Flashback bygger pepparkakshus!
2016-06-04, 20:28
Moderator
Arne.Ankas avatar
Behöver ibland arbetsljus i badrummet och befintlig armatur räcker inte till, använt 10-50W led drivare med bra resultat i vardagsrummet men vågar jag sätta en sån i hallen och dra sladd in i badrummet till en 30W lysdiod?

http://www.ebay.co.uk/itm/10W-20W-30...ZbIb0EZWL0b1Pg
Citera
2016-06-05, 08:31
Medlem
WeAreMotorheads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Behöver ibland arbetsljus i badrummet och befintlig armatur räcker inte till, använt 10-50W led drivare med bra resultat i vardagsrummet men vågar jag sätta en sån i hallen och dra sladd in i badrummet till en 30W lysdiod?

http://www.ebay.co.uk/itm/10W-20W-30...ZbIb0EZWL0b1Pg

Ja, det ska funka om drivaren uppfyller kraven för SELV.
Billig nätansluten noname-elektronik från Kina tenderar dock att vara rent livsfarlig ur säkerhetssynpunkt, med bl.a. obefintliga isolationsavstånd mellan primär och sekundärsida.
Inget nämns om spänningståligheten mellan primär och sekundärsida så jag skulle satsa på något mer namnkunnigt t.ex. Meanwell som är ett erkänt bra och prisvärt fabrikat.
Citera
2016-06-05, 19:41
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WeAreMotorhead
Billig nätansluten noname-elektronik från Kina tenderar dock att vara rent livsfarlig ur säkerhetssynpunkt, med bl.a. obefintliga isolationsavstånd mellan primär och sekundärsida.
Jo lite det jag hade i tanken så att säga, köpt kanske 10-12st och dom har fungerat förvånansvärt bra i torra utrymmen, lutar mot att jag bygger nåt med 12V eller 24V istället.
Citera
2016-06-14, 00:56
Medlem
Tjena,

Jag kom över en sån där övergångsställes-tryckmanick. Ni vet en sån som man trycker på för att få grönt ljus för gångtraffikanter och som har ljud beroende på om det är rött eller grönt. Jag fick den från en reparatör som tyckte den var tillräckligt tilltufsad för att skrotas men den är fortfarande fullt fungerande! Frågan är bara hur jag ska koppla ihop den för att få den att fungera? Just nu har den en kabel med flera sladdar i varav tre stycken skulle vara relevanta för mig enligt reperatören. En vit som skulle vara FAS, en röd som skulle styra ljudet och en blå som skulle vara 0. Själva manicken drar 220 volt vilket innebär att den går att koppla in i ett vanligt uttag. Jag har själv ingen aning om vad FAS och 0 ska innebära eller hur jag överhuvudtaget ska bära mig åt för att koppla upp den, kan någon hjälpa mig?

Tacksam för hjälp
Citera
2016-06-14, 03:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av x3n0n
Tjena,

Jag kom över en sån där övergångsställes-tryckmanick. Ni vet en sån som man trycker på för att få grönt ljus för gångtraffikanter och som har ljud beroende på om det är rött eller grönt. Jag fick den från en reparatör som tyckte den var tillräckligt tilltufsad för att skrotas men den är fortfarande fullt fungerande! Frågan är bara hur jag ska koppla ihop den för att få den att fungera? Just nu har den en kabel med flera sladdar i varav tre stycken skulle vara relevanta för mig enligt reperatören. En vit som skulle vara FAS, en röd som skulle styra ljudet och en blå som skulle vara 0. Själva manicken drar 220 volt vilket innebär att den går att koppla in i ett vanligt uttag. Jag har själv ingen aning om vad FAS och 0 ska innebära eller hur jag överhuvudtaget ska bära mig åt för att koppla upp den, kan någon hjälpa mig?

Tacksam för hjälp

Här är instruktioner för hur man installerar den men jag vet inte hur jag ska gå tillväga hemma! Jag gissar att jag behöver någon slags adapter för att koppla ihop fas och nollan för att sedan köra in den i vägguttaget, vad är det jag behöver köpa då? Sen undrar jag också vad jag ska koppla in den röda ljudsladden i..
http://prismatibro.se/dl/01-daps/06-...-Manual_SE.pdf
Senast redigerad av x3n0n 2016-06-14 kl. 03:26.
Citera
2016-06-25, 06:46
Moderator
Arne.Ankas avatar
Leddrivning med exponerade 230V kopplingar ska byggas in i nånting och sen monteras ~2.5meter över golvet, skiter i regler men det ska vara någorlunda säkert.

50mm eller 75mm muff till avloppsrör som pluggas i båda ändar med ip68 klassade kabelförskruvningar som även fungerar som dragavlastning, kan det funka?
Citera
2016-07-02, 19:24
Medlem
TheyWillKillUsAlls avatar
Citat:
Leddrivning med exponerade 230V kopplingar ska byggas in i nånting och sen monteras ~2.5meter över golvet, skiter i regler men det ska vara någorlunda säkert.

50mm eller 75mm muff till avloppsrör som pluggas i båda ändar med ip68 klassade kabelförskruvningar som även fungerar som dragavlastning, kan det funka?

Vad menar du med exponerade kopplingar?
Citera
2016-07-02, 19:29
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheyWillKillUsAll
Vad menar du med exponerade kopplingar?
Finns inget som skyddar mot beröring.
http://img.dxcdn.com/productimages/sku_42746_1.jpg
Citera
2016-07-03, 09:53
Medlem
Bongomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av x3n0n
Här är instruktioner för hur man installerar den men jag vet inte hur jag ska gå tillväga hemma! Jag gissar att jag behöver någon slags adapter för att koppla ihop fas och nollan för att sedan köra in den i vägguttaget, vad är det jag behöver köpa då? Sen undrar jag också vad jag ska koppla in den röda ljudsladden i..
http://prismatibro.se/dl/01-daps/06-...-Manual_SE.pdf

Den är tillverkad för att kunna hängas i en stolpe som haft mekanisk knapp utan att gräva upp hela gatan. Röd/Grön fas stjäl man från stolpens lampor. Då vet burken om det är rött eller grönt utan extra kablar. Vit behöver ström när knappen ska aktiveras. Alltså när det är rött som minimum. Svart kopplad till fas gör den tyst. Bra i lägenheter för vem vill ha detta hemska klickande man har när det är rött alltid?

Så fas till en trappomkopplare och utgång till röd/grön. Vit har alltid fas. Svart kan du ha en brytare på om du vill skrämma folk med ljudet. Egentligen spelar det ingen roll hur du kopplar sedan i vägguttaget men eftersom den är konstruerad med säkerheten på ett speciellt sätt bör du ha äkta nolla på enhetens nolla.
Citera
2016-07-03, 11:18
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:

Varför ska du ge dig in på avloppsprylar när det finns hur mycket dosor och kapslingar som helst på elsidan som är anpassade för ändamålet?
Citera
2016-07-04, 07:16
Moderator
Arne.Ankas avatar
Varför köpa nytt om jag kan använda grejer som legat i byrålådan ett par år?
Citera
2016-07-04, 08:29
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Varför köpa nytt om jag kan använda grejer som legat i byrålådan ett par år?
För att med den logiken kan du lika gärna använda ett tomt mjölkpaket.

IP68 i en i övrigt helt tät avloppsmuff ger dig dessutom noll i avkylning, vilket är nog så viktigt om du vill ha någon livslängd alls på elektroniken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in