiga successionsordningar.

Jag kommer aldrig att lyda överheten. Aldrig. Jag är svensk. Det är slut med att jag lyder. Helt slut. Och jag skiter i om jag är helt ensam med det.

Såvitt jag vet är Successionsordningen framtagen och fastställd av svenskar.

Man får väl välja vem man lyder; kungen, socialdemokraterna, EU eller sin fru.
Citera
2024-06-30, 23:51
Medlem
TwoThousands avatar
Länge leve Kung Carl Gustaf, borde införa straff för dessa illojala gentemot kronan vald av Gud.
Citera
2024-07-01, 00:25
Medlem
Naranbaatarkhans avatar
Citat:
Såvitt jag vet är Successionsordningen framtagen och fastställd av svenskar.

Man får väl välja vem man lyder; kungen, socialdemokraterna, EU eller sin fru.

Skiter jag i. Duh!

Jag lever nu. Inte då, inte sen. Och jag är så innihelvete irriterad. På alla som vill tala om för mig vad mitt land är. Riktigt djävla irriterad.

Men så klart. Här kommer du. Och säger att för flera hundra år sedan. Då bestämdes att svenskarna ska hålla käften och svälja all skit som skyfflas deras väg.

Och okej då. Jag går med på skiten ett tag till. Jag håller truten ett tag till
Citera
2024-07-01, 12:29
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Skiter jag i. Duh!

Jag lever nu. Inte då, inte sen. Och jag är så innihelvete irriterad. På alla som vill tala om för mig vad mitt land är. Riktigt djävla irriterad.

Men så klart. Här kommer du. Och säger att för flera hundra år sedan. Då bestämdes att svenskarna ska hålla käften och svälja all skit som skyfflas deras väg.

Och okej då. Jag går med på skiten ett tag till. Jag håller truten ett tag till

Man får lov att skilja på analys på individnivå och samhällsnivå. På individnivå kan man mycket väl hävda "här och nu", men på samhällsnivå gäller hela tiden "då, nu sedan". Det är oundvikligt, och inte enbart gällande hur staten är organiserad så klart.
Citera
2024-08-05, 16:31
Medlem
Naranbaatarkhans avatar
Citat:
Man får lov att skilja på analys på individnivå och samhällsnivå. På individnivå kan man mycket väl hävda "här och nu", men på samhällsnivå gäller hela tiden "då, nu sedan". Det är oundvikligt, och inte enbart gällande hur staten är organiserad så klart.

Tycker du.

Vi kan ha en valmonarki.

Jag tror det skulle vara bra. Förmodligen skulle Victoria vinna.

Men vi svenskar skulle få bestämma.

Är det jobbigt att kreti och pleti finge bestämma vem som bestämmer över dem?

Jag tror att du tycker det. Tycker att vi svenskar behöver nån som styr oss. Så att vi tycker rätt.
Citera
2024-08-05, 20:30
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Tycker du.

Vi kan ha en valmonarki.

Jag tror att du tycker det. Tycker att vi svenskar behöver nån som styr oss. Så att vi tycker rätt.

Kreti och pleti bestämmer redan, genom Riksdagen. Det är ingen principiell skillnad på riksdagsbesluten om kung och monarki respektive om statsminister och regering, eller hur lagar kommer till. Jag ser inga goda skäl till att ändra just dessa aspekter av svensk demokrati.

Vad är det egentligen Du finner problematiskt med nuvarande lösning och vad tror Du skulle bli påtagligt bättre om vi ändrar till Ditt förslag?
Citera
2024-08-07, 00:46
Medlem
Schnuppfens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hominem
Ja, arvsmonarkin är förlegad. Sverige borde ha en statschef som är vald av folket och som inte sitter på livstid.

Det man stör sig på är ju HMK's bristande ledarbegåvning. Han är ju inte för ämbetet riktigt född heller, då Bernadottarna inte var kungliga nere i Frankrike. Det rör sig om en kompensation för Gustaf III frånfälle.

Få tillfällen är så komiska som när högvakten lämnar av i miltärisk kommando-disciplin, medan CG den sextonde stammar något nervöst och osäkert inför plutonen. Han saknar den skärpa och intelligens som kännetecknar den som är född att Regera.
Citera
2024-08-07, 11:42
Medlem
Citat:
Tycker du.

Vi kan ha en valmonarki.

Det hade blivit någon i stil med Mona Sahlin. Avdankad politiker från största partiet med den apparaten bakom sig som stöd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in