Flashback bygger pepparkakshus!
2015-01-26, 06:33
Medlem
WeAreMotorheads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mr_weed
Hur "skarvar" jag ner kablar till mindre antal? Dvs jag har 3 nollor och 3 fas, går det då att stoppa 2 av varje i varsin sockerbit och därifrån med en kabelbit till den resterande kabeln i ytterligare en sockerbit som sedan går till strömsladden i en kopplingsdosa? I kopplingsdosan så har jag fäst jorden i mitten.
Är detta för många led eller är det en bra lösning? Hur kan jag göra det bättre och eventuellt enklare?
Det som kopplas är lågenergi-lampor.

Lite torftig beskrivning du gav där, men Wago 222 om du ska koppla ett antal trådar (förutsätter att du har kopplingsdosa) eller skarv för lampsladd, finns på Clas Ohlson bl.a.
Citera
2015-01-26, 14:35
Medlem
Jag får väl ge dem ett försök igendå, gör om gör rätt...
Fick inte Wago att fästa på kabeln men jag antar att det måste gå för det är ju helt klart en fräschare lösning... Tack!
Citera
2015-01-26, 16:54
Medlem
WeAreMotorheads avatar
Använde du rätt sort? http://www.clasohlson.com/se/Anslutn...22/Pr363051000, man fäller upp den lilla spaken ca 90 grader (den är ganska trög), lirkar in tråden och fäller tillbaka spaken.
Citera
2015-01-27, 07:23
Medlem
En säkring gick igår och efter att ha bytt ut den fungerar all utrustning i hemmet förutom mikrovågsugnen. Den funkar i och för sig, men den lilla digitala skärmen med tid/klocka osv är helt död... Dvs man ser inte vad man ställer in för effekt eller minuter osv när man ska använda den.. Det är märkligt i och med att all annan utrustning fungerar igen! Jag prövade att värma något och det funkade, men det är sjukt störigt att inte längre kunna se vad det är man ställer in...
Mikrovågsugnen är en whirlpool AMW 460/1/ix.
Ska man dra huvudströmbrytaren i elskåpet och sen sätta på igen eller är det en korkad idé?
Citera
2015-01-27, 07:35
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sigge01
Ska man dra huvudströmbrytaren i elskåpet och sen sätta på igen eller är det en korkad idé?
Räcker om du drar ut sladden men risken finns att den är skrot.
Citera
2015-01-28, 15:52
Medlem
Tjabba! Har en ekk kabel enfas som går ut i köket efter renovering.. En kabel röd, en grön och en gul. Hur mäter jag med multimeter för att hitta jorden? Tacksam för svar
Citera
2015-01-28, 17:03
Medlem
TheyWillKillUsAlls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trikomannen
Tjabba! Har en ekk kabel enfas som går ut i köket efter renovering.. En kabel röd, en grön och en gul. Hur mäter jag med multimeter för att hitta jorden? Tacksam för svar

Först kontrollerar du så att samtliga ledare är spänningslösa. Därefter ohm-mäter du mellan varje ledare och valfri skyddsjordad del.
Citera
2015-01-28, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheyWillKillUsAll
Först kontrollerar du så att samtliga ledare är spänningslösa. Därefter ohm-mäter du mellan varje ledare och valfri skyddsjordad del.

Tack ska du ha! Ologiskt nog var det den röda som var jord.
Citera
2015-01-28, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trikomannen
Tack ska du ha! Ologiskt nog var det den röda som var jord.

Mera rätt logiskt, röd användes till jord förr i den gamla standarden om jag tänker rätt.
Citera
2015-01-28, 21:02
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Exxus
röd användes till jord förr i den gamla standarden om jag tänker rätt.
Röd är en av färgerna som använts till jord.
Citera
2015-01-28, 21:03
Medlem
capmacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sigge01
En säkring gick igår och efter att ha bytt ut den fungerar all utrustning i hemmet förutom mikrovågsugnen. Den funkar i och för sig, men den lilla digitala skärmen med tid/klocka osv är helt död...

Finns ibland finsäkringar för elektroniken om du öppnar den.

/capmac
Citera
2015-01-28, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Röd är en av färgerna som använts till jord.

Då tänkte jag inte helt fel med andra ord
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in