Flashback bygger pepparkakshus!
2010-06-12, 04:05
Medlem
andreews avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrBum

Det var inte mycket till räckning!

inte? sjuuukt. min morsa bor i en tvåa o har både disk och tvättmaskin och ingen elspis och får samma :S
Citera
2010-06-12, 11:49
Medlem
DrBums avatar
Du har säkert en dator som står på? Olika kylar och frysar spelar stor roll också. En spis drar en hel del, vattenkokare och annat drar också en massa kräm.
Men som sagt 250 i månaden är fan inget alls...
Citera
2010-06-12, 17:19
Medlem
Kipps avatar
Jag skall koppla in min jalusibrytare till projektorduken. Den har varit kopplad för ett tag sen men i samband med flytten så blev det inte så längre. Jag undrar hur kopplingsschema skalls e ut för att få duken att kunna dras upp och ned.

http://img710.imageshack.us/img710/6288/dsc01274j.jpg

Den svarta bygeln som sitter i har jag inte flyttat utan den har varit så när det har varit rätt kopplat innan. Längst ner står det från höger till vänster L, N och L. Uppe är det tre pilar.
Citera
2010-06-12, 22:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av capmac
Fel på alla punkter. Du får inte pilla på elen i "din" hyresrätt. Det är fastighetsägarens lägenhet.

Sen om du skall pilla kan du ju i vilket fall göra det rätt, dvs UPPtänt och NERsläckt.

/capmac
Nu är det faktiskt så att du får visst göra det

Detta får du göra om du har kunskap om det eller innehar BB2:

* Byta lampa
* Byta diazedsäkring
* Byta strömbrytare
* Byta vägguttag
* Mäta med multimeter (ska ligga mellan 228-232 Volt)
* Tillverka skarvsladd
* Tillverka lampsladd

Detta får du inte göra om du inte är elektriker:

* Byta central
* Byta dvärgbrytare
* Byta från ojordat till jordat vägguttag
* Byta från ojordat till jordat lamputtag

Sen så är det så finurligt att jag har en svåger som arbetar på elsäkerhetsverket och enligt han så kan brytaren vara monterad på det viset och så länge det inte är en ström, spänning eller frekvens som är skadlig för person, djur eller egendom. Upp: Från och Ned: Till funkar lika bra

Vid uppgradering till jord ska du alltid höra med värden medan bostadsrättsinnehavare inte är för hindrade att leja vem dom vill
Senast redigerad av Bengt-Martin 2010-06-12 kl. 23:01.
Citera
2010-06-13, 00:25
Medlem
capmacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bengt-Martin
Nu är det faktiskt så att du får visst göra det

Du missar hela poängen smartskalle. Du får inte förändra elinstallationen i en hyresrätt lika lite som du får byta ut fönstren eller måla ytterdörren rosa, det är inte DINA ledningar/brytare/uttag. Det har inte med behörigheter att göra, och spelar ingen roll om du hyr in stans största elfirma eller pular själv.

T ex Ronnebyhems regler:

Tillstånd för inkoppling av diskmaskin och tvättmaskin eller liknande skall sökas hos hyresvärd ... Alla ändringar i elinstallation måste sökas tillstånd hos hyresvärd.

Även i många BRFer så är de ansvariga för hela elinstallatioen, medan i andra är det bostadsrättsinnehavaren, det beror på stadgarna.

/capmac
Citera
2010-06-13, 10:00
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
.. Du får inte förändra elinstallationen i en hyresrätt lika lite som du får byta ut fönstren eller måla ytterdörren rosa, det är inte DINA ledningar/brytare/uttag. Det har inte med behörigheter att göra, och spelar ingen roll om du hyr in stans största elfirma eller pular själv...
/capmac

Stämmer rätt bra detta!

