Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-07-30, 23:45
Medlem
stilltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inte-Najs
Tack för svaret, men som jag nämnde. Jag är ute på djupt vatten för tillfället, kan ingenting om detta!
Kan mycket väl vara jordfelsbrytaren, har helt ärligt ingen aning. Sneglar in i proppskåpet där allt sånt sitter och förstår inte mycket. Låter personen som fixade det förra gången komma hit imorgon och ge mig en liten undervisning

Men med stickpropp menar du kanske lampkontakten?
Jag har faktiskt satt i kontakten upp och ner, då en annan kontakt har suttit under så jag inte kunnat haft den åt det rätta hållet. Kan det vara så enkelt att bara vrida ett halvt varv?

Och då kommer földfrågan, varför kan det spela roll hur kontakten sitter i uttaget?

Tack
jordfelsbrytaren sitter oftast längst uppe till vänster bredvid en huvudbrytare. när den löser så slås oftast all el ut i bostaden. gruppsäkringarna ser till att inga överlaster finns (kortslutning) som exempelvis kan orsaka brand. jordfelsbrytaren ser till att elektricitet inte leds bort utanför apparater. om du exempelvis stoppar fingret i ett uttag och får en stöt leder du bort elen, och jordfelsbrytaren slår ifrån för att rädda dit liv.
beroende på hur timern till lampan är konstruerad kan det hjälpa att vända på kontakten då fasen och nolla byter plats, om det är jordfelsbrytaren som löser.
Citera
2011-07-31, 20:44
Medlem
Går det att koppla tvättmaskinen till ett sånt här uttag?

En fråga gällande mitt badrum. Ovanför vatten- och avloppsuttag till tvättmaskin så finns denna kontakt på väggen, vad är det för något? Kan man koppla in en tvättmaskin i det? Tvättmaskinen har ju dock stickpropp, men går det om man tar bort den?

Det konstiga är att "uttaget" hade ett stängt plasthölje över sig, som att det inte var tänkt att det skulle dras någon kabel till/från den. Längre bort på väggen finns ett "vanligt" uttag, där höljet har ett hål under sig så man får in kablage där, men det uttaget står det 380V när man tar bort höljet, alltså går ju inte det att använda.

Vad tror ni om det här, går det att använda till maskinen, och går det att se om det är ett 220 eller 380V?

http://img35.imageshack.us/img35/2755/img1469cn.jpg
Citera
2011-07-31, 20:54
Medlem
Det är 220V på det uttaget. Mellan brun och blå har du 220V, och gröngul är jord. Skall fungera utmärkt att koppla in din tvättmaskin där.

/Znax
Citera
2011-07-31, 20:56
Medlem
epost72s avatar
Det uttaget är ett 220-uttag, kanske är det bara så att det inte använts.
Det brukar finnas ett antal spår i höljet så att man kan tälja ut ett hål för kabeln.

Men samtidigt ser det ut som att kabeln ska ut upp till vänster i bild eftersom det sitter en dragavlastare där.
Citera
2011-07-31, 21:02
Medlem
tempeZZts avatar
1. Det är inget uttag, det är en anslutningsdosa.'
2. Spänningen i dosan är med all sannolikhet 230V (inte 220 - vilken tidsrymd lever ovanstående postare kvar i?).
3. Det går utmärkt att koppla in din tvättmaskin där förutsatt ovanstående spänning och förutsatt att den har allpolig frånkoppling via intern strömställare.
4. Det finns en tråd för dylika frågor: https://www.flashback.org/t703843
Citera
2011-07-31, 21:03
Medlem
Tilläggas kan att du bör kolla upp om du har jordfelsbrytare på den säkringen - annars bör du stoppa in en sådan mellan.
Citera
2011-07-31, 21:10
Medlem
Tack för svaren! Så klart blir det att låta någon som är mer kunnig i området koppla in detta, men är det bara att klippa bort stickkontakten och sedan koppla in eller? Bör maskinkablaget ha samma färger, så det blir färg mot färg som gäller?
Citera
2011-07-31, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Ett litet påpekande på detta: Jag har fått uppgiften av en elansvarig på en elfirma att minst 60 cm från dusch/bad zonen är vad som gäller om ett eluttag får monteras eller ej ,sitter det närmare än så så är det endast fast anslutning av tex tvättmaskin som gäller.

Oftast träffar man ju på havererade tvättmaskiner som är fast anslutna och då är det ju praktisk att byta ut det fasta "uttaget" mot ett vanligt med inbyggd jordfelsbrytare vid maskinbytet eftersom alla nya maskiner levereras med stickpropp.

Jo detta beror helt på hur det ser ut iofs,
Men en vanlig dusch med draperi räknar man minimum 120cm från duschstången.
Dock har områdes indelningen ändrats senaste året så är inte helt hundra på hur det är. Område 3 har försvunnit och tror man byte avstånden på områden 1/2
Citera
2011-07-31, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av saicyb
Tack för svaren! Så klart blir det att låta någon som är mer kunnig i området koppla in detta, men är det bara att klippa bort stickkontakten och sedan koppla in eller? Bör maskinkablaget ha samma färger, så det blir färg mot färg som gäller?

Eftersom det mest sannolikt rör sig om en våtrumsinstallation är det av yttersta vikt att du inte dummar dig eller gör nybörjarmisstag varför du bör anlita en fackman för den här installationen - gör den inte själv. Det kostar en lite under tusenlappen normalt och du slipper bli zappad (kommer du ihåg då det stod i nyheterna om hur en 50-60årig man dog i en elolycka för några månader sedan?).
Citera
2011-07-31, 23:01
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saicyb

Jag tycker att det är bättre att du byter anslutningsdosan mot ett vägguttag än att du klipper stickproppen. Klipper du stickproppen bryter du CE-märkningen och kan därmed få garantiproblem om något skulle inträffa.

Nej, dit med ett vägguttag som sagt istället. Se bara till att det sitter i rätt zon i våtutrymmet och att det föregås av en jordfelsbrytare.

En bonus du får med vägguttag är att du får allpolig brytning.
Citera
2011-07-31, 23:15
Medlem
ariers avatar
Eftersom dosan redan sitter där så får man anta att den installerats utav en elektriker. Även fast bi-ledaren är ansluten i fel ände och utan skyddsslang.

Sedan är så vitt jag vet JFB inte nödvändigt. Det är föreskrivet i en nyinstallation. Men utav dosan att döma är det en äldre installation och då är det bara att trycka in.

Sedan är det bara bull med bull att garantin skulle ryka iom att man klipper kontakten.
Citera
2011-08-01, 00:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arier
Eftersom dosan redan sitter där så får man anta att den installerats utav en elektriker. Även fast bi-ledaren är ansluten i fel ände och utan skyddsslang.

Sedan är så vitt jag vet JFB inte nödvändigt. Det är föreskrivet i en nyinstallation. Men utav dosan att döma är det en äldre installation och då är det bara att trycka in.

Sedan är det bara bull med bull att garantin skulle ryka iom att man klipper kontakten.

JFB är ju så att säga krav vid nyinstallation av en anledning.
Vad tror herr papphatt att den anledningen kan vara?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in