Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-08-11, 22:13
Medlem
Morgonrodnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mittkonto
hejsan

har en fråga angående en sexarmad taklampa, den är ca 70-80 år gammal
den ser ut såhär typ...

http://image.bayimg.com/gajgoaadi.jpg

frågetecknet i mitten är för jag inte vet hur det är kopplat och det andra för jag inte vet hur jag ska koppla... från varje arm går alltså en SVART och en GRÅ tråd och alla sladdar möts i mitten och sen kommer en kabel med tre trådar i sig...

den har i sig två tändtrådar, den GULGRÖNA och den SVARTA, och så är BLÅ nolla tror jag.

till denna kabel med tre trådar skall jag dock koppla en ny lampsladd som går upp till uttaget i taket.

problemet är dock att den nya lampsladden bara har två trådar - en BRUN och en BLÅ.

om jag kopplar BLÅ -> BLÅ och BRUN -> SVART eller GULGRÖN, så lyser bara halva lampan.

För att göra det enkelt, kan man i en sockerbit koppla ihop båda dessa två tändtrådar (GULGRÖN och SVART) till en (den BRUNA i lampsladden), och såklart BLÅ -> BLÅ?

Antingen har du misstagit dig på att den gulgröna skulle vara en tändtråd. Eller så har du rätt men inte reagerat över den saken. I vilket fall tycker jag du ska koppla ur säkringen och ringa efter en elektriker. Båda dessa är stora NEJ när man leker med el.
Citera
2011-08-11, 22:42
Medlem
tempeZZts avatar
Verkar ju onekligen som att en korkad amatör varit framme.
Det verkar också som att armaturen styrts med krontändning (mycket vanligt på dylika armaturer).

Låt som sagt någon kolla upp hur det är kopplat. Gröngul får ALDRIG UNDER NÅGRA OMSTÄNDIGHETER användas till annat än skyddsjord.

Har du någon aning om vem som kan ha micklat med armaturen tidigare?
Citera
2011-08-11, 23:19
Medlem
Låter som att du har två tändtrådar och nolla (kronstyrning som tempeZZt sa). Sedan har någon glad amatör anslutit en vanlig anslutningskabel med (brun/nolla/gröngul) och således stökat till det hela.

Tändfunktion kan du fortfarande få ut genom att göra som du sa. Däremot är det vara som vanligt livsfarligt att larva runt med vad som är jord och ej när man inte har kännedom.
Går det att öppna lampan på något sätt och se ifall hur den är ansluten inuti? Någon verkar uppenbarligen ha gjort det innan så. Fast det får man inte heller göra och andra sidan utan att vara fackman.
Citera
2011-08-12, 22:04
Medlem
Morgonrodnads avatar
Vi tänkte byta diskmaskin och passar då på att flytta den, därmed behov av el under diskbänken. Senare kan en avfallskvarn också bli aktuell.

Enklast verkar vara att dra en kabel från spisens dosa i väggen. Lägga kabeln utanpå väggen och dra in under diskbänken. Det finns bara en fas. Inga JFB. Två frågor:

Eftersom kabeln kommer gå bakom spisen antar jag att det ska vara någon särskild skyddsklass för att hantera eventuell värme. Vilken?

I teorin räknas väl "under diskbänken" som våtrum. Kan jag ha ett utanpåliggande vägguttag där?
Citera
2011-08-12, 22:47
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Morgonrodnad
Vi tänkte byta diskmaskin och passar då på att flytta den, därmed behov av el under diskbänken. Senare kan en avfallskvarn också bli aktuell.

Enklast verkar vara att dra en kabel från spisens dosa i väggen. Lägga kabeln utanpå väggen och dra in under diskbänken. Det finns bara en fas. Inga JFB. Två frågor:

Eftersom kabeln kommer gå bakom spisen antar jag att det ska vara någon särskild skyddsklass för att hantera eventuell värme. Vilken?

I teorin räknas väl "under diskbänken" som våtrum. Kan jag ha ett utanpåliggande vägguttag där?
Vad menar du? Ska du lägga spis och diskmaskin på samma säkring? Och vadå "bara en fas"? Är spisen 1-fas?

Flytta du uttaget till disskmaskinen från där den var ansluten förut istället. Du behöver ingen värmebeständig kabel bakom en spis och det är helt OK att sätta ett utvändigt uttag under diskbänken. Det är inget våtrum där och även om det hade varit det så hade det inte spelat någon roll då du får ha utvändiga uttag i våtrum också.
Citera
2011-08-12, 22:51
Medlem
ganglere2s avatar
Är det värt att kosta på ett byte till ett modernt säkringsskåp med vippsäkringar eller ska man ha kvar det gamla med proppar?
Citera
2011-08-12, 22:56
Medlem
Morgonrodnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Vad menar du? Ska du lägga spis och diskmaskin på samma säkring? Och vadå "bara en fas"? Är spisen 1-fas?

Det finns bara en fas dragen in i lägenheten. Allt ligger alltså på samma fas. Att dra in trefas skulle nog bli en lite för dyr historia.

Citat:
Flytta du uttaget till disskmaskinen från där den var ansluten förut istället.

Just nu sitter den på samma säkring som tvättmaskinen så...
Tidigare ägaren verkar ha dragit det själv.

Citat:
Du behöver ingen värmebeständig kabel bakom en spis och det är helt OK att sätta ett utvändigt uttag under diskbänken. Det är inget våtrum där och även om det hade varit det så hade det inte spelat någon roll då du får ha utvändiga uttag i våtrum också.

Ok, tack.
Citera
2011-08-12, 22:58
Medlem
Morgonrodnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Är det värt att kosta på ett byte till ett modernt säkringsskåp med vippsäkringar eller ska man ha kvar det gamla med proppar?

Troligen inte om det bara handlar om just det. Såvida du inte har en hög månatlig kostnad för säkringar.
Citera
2011-08-13, 09:22
Medlem
Asgarvads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Centraler med porslinssäkringar fungerar precis lika bra som de nya med vippor och så länge man inte gör en mer grundlig uppdatering av elsystemet så finns det ingen anledning att byta bara för bytandets skull.
Installera en jordfelsbrytare för pengarna istället om du inte har en redan. Dock är det så att riktigt gamla centraler utan separerade noll- och jordskenor inte går att komplettera med JFB och då är det ny normcentral som gäller.
Citera
2011-08-13, 13:27
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Morgonrodnad
Det finns bara en fas dragen in i lägenheten. Allt ligger alltså på samma fas.
När det gäller enfasmatade lägenheter brukar spisen vara avsäkrad 20A. Då kan du inte ansluta en kabel till ett uttag för diskmaskin därifrån.

Ha den i så fall kvar på samma matning som tvättmaskinen. Du kan troligen inte köra dem samtidigt, men det borde du ju vara van vid sedan tidigare.
Citera
2011-08-14, 06:50
Medlem
Kloges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asgarvad
Dock är det så att riktigt gamla centraler utan separerade noll- och jordskenor inte går att komplettera med JFB och då är det ny normcentral som gäller.

Elektrikern jag hade separerade skenorna så visst går det.
Citera
2011-08-14, 06:59
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kloge
Elektrikern jag hade separerade skenorna så visst går det.
Det förutsätter att centralen har två skenor. Riktigt gamla centraler har inte det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in