Flashback bygger pepparkakshus!
2017-06-17, 11:24
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stillton
Vad är problemet? Är det bättre med en skarvsladd som ligger på gräsmattan?

Nej, definitivt inte om det inte handlar om högst tillfälligt, vilket skarvsladdar är till för.

Jag tycker bara inte att man ska ge exempel på tattarlösningar. En elinstallation skall utföras korrekt.
Citera
2017-06-17, 21:08
Medlem
stilltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Nej, definitivt inte om det inte handlar om högst tillfälligt, vilket skarvsladdar är till för.

Jag tycker bara inte att man ska ge exempel på tattarlösningar. En elinstallation skall utföras korrekt.
Ja, men om man har förståelse för varför regeln finns där så är det inte så farligt att bryta den. Man kan göra en kalkylerad riskbedömning och agera utifrån det. Det finns väldigt mycket farligare regelrätta installationer än en markkabel som inte är nedgrävd. Typexempel här, där OP hade hade kunnat gjort en permanent regelrätt sladdställsinstallation istället för min "tattarlösning".
Citera
2017-06-18, 00:32
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stillton
Ja, men om man har förståelse för varför regeln finns där så är det inte så farligt att bryta den. Man kan göra en kalkylerad riskbedömning och agera utifrån det. Det finns väldigt mycket farligare regelrätta installationer än en markkabel som inte är nedgrävd. Typexempel här, där OP hade hade kunnat gjort en permanent regelrätt sladdställsinstallation istället för min "tattarlösning".

Det finns alltid grader i helvetet. Undviker man tattarlösningar blir även helvetet ljummet. Det är därför vi har regler och standarder.

Är det någonting jag har, så är det förståelse för varför en föreskrift eller standard finns. Annars skulle jag inte vara med och skriva dem.
Citera
2017-06-19, 17:58
Medlem
exceptionals avatar
Citat:
Vadå till toan? Har du dragit en ensam FK i en kanal till toan? Varför inte i befintliga rör? Vad har du anslutit jorden till? Om du jordat fler saker, hur fördelade du jorden?
Det finns inga rör. Vet inte om du varit med om det att allt är draget i taklisten. Jag har anslutit jorden i centralen på den klämma som resten av gruppen är ansluten till. Det jag anslutit jorden till är det jordade uttaget. Jo dragit en ensam jord till uttaget. Det alternativet eller blanda grupper.
Citera
2017-06-19, 18:11
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exceptional
Det finns inga rör. Vet inte om du varit med om det att allt är draget i taklisten. Jag har anslutit jorden i centralen på den klämma som resten av gruppen är ansluten till. Det jag anslutit jorden till är det jordade uttaget. Jo dragit en ensam jord till uttaget. Det alternativet eller blanda grupper.

Nej, det är inte det alternativet eller blanda grupper (vad du nu menar med det).

Du har alltså utvändig installation och då är alternativet att byta kablarna till motsvarande fast även med gulgrön ledare.
Citera
2017-06-20, 17:51
Medlem
exceptionals avatar
Citat:
Nej, det är inte det alternativet eller blanda grupper (vad du nu menar med det).

Du har alltså utvändig installation och då är alternativet att byta kablarna till motsvarande fast även med gulgrön ledare.
Nej det är ingen utvändigt installation. Installationen är i taklisten med kopplingar däri. Brukar du blanda olika säkringar (grupper) i samma dosa?
Citera
2017-06-20, 19:38
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Nej det är ingen utvändigt installation. Installationen är i taklisten med kopplingar däri. Brukar du blanda olika säkringar (grupper) i samma dosa?

Har du kablaget i taklisten, där taklisten fungerar som kabelkanal är det utvändig installation. Du kan inte heller ha koplingar i en sådan kabelkanal, det måste vara i speciellt utrymme.

Du ska fortfarande byta till kablage med jord för att få det rätt.

Du borde länka bilder på installationen för det låter inte riktigt klokt. Låter mest som något hemmamickel.

Nej, man blandar inte grupper i samma dosa.
Senast redigerad av tempeZZt 2017-06-20 kl. 19:42.
Citera
2017-06-21, 09:39
Medlem
Bongomans avatar
Citat:
Har du kablaget i taklisten, där taklisten fungerar som kabelkanal är det utvändig installation. Du kan inte heller ha koplingar i en sådan kabelkanal, det måste vara i speciellt utrymme.

Du borde länka bilder på installationen för det låter inte riktigt klokt. Låter mest som något hemmamickel.

Var och en av dessa frågorna kan en behörig elektriker svara på.

Det luktar hemmafixare och även om det i sig inte är så farligt för en hemanvändare att sätta upp ett extra uttag eller byta en 1-pol strömställare mot en kron för att denne vill tända något mer så är det farligt när en okunnig hemmapulare ger sig in i en anläggning som en ännu mer okunnig hemmapulare kopplat.
Citera
2017-06-21, 18:06
Medlem
exceptionals avatar
Citat:

Jo det är kopplingar i taklisten och den ä gjord för det. Hela kvarteret har samma installation.
Myresjö hus på 50- 60 talet.
Senast redigerad av exceptional 2017-06-21 kl. 18:12.
Citera
2017-06-21, 18:20
Medlem
exceptionals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bongoman
Var och en av dessa frågorna kan en behörig elektriker svara på.

Det luktar hemmafixare och även om det i sig inte är så farligt för en hemanvändare att sätta upp ett extra uttag eller byta en 1-pol strömställare mot en kron för att denne vill tända något mer så är det farligt när en okunnig hemmapulare ger sig in i en anläggning som en ännu mer okunnig hemmapulare kopplat.
Som jag då som är behörig elektriker, eller som det heter efter sista juni. Elinstallatör för regelefterlevnad.
Citera
2017-06-21, 18:25
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Jo det är kopplingar i taklisten och den ä gjord för det. Hela kvarteret har samma installation.

Bilder, tack!
Citera
2017-06-21, 22:45
Medlem
Bongomans avatar
Citat:

Nu vet jag vad du menar. Inget konstigt med det egentligen. Hade exakt samma i min lägenhet. Rubbet låg i taklist och dörrfoder. Jävla öken att jobba med när jag skulle hänga upp ett extra lamputtag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in