Flashback bygger pepparkakshus!
2013-11-12, 12:48
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RAAAWR
Utmärkt. Tack så hemskt mycket för hjälpen. Bara en till fråga: Armaturdoslocket som du visade har ingen krok, så hur hänger man upp lampan?
Den har en krok i skåran i mitten. Kroken är demonterbar och syns därför inte på bilden.
Citera
2013-11-13, 15:36
Medlem
Blixtra till i "proppskåpet"

Jag skulle fixa proppen som hade gått, genom att dra i spakarna i proppskåpet. Det blixtrade till. Varför? Är det farligt?
Citera
2013-11-13, 15:39
Medlem
Det är antagligen mycket farligt. Man ska stänga av strömmen innan man byter proppar.
Citera
2013-11-13, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OneDoesNotSimply
Det är antagligen mycket farligt. Man ska stänga av strömmen innan man byter proppar.

Jag bytte inte proppar. Jag skulle bara dra tillbaka "spakarna". Mitt proppskåp består alltså av små "spakar"
Citera
2013-11-13, 16:20
Medlem
BNCs avatar
Jag antar att du har dvärgbrytare (automatsäkringar) när du pratar om att dra i spakarna?

Blixtrade det bara litegranna inuti brytaren just som du slog på den? I så fall är det nog inte mycket att oroa sig över, bara några förbrukare som drog lite mycket startström.

Citat:
Man ska stänga av strömmen innan man byter proppar
När har du drömt det? Finns ingen anledning att göra, och är ingen som gör.
Citera
2013-11-13, 16:22
Medlem
TheWrongAlices avatar
Lite blandad termologi här i tråden.
TS, du skriver "dra i spakar". Menar du att du har s.k. automatsäkringar? (bild)

5tgb verkar tro att du har smältproppar som du byter ut, alltså sådana där gammeldags, runda, som man skruvar in. I sådant fall bör du liksom han säger stänga av strömmen först.

http://www.elsakerhetsverket.se/sv/d..._med_el_hemma/
Citera
2013-11-13, 16:23
Medlem
TheWrongAlices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BNC
Jag antar att du har dvärgbrytare (automatsäkringar) när du pratar om att dra i spakarna?

Blixtrade det bara litegranna inuti brytaren just som du slog på den? I så fall är det nog inte mycket att oroa sig över, bara några förbrukare som drog lite mycket startström.

Elsäkerhetsverket rekommenderar det iallafall.
Sen om det ligger någon vetenskaplig grund bakom den rekommendationen kan ju debatteras (i annan tråd).
Citera
2013-11-13, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheWrongAlice
Lite blandad termologi här i tråden.
TS, du skriver "dra i spakar". Menar du att du har s.k. automatsäkringar? (bild)

5tgb verkar tro att du har smältproppar som du byter ut, alltså sådana där gammeldags, runda, som man skruvar in. I sådant fall bör du liksom han säger stänga av strömmen först.

http://www.elsakerhetsverket.se/sv/d..._med_el_hemma/

Mina spakar ser inte riktigt ut så. Det är alltså inte dom där gammeldagsa vita porslingrejer, utan det jag har är små spakar som man kan dra upp och ner
Citera
2013-11-13, 16:29
Medlem
Citat:

Jag tror att det var inuti det blixtrade. Det skedde när jag höll på att dra i spakarna. Det var väldigt läskigt.
Citera
2013-11-13, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheWrongAlice
Elsäkerhetsverket rekommenderar det iallafall.

Källa på detta?
Citera
2013-11-13, 16:38
Medlem
Omtanksams avatar
Citat:

Testa att byta en 200A knivsäkring mot kortis utan att bryta ingående så kommer du ändra åsikt..eller ja om du överlever vill säga
Citera
2013-11-13, 16:38
Medlem
Citat:
Att inte stänga av strömmen innan man byter proppar innebär att man tar en fullkomligt omotiverad risk. Man ska alltid ha maximal säkerhet när det gäller starkström.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in