Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-12-09, 23:25
Medlem
capmacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LukeDangerfield
Tack för ditt svar capmac, det uppskattas!
Du säger att du "fräst ur".. Hur menar du då? Har du använt någon särskild slags fräs då?
Jag använder mig av huggmejsel och hammare.

Klart det finns bra verktyg!

Spår för rör/slang kör man upp med spårfräs, en typ av vinkelslip med dubbla diamantklingor som man ställer till 16 eller 20 mm bredd, ansluter byggdammsugare och härjar loss.

http://www.hilti.se/holse/page/modul...ProdOid=260823

http://www.verktygsproffsen.se/beton...s-125mm-sg1250

Runda hål för dosorna finns olika alt beroende på material i väggen. Är det tegel som i många gamla hus duger en hålsåg för tegel & lättbetong från Bauhaus (t ex Craftomat). Är det riktig gjutbetong är det jobbigare, då behövs riktiga diamantsågar och det blir problem med kylningen, men det går.

Sen finns det specialdosor för infräsning som underlättar:

http://www.rutab.se/produkter/spardo...a-med-klamring

E1426136 U40 SPÅRDOSA U40 Spårdosa
E1426137 U50 SPÅRDOSA U50 Spårdosa
E1426123 ENKELSTUTS 16 FÖR U40/50
E1426124 DUBBELSTUTS 16 FÖR U40/50

/capmac
Citera
2011-12-09, 23:33
Medlem
snortars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LukeDangerfield
Tack för ditt svar capmac, det uppskattas!
Du säger att du "fräst ur".. Hur menar du då? Har du använt någon särskild slags fräs då?
Jag använder mig av huggmejsel och hammare.
Har stått hela dagen idag och kommit en bra bit men väggen är verkligen stenhård!
Kan man hyra något lämpligt verktyg? Är det värt det?

/Luke

En billigare variant än spårfräs är att köpa en U-formad bilmejsel som du sätter i en slagborrmaskin. Men då gäller det att maskinen har bilfunktion, slag utan snurr.
Citera
2011-12-10, 15:00
Medlem
furrys avatar
Har fått tag i en så kallad slow cooker från England. Jag undrar om jag helt enkelt kan använda en reseadapter? Med tanke på att apparaten ska vara ikopplad i flera timmar utan att jag är där och övervakar den, är det säkert?
//Tacksam för svar
Citera
2011-12-10, 15:06
Medlem
TheMouses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av furry
Har fått tag i en så kallad slow cooker från England. Jag undrar om jag helt enkelt kan använda en reseadapter? Med tanke på att apparaten ska vara ikopplad i flera timmar utan att jag är där och övervakar den, är det säkert?
//Tacksam för svar

Åk till en el-affär och köp en svensk stickpropp.
Tar du med apparaten så monterar dom säkert på den åt dig gratis. Tar en minut.
Citera
2011-12-10, 21:55
Medlem
Hej! Jag har ett vägguttag i köket, precis vid diskstället, ca 30 cm från vasken som jag inte vågar använda, för jag tänker att det kan vara farligt att ha ett vägguttag i bruk om det skvätter vatten och dylikt på det. Men nu börjar jag bli sugen på att sätta in lite mer belysning över diskbänken/under tallriksskåpen, och enda alternativet för mig är då att sätta det i det uttaget vid diskstället. Om hyresvärden har satt ett uttag i köket, borde det då inte vara ett uttag som tål lite vatten? Eller är tanken att det inte får skvätta när man diskar eller fyller ett glas med vatten? Då ytan inte är så jämn så är sådana lampor med självhäftande tejp inte ett alternativ, de trillar bara ner... Behöver lite tips, idéer och kunskap!
tack
/Ankan
Citera
2011-12-10, 22:03
Medlem
stilltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xxAnkanxx
Behöver lite tips, idéer och kunskap!
normalt sätter man armaturerna på undersidan om överskåpen i framkant. det blir inte så mycket farligare av att du kopplar in något i uttaget. spänningen finns ju där även om du inte kopplat in något.
dessa gillar jag: http://www.jula.se/spotlightramp-3-lampor-g4-423128
Citera
2011-12-12, 21:39
Medlem
byte och installation av väggkontakter.

hejsan, jag hyr hus där det utanför ytterdörren var framdragit sladdar för att montera belysning, men jag tänkte sätta dit en utomhus kontakt istället, men det kom ut 4 trådar från väggen??? jag har dock installerat kontakten, men undrar om jag gjorde rätt, då jag bara använde 3 trådar. vi pratar: gul/grön, som jag jordade.
blå som jag kopplade in i ena hålet.
och brun som jag satte i det andra hålet.
och svart som jag struntade i.

eftersom det fungerar så kanske det är rätt eller vad tror ni???
och varför är det 4 sladdar???

