Flashback bygger pepparkakshus!
2013-06-07, 08:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av exexexex
Hej, jag försökte koppla in en dimmer i mitt vardagsrum men någonting gick fel.
Det fanns tre sladdar i väggen, en vit och två bruna.
Jag chansade och kopplade in den vita i märket "L" och dom två bruna under dom som har varsin pil.
Taklampan fungerar att dimmra, men alla vägguttag i rummet slutade att fungera.

Vad har hänt, och hur ska jag få vägguttagen att fungera igen?

http://www.ladda-upp.se/files/2013/b56585.jpg
http://www.ladda-upp.se/files/2013/b56586.jpg

Du har lagt trådarna fel

Dem bruna är fasen och den vita är tändtråden för lampan

Lägg de bruna på L och den vita på en av pilarna
Citera
2013-06-07, 08:54
Medlem
exexexexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Exxus
Du har lagt trådarna fel

Dem bruna är fasen och den vita är tändtråden för lampan

Lägg de bruna på L och den vita på en av pilarna

Ska jag trycka in båda bruna i samma hål alltså?
Citera
2013-06-07, 10:44
Medlem
y.ys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exexexex
Ska jag trycka in båda bruna i samma hål alltså?
ja
Citera
2013-06-07, 11:11
Medlem
Skägg-Krales avatar
Jag stämmer in i kören, du skall koppla de bruna på samma skruv. Det är fasen som sedan går vidare till vägguttagen. Den vita är tändtråd.
Citera
2013-06-07, 20:49
Medlem
exexexexs avatar
Tack det fungerar
Citera
2013-06-09, 09:32
Medlem
DrBums avatar
Väldigt lågt måste jag säga, brukar vara iaf 25 på huvudsäkringen för enfas, minsta är väl 20 jag har stött på tro..
Citera
2013-06-09, 10:06
Medlem
tempeZZts avatar
Ja, det normala i gamla 1-fasabonnemang till lägenheter är 25A i huvudsäkring. Detta p.g.a. att en 1-fasspis då säkrades 20A. 16A låter som sagt lite annorlunda.

Det är ju inte bara att säkra upp heller. En installatör måste göra detta och först kolla att installationen klarar av det.
Citera
2013-06-09, 23:48
Medlem
DrBums avatar
Om nu inte muckee har sett fel och menar att det går en 16A till spisen och menar att denna är huvudsäkring.

Om du skruvar ur säkringen, vad ser du då för färg i botten?
Citera
2013-06-16, 21:33
Medlem
PacmanSwes avatar
har kikat lite på nexan trådlösa styrning. Den för fast installation, men vill kunna styra den med min iphone. Måste jag koppla det via routern, eller kan man styra det direkt till mottagaren nuförtiden?

Nån som testat systemet och vet om det funkar bra?
Citera
2013-06-16, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PacmanSwe
har kikat lite på nexan trådlösa styrning. Den för fast installation, men vill kunna styra den med min iphone. Måste jag koppla det via routern, eller kan man styra det direkt till mottagaren nuförtiden?

Nån som testat systemet och vet om det funkar bra?

Tja!
Du kan tyvärr inte styra dina nexa mottagare direkt med din telefon (iphone, android, windows).
Men om du skaffar en NEXA GATEWAY eller en TELLSTICK NET, vilket jag själv äger en.
Så kan man styra sina lampor vart du än är i världen med en internetuppkoppling.

Vet ej hur Nexa Gatewayen funkar dock, men den verkar stödja alla sorters enheter.

Tellstick Net finns i enklare versioner Tellstick Duo (vilket är samma som net fast du kopplar den till en dator som sköter själva styrningen; kräver då en dator igång), och Tellstick; som kopplas in i datorns usb och kan endast skicka signaler!
Både DUO och NET (med begränsningar) kan ta emot signaler ifrån typ fjärrkontroller och annat.
Ska man styra med smartphone så e ju NET att föredra, bara plugga in i routern och logga in på webben för att ställa in alla enheter, ladda ner appen i telefonen och köra!
Citera
2013-06-16, 23:35
Medlem
capmacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PacmanSwe

Direkt till mottagarna kommer ju aldrig fungera då ingen telefon talar 433 Mhz....

Jag använder en Webswitch med RF-modul, den kan då styra Nexa-mottagare och i sin tur kontrolleras via Ethernet av en iPhone, app finns, men även vanligt web-interface. Den har också 4 egna reläer, temperatursensor, ingångar, avancerade program mm.

Jag jobbar inte på eller för företaget, bara nöjd med produkten och skulle köpa den igen.

http://www.webswitch.se

/capmac
Citera
2013-06-17, 17:29
Medlem
PacmanSwes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hpnisse
Tja!
Du kan tyvärr inte styra dina nexa mottagare direkt med din telefon (iphone, android, windows).
Men om du skaffar en NEXA GATEWAY eller en TELLSTICK NET, vilket jag själv äger en.
Så kan man styra sina lampor vart du än är i världen med en internetuppkoppling.

Vet ej hur Nexa Gatewayen funkar dock, men den verkar stödja alla sorters enheter.

Tellstick Net finns i enklare versioner Tellstick Duo (vilket är samma som net fast du kopplar den till en dator som sköter själva styrningen; kräver då en dator igång), och Tellstick; som kopplas in i datorns usb och kan endast skicka signaler!
Både DUO och NET (med begränsningar) kan ta emot signaler ifrån typ fjärrkontroller och annat.
Ska man styra med smartphone så e ju NET att föredra, bara plugga in i routern och logga in på webben för att ställa in alla enheter, ladda ner appen i telefonen och köra!

Citat:
Ursprungligen postat av capmac
Direkt till mottagarna kommer ju aldrig fungera då ingen telefon talar 433 Mhz....

Jag använder en Webswitch med RF-modul, den kan då styra Nexa-mottagare och i sin tur kontrolleras via Ethernet av en iPhone, app finns, men även vanligt web-interface. Den har också 4 egna reläer, temperatursensor, ingångar, avancerade program mm.

Jag jobbar inte på eller för företaget, bara nöjd med produkten och skulle köpa den igen.

http://www.webswitch.se

/capmac

Okej, tack så mycket för infon! Blir nog att köpa en sån nu när man hör att folk är nöjda med produkten Börjar antagligen med deras egna fjärrkontroll och går över till iphonen efterhand. Tur att det är påbyggbart
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in