Efersom jag själv är verksam inom branchen vet jag dock att det är ganska vanligt att det "pillas" en del med lamputtagen /strömbrytarna aftersom när det avflyttas och nya flyttar in så fungerar det inte och då får man dit och återställa.
Det värsta jag har sett är idioter som monterat egna lampor-eluttag och gud vet vad och tagit ström från någon dosa/ellutag och sedan vid avflyttning helt enkelt bara klippt av sladdarna och låtiti den matande och strömförande stumpen hänga kvar

Vissa bekostar själv via en seriös elfirma elinstallation av ledningar och uttag till diskmaskin eller tvättmaskin dessa får ju naturligtvis vara kvar vid avflyttning och leder inte till något betalning/återställningskrav .
Citera
2010-06-13, 15:20
Medlem
panaosnics avatar
Idag gick en propp sönder i elskåpet medan jag körde tvättmaskinen. Men det märkliga är att efter jag bytt den mot en ny, så funkade varken spisen i köket, eller tvättmaskinen. Och inte heller fanns det någon el i badrummet på övervåningen liksom i två mindre rum på samma våning. Någon som vet vad denna kortslutning kan bero på, och om man bör kontakta en elektriker för att ordna det, eller om det kan vara något enkelt fel som har med propparna att göra?
Citera
2010-06-13, 15:22
Medlem
Matchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kipp
Jag skall koppla in min jalusibrytare till projektorduken. Den har varit kopplad för ett tag sen men i samband med flytten så blev det inte så längre. Jag undrar hur kopplingsschema skalls e ut för att få duken att kunna dras upp och ned.

http://img710.imageshack.us/img710/6288/dsc01274j.jpg

Den svarta bygeln som sitter i har jag inte flyttat utan den har varit så när det har varit rätt kopplat innan. Längst ner står det från höger till vänster L, N och L. Uppe är det tre pilar.

Brytaren du har är 2-polig, dvs du kan bryta nollan i den också. Men jag har antagit att du inte vill det.

http://img51.imageshack.us/img51/7617/dsc012741j.jpg

Brun - Fas
Svart - Upp (eller ner)
Vit - Ner (eller upp)
Citera
2010-06-13, 15:22
Medlem
capmacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av panaosnic
Idag gick en propp sönder i elskåpet medan jag körde tvättmaskinen. Men det märkliga är att efter jag bytt den mot en ny, så funkade varken spisen i köket, eller tvättmaskinen. Och inte heller fanns det någon el i badrummet på övervåningen liksom i två mindre rum på samma våning. Någon som vet vad denna kortslutning kan bero på, och om man bör kontakta en elektriker för att ordna det, eller om det kan vara något enkelt fel som har med propparna att göra?

Det har gått en huvudsäkring också så du saknar 1/3 av elen och trefasförbrukare fungerar inte heller so de ska.

Kolla huvudsäkringarna!

/capmac
Citera
2010-06-13, 16:03
Medlem
panaosnics avatar
Citat:
Det har gått en huvudsäkring också så du saknar 1/3 av elen och trefasförbrukare fungerar inte heller so de ska.

Kolla huvudsäkringarna!

/capmac

Ok, tack för snabbt svar.

Har aldrig gjort något liknande förut, har lånat huset (radhus) av en bekant som är på en längre utomlandsresa, och som är omöjlig att nå. Så, är huvudsäkringen något jag bör ge mig en på, eller bör jag kontakta en elektriker? Vad är det som bör kollas? Ser det ut ungefär som ett propp-skåp?
Citera
2010-06-13, 17:58
Medlem
Var hittar man snygga eluttag samt strömbrytare?
Citera
2010-06-13, 19:02
Medlem
Matchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av panaosnic
Ok, tack för snabbt svar.

Har aldrig gjort något liknande förut, har lånat huset (radhus) av en bekant som är på en längre utomlandsresa, och som är omöjlig att nå. Så, är huvudsäkringen något jag bör ge mig en på, eller bör jag kontakta en elektriker? Vad är det som bör kollas? Ser det ut ungefär som ett propp-skåp?

Det är ett proppskåp. Där sitter 3 st vanliga porslinssäkringar, en till varje fas. Det är precis samma sak som att byta säkring i din vanliga central.

Citat:
Ursprungligen postat av Mustalainen
Var hittar man snygga eluttag samt strömbrytare?

Till exempel på http://www.elonline.se. Min favorit är Elko Plus http://www.elonline.se/brytare-vagguttag/elko-plus/21
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in