Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-11-10, 00:10
Medlem
DrBums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av superman2
1: Vad är säkringar kopplade ihop med, alltså är det med fasen, nollan eller jorden?
2: Vad löser säkring ut på?
3: Tex JFB bryter ju om höljet blir ledanade, vad löser då en säkring ut på?
4: När man sätter upp apparattdosor på väggen, hur vet man hur dem ska sitta för att dem inte ska sticka ut när man sätter ditt väggen sedan?
5: ska man sätta dem i jämnsides med en regel så dosan precis går längs med regeln och inte har någon yta utanför regeln?

1: En säkring ligger i serie med fasen, den har ingen anslutning till jord eller nolla.
2: Säkringen löser ut när strömmen är högre än dess kapacitet.
3: Svar två
4: Det beror på om väggen ska ha ett eller två lager gips/plyfa/annat. Detta finns beskrivet i byggnadsritningarna. Man använder antingen dosor med fasta eller ställbara insatser eller så fästerman dom med olika höga distanser..
5: Det går också att göra på det sättet och man nu kan sätta den i regelen, annars blir det distanser.
Citera
2010-11-10, 06:17
Medlem
SparkMans avatar
Citat:
Tacksam för svaren!
Det var mina egna frågor, jag behöver bli bättre på el.
Min sänglampa är för på 24 volt. Kan det inte vara för att den ska vara säker?

Är 24 volt säkrare än 230 volt?
Jag tycker man kan säga att ju högre spänning man har desto mindre el går det åt eftersom de har ju x hundratusen volt i ledningarna för att de ska förlora så lite el som möjligt i ledningarna till våra bostäder.

Skulle tex en diskmaskin eller industrimotor kunna drivas av 24 volt, om inte, varför då?
Vad är isåfall nackdelen och fördelen med det?
Varför kräver maskinen just 400 volt isåfall, vad är det som är så viktigt?
Hehe, det hade varit rätt så nice med 16 mm2 fk i väggarna
Citera
2010-11-10, 06:41
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SparkMan
Hehe, det hade varit rätt så nice med 16 mm2 fk i väggarna
Skulle behövas typ quadrupelgips för den vikten
Citera
2010-11-10, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrBum
1: En säkring ligger i serie med fasen, den har ingen anslutning till jord eller nolla.
2: Säkringen löser ut när strömmen är högre än dess kapacitet.
3: Svar två
4: Det beror på om väggen ska ha ett eller två lager gips/plyfa/annat. Detta finns beskrivet i byggnadsritningarna. Man använder antingen dosor med fasta eller ställbara insatser eller så fästerman dom med olika höga distanser..
5: Det går också att göra på det sättet och man nu kan sätta den i regelen, annars blir det distanser.

1. När jag kopplade 2 säkringar i en sorts central med inpulserelä, kontaktor m.m så hade jag en säkring för bara fas och den andra säkringen var kopplade på nollan.
3. En JFB bryter strömmen före säkringen löser ut. Är säkringen bara till för ifall JFB inte löser ut? Eller finns det tillfällen då bara säkring löser ut?
Hur snabbt löser en säkring ut?
Citera
2010-11-10, 19:24
Medlem
DrBums avatar
Citat:
1. När jag kopplade 2 säkringar i en sorts central med inpulserelä, kontaktor m.m så hade jag en säkring för bara fas och den andra säkringen var kopplade på nollan.
3. En JFB bryter strömmen före säkringen löser ut. Är säkringen bara till för ifall JFB inte löser ut? Eller finns det tillfällen då bara säkring löser ut?

Varför man skulle säkra nollan förstår jag inte. Bara onödigt i en en-fas krets.

Nej, säkringen bryter när strömmen blir för stor. Säkringen är egentligen till för att skydda anläggningen och inget annat.
Säkringar löser ut olika snabbt beroende på deras så kallade "tröghet". hastigheten benämns med A, B, C etc
Citera
2010-11-10, 20:10
Medlem
capmacs avatar
Citat:

Säkringen löser ut vid överlast eller kortslutning mellan fas och nolla. Det gör inte JFB, den ser det som normal belastning.

JFB löser ut vid väldigt små strömmar som "rymmer", dvs går från fasen ut i någon typ av jord, antingen direkt till marken eller via jordledaren. Det har inte säkringen någon som helst aning om.

Vid en total kortslutning mot jord kan båda i princip reagera, men jfb hinner normalt sett först.

Citat:
Varför man skulle säkra nollan förstår jag inte. Bara onödigt i en en-fas krets.

