• 3
  • 4
2009-06-30, 19:17
Medlem
EverlastingScars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dödskniven
Ozonhål?
Efter det jag läst om ozonhål verkar det inte som att det skulle skapa mutationer. Men om jag har fel får du gärna rätta mig...
Citera
2009-06-30, 19:40
Medlem
dödsknivens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EverlastingScar
Efter det jag läst om ozonhål verkar det inte som att det skulle skapa mutationer. Men om jag har fel får du gärna rätta mig...

UV-strålning kan orsaka förändringar i DNA, och när ozonlagret tunnas ut ökar instrålningen av UV-ljus. Om det är tunt ozonskikt i just det området har jag ingen aning om, men om det skulle vara det så tänkte jag att det skulle kunna vara en förklaring. Men det var bara en vild gissning.
Citera
2010-02-03, 19:21
Medlem
SurTrollets avatar
Bumpelibump..

Gick en rätt intressant dokumentär på Svt nyss om detta och för den som vill se den så:
http://svtplay.se/v/1873235/dokument...len_i_tunguska
Citera
2010-02-04, 01:41
Medlem
MissTeheran2009s avatar
Missade den och såg bara sista 5 minutrarna. Rätt intressant dock det jag såg, har ju alltid sagts att det var ett meteoritnedslag som orsakade det.
Citera
2010-02-04, 14:58
Medlem
SurTrollets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissTeheran2009
Missade den och såg bara sista 5 minutrarna. Rätt intressant dock det jag såg, har ju alltid sagts att det var ett meteoritnedslag som orsakade det.
Ja här kom det fram massa "roliga" teorier, jag tyckte gasexplosions-teorin lät rätt ok för om det hade varit en asteroid eller komet så tycker jag att man borde funnit spår efter detta (även om den exploderat i luften)..
Citera
2010-02-04, 15:11
Medlem
MissTeheran2009s avatar
Gasexplosionsteorin är väl inte helt omöjlig. Det finns ju en bra jävla mängd naturgas där uppe.
Ska ta och se hela dokumentären någon kväll. Kan dock inte hitta den på svt play. Borttagen?
Citera
2010-02-04, 17:54
Medlem
SurTrollets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissTeheran2009
Kan dock inte hitta den på svt play. Borttagen?
Ja det är den då? för när jag postade länken fungerade den...
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in