jag har stött på 4 sladdar i andra delar av huset exempelvis så skulle jag flytta trappbelysningen samt dess strömbrytare, men när jag mätte strömmen innan jag pillade med det så var det 230v när knappen var på, och runt 100v när knappen var avstängd???? jag har inte så avancerad mätutrustning, men jag trode ju att det inte skulle vara nån stöm alls när knappen är av???
så jag väntar med att pilla med det tills jag vet hur och vad det är som är kopplat, iallafall så földe jag sladdarna och det är 4 där med, ......

nog om detta, vet nån om jag gjorde rätt med ute kontakten?
Citera
2011-12-12, 21:42
Medlem
Hatreds avatar
Ofta lägger man en extra tråd ifall det kommer till användning, beror på om det är draget i rör/slang eller en utanpåliggande kabel= I så fall kan tanken varit en trapp koppling till belysning? eller rör det enkelt att elektrikern inte hade en vanlig 3 ledare

Kolla om där går ström, skaffa mät instrument, man vill ej ha olyckor

EDIT: Eum är nog trött och läser konstigt. Aja skit samma godnatt
Citera
2011-12-12, 22:10
Medlem
s.svenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RovAnkan
hejsan, jag hyr hus där det utanför ytterdörren var framdragit sladdar för att montera belysning, men jag tänkte sätta dit en utomhus kontakt istället, men det kom ut 4 trådar från väggen??? jag har dock installerat kontakten, men undrar om jag gjorde rätt, då jag bara använde 3 trådar. vi pratar: gul/grön, som jag jordade.
blå som jag kopplade in i ena hålet.
och brun som jag satte i det andra hålet.
och svart som jag struntade i.

eftersom det fungerar så kanske det är rätt eller vad tror ni???
och varför är det 4 sladdar???

jag har stött på 4 sladdar i andra delar av huset exempelvis så skulle jag flytta trappbelysningen samt dess strömbrytare, men när jag mätte strömmen innan jag pillade med det så var det 230v när knappen var på, och runt 100v när knappen var avstängd???? jag har inte så avancerad mätutrustning, men jag trode ju att det inte skulle vara nån stöm alls när knappen är av???
så jag väntar med att pilla med det tills jag vet hur och vad det är som är kopplat, iallafall så földe jag sladdarna och det är 4 där med, ......

nog om detta, vet nån om jag gjorde rätt med ute kontakten?

grön gul är skyddsledare (jord)
blå är Neutralledare nolla
brun är fas
mät mellan svart och jord eller svart och blå och se vad spänningen är
Citera
2011-12-12, 22:21
Medlem
ska se om jag kommer ihåg rätt...
mätte mellan jord och brun och det var spänning,
mätte mellan brun och blå och det var spänning.
mätte mellan brun och svart, ingen spänning.
mellan blå och svart, ingen spänning
och givetvis ingen spänning mellan svart och jord.

jag delade en väggkontakt inne i huset och hade jag mätstifftet i ena hålet och andra stifftet på jorden, så var det spänning, men flyttade jag stiftet från ena hålet till andra och mäte mot jorden var det ingen spänning.
och båda stiften i båda hålen gav givetvis spänning..... kanske onödigt vetande.
Citera
2011-12-12, 23:05
Medlem
TwentyTwos avatar
Har ett problem som säkert någon av er kan hjälpa mig med! Lånade ut min lägenhet i andra hand ett tag, när jag fick tillbaks den var två uttag + taklampan i vardagsrummet ur funktion...

Jag kollade säkringar osv men inget fel där så kopplade ihop det jag behövde ström till på annat sätt. När jag någon vecka senare skulle laga mat och drog på spisen så jävlar vart det ström på de ställen som fattades förut.

Har ringt en snubbe som ska komma och kolla men har är asdryg så nu har jag kört med spisen på i någon vecka på sexan på en platta (plattan blir lite ljummen bara). Men tänkte att det är nog ingen bra idé att köra på i längden, plus att jag inte kan använda spisen...

Så någon som vet vad problemet är?
Citera
2011-12-12, 23:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TwentyTwo
Har ett problem som säkert någon av er kan hjälpa mig med! Lånade ut min lägenhet i andra hand ett tag, när jag fick tillbaks den var två uttag + taklampan i vardagsrummet ur funktion...

Jag kollade säkringar osv men inget fel där så kopplade ihop det jag behövde ström till på annat sätt. När jag någon vecka senare skulle laga mat och drog på spisen så jävlar vart det ström på de ställen som fattades förut.

Har ringt en snubbe som ska komma och kolla men har är asdryg så nu har jag kört med spisen på i någon vecka på sexan på en platta (plattan blir lite ljummen bara). Men tänkte att det är nog ingen bra idé att köra på i längden, plus att jag inte kan använda spisen...

Så någon som vet vad problemet är?
En av huvudsäkringarna har löst. Dom brukar sitta vid elmätaren.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in