Det är krav på 2-polig brytning och säkring i anläggningar som ej är fast inkopplade, t ex fartyg, husvagnar, mobila anläggningar där et finns risk för felpolarisering av inkommande matning.

Dessutom blir det allt vanligare med 2-poliga dvärgbrytare ute i Europa faö alla installationer. i Frankrke är det sen några år standard med 2-poliga i alla bostadscentraler, och alla de större tillverkarna har numer 2poliga dvärgbrytare som bara tar 1 modul bredd, samt speciella 2-poliga fas&nollskenor till dem. Kommer säkert här också efter hand.

Det är bra för man slipper det irriterande utlösandet av JFB (pga jord-noll-kortslutning) när man jobbar i en avstängd grupp.

/capmac
Citera
2010-11-10, 21:33
Medlem
Citat:

Nej, säkringen bryter när strömmen blir för stor. Säkringen är egentligen till för att skydda anläggningen och inget annat.
Säkringar löser ut olika snabbt beroende på deras så kallade "tröghet". hastigheten benämns med A, B, C etc

Läraren påpekar hela tiden om att det är viktigt att man inte kortsluter några elekronikdelar så det kan ha att göra med det.... så är det extra säkert?

Kan det inte bli för stora strömmar i nollan eller?
Citera
2010-11-12, 21:42
Medlem
abc_abcs avatar
Hej

vill ha lite hjälp jag har bytt lamp knapp till en nyare inne på toan
nu är det så att jag har 2st svarta , och 1st vit och 1st gul

sen har jag 3st utag på knappen som jag kan sätta in dom i

vilken sladd skall i utag som har L
vilken sladd skall i utag som har OUT " en rund ring med ett krys i"
vilken sladd skall i utag som har N

tack
Citera
2010-11-13, 01:51
Medlem
e_peppes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av abc_abc
Hej

vill ha lite hjälp jag har bytt lamp knapp till en nyare inne på toan
nu är det så att jag har 2st svarta , och 1st vit och 1st gul

sen har jag 3st utag på knappen som jag kan sätta in dom i

vilken sladd skall i utag som har L
vilken sladd skall i utag som har OUT " en rund ring med ett krys i"
vilken sladd skall i utag som har N

tack

de trådarna kommer från två olika rör va?
troligtvis är det vit fas (L), svarta nollor (N) och gul tändtråd (out).
men mät vettja...
Citera
2010-11-13, 12:39
Medlem
abc_abcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av e_peppe
de trådarna kommer från två olika rör va?
troligtvis är det vit fas (L), svarta nollor (N) och gul tändtråd (out).
men mät vettja...

kanske ska nämna att det är en taklampa , sen en skåpslampa så det är två knappar på den gamla lampknappen och nu vill jag byta till en rörelseknapp så att säga

vet ej hur man mäter =P
men ska testa dit förslag =)

edit: koppla jag som du sa så blinkar taklampan lite svagt och badrumsskps lampan är släkt så de verkar inte funka
Senast redigerad av abc_abc 2010-11-13 kl. 12:54.
Citera
2010-11-13, 13:20
Medlem
Briggsjos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av abc_abc
kanske ska nämna att det är en taklampa , sen en skåpslampa så det är två knappar på den gamla lampknappen och nu vill jag byta till en rörelseknapp så att säga

vet ej hur man mäter =P
men ska testa dit förslag =)

edit: koppla jag som du sa så blinkar taklampan lite svagt och badrumsskps lampan är släkt så de verkar inte funka

Du nämner lamp knapp, rörelsknapp och utag.

Vad är det du bytt?
Är det en kronbrytare dvs 1 strömbrytare med 2 knappar på du bytt ut till en PIR dvs en rörelsvakt?
Finns det uttag med eller?

Har du bytt ut en kronbrytare till en PIR borde det vara.

Svarta in på L
Vit och gul är tändtråd till varsin lampa allså skall de ihop på out.

Den nya "rörelseknappen" verkar behöva nolla för att fungera.
Vilket du troligtvis inte har i dosan.

För att vara säker måste man mäta sig fram.

Man skall ha nödig kännedom för att byta en strömbrytare aight?
Citera
2010-11-13, 13:26
Medlem
Briggsjos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zinkostos
1 a. ja b ja.

servis ledningen är inkommande ström i din central innan huvudbrytaren.... 4 eller 6 är vanligast

6" är väl ändå standard då 4" är dyrare då den används så sällan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in