Flashback bygger pepparkakshus!
2012-10-11, 22:20
Medlem
8051arbasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stillton
ja, vilket är ett bevis på att verkningsgraden inte är så hög som vissa tycks tro.

Visst kan de ge lite värme, men orsaken till kylflänsarna är att effekt-LED är känsliga för värme, om de inte kyls bra minskar livslängden drastiskt.

Halogen lyser lika bra om kåpan är 200 grader...
Citera
2012-10-11, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psyninja
Han har inte haft dessa för spottar, utan han har ersätt en förgreningsdosa som satt utanpåliggande på väggen och istället kopplat förgreningen inuti takdosan och sedan satt ett täcklock på. Jag sa att jag inte visste om det var OK att såga i takdosan men lovade att kolla upp det. Jag själv hade gjort det om det var hos mig, ser ingen skada i det. Skarvarna sitter med såna röda hattar och ligger säkert inuti takdosan och sedan är det ett täcklock över.

Så länge det blir skapligt tätt i dosan så inte isolering/möss kommer in så skall det inte vara några problem alls
Citera
2012-10-11, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.ester
Så länge det blir skapligt tätt i dosan så inte isolering/möss kommer in så skall det inte vara några problem alls

Tack för svaret!
Citera
2012-10-19, 19:47
Medlem
ergo1024s avatar
Citat:
Tack för svaret!

Det jag undrar är hur hög är takhöjden om du måste såga av en takdosa för att få plats med den? Och har du då fällt in spottar i taket så har du nog antagligen inte tillräckligt med godkänd rymd bakom spotten... Om det förstås inte är någon form av möbelspottar.
Citera
2012-10-19, 20:49
Medlem
Krokodilts avatar
Finns det någon elektriker här som kan hjälpa mig med en sak?

Jag hade en elektriker här som drog en kabel på typ 5 meter i lägenheten. Visade sig att han ville ha betalt svart vilket jag inte riktigt var beredd på. Trodde att han hade en fast timpenning.

Jobbet tog ungefär en timme. Han vill ha 3000 för detta. Lurar han mig? Hur mycket skulle du ta för detta jobb?
Citera
2012-10-19, 21:58
Medlem
stilltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krokodilt
Finns det någon elektriker här som kan hjälpa mig med en sak?

Jag hade en elektriker här som drog en kabel på typ 5 meter i lägenheten. Visade sig att han ville ha betalt svart vilket jag inte riktigt var beredd på. Trodde att han hade en fast timpenning.

Jobbet tog ungefär en timme. Han vill ha 3000 för detta. Lurar han mig? Hur mycket skulle du ta för detta jobb?
350-450 kr timmen + moms är normalt. restid och tid för inköp läggs till.
så det låter mycket om han inte hade väldigt lång resa. dessutom kanske du har rätt till ROT-avdrag?
ringde du en enmansfirma, eller varför blev det såhär?
Citera
2012-10-20, 07:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ergo1024
Det jag undrar är hur hög är takhöjden om du måste såga av en takdosa för att få plats med den? Och har du då fällt in spottar i taket så har du nog antagligen inte tillräckligt med godkänd rymd bakom spotten... Om det förstås inte är någon form av möbelspottar.

Det är ca 28mm inbyggnadshöjd. Det ligger en betongplatta som tak, där sedan 1-tumsreglar (takspont) använts som fästelement för innertaket.

Sedan sitter det 12V 25W inbyggnadspottar i innertaket som har ett godkänt inbyggnadsdjup på 20mm. Så allt är i sin ordning
Citera
2012-10-20, 12:10
Medlem
y.ys avatar
Citat:
Det är ca 28mm inbyggnadshöjd. Det ligger en betongplatta som tak, där sedan 1-tumsreglar (takspont) använts som fästelement för innertaket.

Sedan sitter det 12V 25W inbyggnadspottar i innertaket som har ett godkänt inbyggnadsdjup på 20mm. Så allt är i sin ordning
Takdosan skall hålla för 15 kg något som kan vara svårt om man kapar i den. Borde enkelt kunnat knacka väck lite betong och satt dit den ordentligt.
Citera
2012-10-20, 13:40
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av y.y
Takdosan skall hålla för 15 kg något som kan vara svårt om man kapar i den. Borde enkelt kunnat knacka väck lite betong och satt dit den ordentligt.
Det finns takdosor som är exakt avpassade för 22 mm gles + ett lager 13 mm gips. Dessa dosor bygger alltså totalt 35 mm.

http://www.elonline.se/takdosa-thorsman/1533-0
Citera
2012-10-20, 15:13
Medlem
y.ys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Det finns takdosor som är exakt avpassade för 22 mm gles + ett lager 13 mm gips. Dessa dosor bygger alltså totalt 35 mm.

http://www.elonline.se/takdosa-thorsman/1533-0
TED-T13 extra låg bygger 35 mm kräver förhöjningsring 14 247 57 för att klara normen 40 mm invändigt djup.

Den sticker alltså ut från taket.
Citera
2012-10-20, 15:45
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av y.y
TED-T13 extra låg bygger 35 mm kräver förhöjningsring 14 247 57 för att klara normen 40 mm invändigt djup.

Den sticker alltså ut från taket.
Inte riktigt aktuell information. Ta en ELKO-dosa t.ex:

"Takdosorna finns i tre olika höjder 32, 40 och 64 mm. Dosorna levereras
med tätpropp och spärrfjäder, samt putslock. Rör stutsarna är för
16 mm men passar även tillsammans med rörmuff för 20 mm. 32 och
40 mm höga takdosor levereras komplett med fästskruvar. Den låga
takdosan, 32mm, får användas utan förhöjningsring
."
Citera
2012-10-20, 20:16
Medlem
Bra att veta till nästa gång! Men denna gången blev det som det blev. Och takdosorna används egentligen inte som takdosor, utan snarare som kopplingsdosor för att skarva vidare en krets.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in