Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2008-07-08, 09:26
Medlem
KaptenBs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av csaar
Menar du att det frekommer kultur i stockholm?

Du borde stnga av datorn och g utanfr drren.

Allt om Stockholm, Scen & Kultur
http://www.alltomstockholm.se/Lopsedeln.aspx?kid=4
Senast redigerad av KaptenB 2008-07-08 kl. 09:39.
Citera
2008-07-08, 09:34
Medlem
KaptenBs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brisingamen

Det strsta problemet med svenskt kulturliv r fr det frsta att det ska gras s krngligt och dyrt framfr allt att g p teater.

Jag hller med dig om att ver tvhundringen r mycket fr att se en frestllning. Men hur r det krngligt? Bor du i en liten stad? Det r bara att ringa dig och bestlla en biljett och hmta ut den 30 innan start. Annars kan man alltid g till teatern 30-60 min innan frestllning och kpa en sista-minuten-biljett. Jag har n s lnge aldrig ftt vnda i drren. Det r vl inte jobbigare n att g p bio, stupp eller se en konsert.

Jag hller med dig om att det r et problem att exempelvis DN bara skriver om uppsttningar p Dramaten och Stadsteatern. Det skulle vara intressant att f lsa om andra teatrar och grupper.
Senast redigerad av KaptenB 2008-07-08 kl. 09:37.
Citera
2008-07-08, 11:32
Medlem
csaars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kivan
Jag mste bara hlla med och be om urskt att jag inte tillfr mera till trden. Jag blir vansinnig och sitter och bultar i bordet med bda nvar s att trflisorna sprutar t alla hll!

Det gr ver. (nr bordet har blivit pulver)
Senast redigerad av csaar 2008-07-08 kl. 11:35.
Citera
2008-07-08, 11:35
Medlem
csaars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaptenB
Du borde stnga av datorn och g utanfr drren.

Allt om Stockholm, Scen & Kultur
http://www.alltomstockholm.se/Lopsedeln.aspx?kid=4

Oj, och hr gr jag och frsker g ut innanfr drren - s lustigt det kan bli jag tror genast att jag namnger denna freteelse till "Svenskt kulturliv"
Citera
2008-07-09, 00:29
Medlem
KaptenBs avatar
Visst, skaffa dig en basker, ett glas rdvin och Karin Boyes diktsamling Hrdarna s r du hemma.
Citera
2008-07-11, 00:13
Medlem
csaars avatar
jag har reda allt det dr.

nej, men jag bor lngt ifrn stockholm s jag vet faktiskt inget om huvudstan och dess kulturella liv.
Citera
2008-07-14, 16:32
Medlem
Dr Scriptums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brisingamen
Det r bara medelklass som besker teatern idag, mjligtvis kan ven folk frn arbetarklassen f se ngot folklustspel-typ Eva Rydberg- men Shakespeare, Strindberg etc ,ack nej.
S du tror att arbetarklassen skulle vara intresserad av Shakespeare?
Citera
2008-07-14, 16:54
Medlem
Biskopsfingers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Scriptum
S du tror att arbetarklassen skulle vara intresserad av Shakespeare?
Romateatern p Gotland stter varje sommar upp ngot av Shakespeare och det har varit vlbeskt, ven av personer frn de lgre klasserna. Teater r trots allt en ganska inklusiv freteelse.
Citera
2008-07-14, 17:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av csaar
kultur betyder odling. I det hr fallet odling av olika konstformer i Sverige just nu. I mitt tycke r det mesta just nu p det stora hela taget rtt ytligt, som Ezzelino sger, eller frljuget. Vem r dagens Strindberg eller Zorn?
fast rligt taget har jag hittat en del skojiga, bra intressanta grejer p detta forum!

Ja det r p ntet det hnder idag. Kultursidorna r s mgliga att man inte tror detr mjligt. Media ht sitter fast i 70 talet nnstans nr det gller kulturbevakningen samt vad som r inne osv.
Det r ldringar som br upp kulturlivet idag, medellders medelklass mnniskor. D blir det inte s upphetsande.

Det r unket och inaktuellt helt enkelt.
Citera
2008-07-14, 17:39
Medlem
haywards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaptenB
Visst, skaffa dig en basker, ett glas rdvin och Karin Boyes diktsamling Hrdarna s r du hemma.
Vafalls! Det r ju i Fr trdets skull de svarta baskrarnas nationalhymn, den till slashasiga trasor utslitna klagosngen Visst gr det ont, str att lsa.
Citat:
Ursprungligen postat av vhyt
Det r ldringar som br upp kulturlivet idag, medellders medelklass mnniskor. D blir det inte s upphetsande.
Word: "kulturen" i den mest grdaskiga av dagrer, filtrerat genom det mest masktna av raster, den mest urldriga av definitioner, etc vilar tryggt p kulturkoftornas mjuka axlar. Den verkliga kulturen, med stort k fr kursiv i kursiv kultur finns dremot, som redan nmnts, i stor utstrckning p internet. Men de intellektuellt inavlade lgliven som grna kallar sig journalister r ofta lngt bort i typ soffor kldda i skinn eller ngot annat utdtt (he he) nr den nutida skiten trffar flkten.
Citera
2008-07-19, 00:36
Medlem
RdPartisans avatar
Svenskt kulturliv ja....
Om man jmfr med lnder i mnga andra lnder i Europa s ser jag en grej som fattas i Sverige numera, och det r hur det ser ut p landsbyggden. Sverige har en vldigt dd landsbyggd jmfrt med t.ex Polen. Jag skulle vilja se ett Sverige dr den lokala krogen i byn har band som spelar och dr folk samlas. Snna "smgrejer" r kultur i min mening. Jag gillar inte den hr koncentrationen p storstder.

En annan grej som skulle stdja svenskt kulturliv r om vi kunde slita oss frn den hr jvla amerikaniseringen. Folk snackar om invandrare, men jag ser USA som strsta hotet mot svensk kultur. Varje gng jag ser en affr med ett engelskt namn, eller en produkt med ett engelskt namn blir jag s jvla irriterad. Hr gillar jag Islands strategi fr att frska mota bort utlndska ord i sprket, vilket ven talas om i Polen dr man har en vldigt stor amerikaniserad kultur numera efter murens fall. Och mnga polacker r irriterad p den.

Att staten ger pengar till olika kulturprojekt r jttebra. Dessa pengar brukar sedan g till landstingen som drifrn gr till folket. Jag har nyttjat en del av dessa kulturpengar och kunde stta upp en konsert, vilket annars inte skulle vart mjligt. Jag vet mnga musiker och konstnrer som anvnder sig av dessa pengar och gr s att det blir en jvla massa kultur, som annars man inte skulle stt skymten av.
Citera
2008-07-21, 20:06
Medlem
Toasts avatar
Man kan ju inte dra en ring runt gammla konstformer som teater och mleri och klassisk musik och bestmma att det r det och bara det som fr kalla sig kulturliv. Det finns ju nyare konstformer dr kndisarna karnse in r s knnda just fr att de r frska och nyskapande p fler sett n bara sm detaljer. Karnse sitter denna generations strindberg p ntet och lgger upp texter? Sveriges stora mlare r karnse gatukonstnr eller ngon obskyr illustratr som ingen stor tidning skulle vilja ta i med tng....
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in