Flashback bygger pepparkakshus!
2017-07-27, 21:04
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TjocktillSmal
Elektrikern som drog de där kablarna och han hade ju ritning på hur köket skulle bli så det kan väl knappast vara några problem... passbiten gjorde vi så att den går att ta bort om man vill iaf.

Definiera "går att ta bort".

Ritning på köket är en sak, men visste elektrikern att det skulle byggas in upp till tak?

Kan dessutom inte vara mycket till elektriker. TC-klammer och kapslad dosa i ett kök. Ser för jävligt ut. Hör hemma i en ladugård.
Citera
2017-07-28, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Definiera "går att ta bort".

Ritning på köket är en sak, men visste elektrikern att det skulle byggas in upp till tak?

ja

Citat:
Kan dessutom inte vara mycket till elektriker. TC-klammer och kapslad dosa i ett kök. Ser för jävligt ut. Hör hemma i en ladugård.

det kan jag inte helt uttala mig om men han hade jävligt lite tid innan semestern och gjorde oss en tjänst. Vi hade kunnat dra in spår i väggen vilket vi gjort på övriga ställen men rätt dyr maskin att hyra + vi var ok med att ha täcklist där sen.
Citera
2017-07-28, 16:16
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
ja

det kan jag inte helt uttala mig om men han hade jävligt lite tid innan semestern och gjorde oss en tjänst. Vi hade kunnat dra in spår i väggen vilket vi gjort på övriga ställen men rätt dyr maskin att hyra + vi var ok med att ha täcklist där sen.

Täcklist? Vad menar du att det är och var ska den placeras/monteras?
Citera
2017-07-29, 13:57
Medlem
Citat:
Täcklist? Vad menar du att det är och var ska den placeras/monteras?

Vanlig vit taklist som är ihålig = gör att kablarna inte syns.
Citera
2017-07-29, 19:27
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Vanlig vit taklist som är ihålig = gör att kablarna inte syns.

Du får inte bygga in kablar bakom en taklist.
Citera
2017-07-30, 10:44
Medlem
Tänkte bygga en murad spiskåpa som jag tänkte sätta en inbyggnads köksfläkt i.

Enklast vore att sätt ett uttag in i huven, som man ansluter fläkten till.

Känns dock som att det inte är tillåtet att sätta dolda uttag. Så hur löser man det?
Citera
2017-07-30, 10:51
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mattoys
Tänkte bygga en murad spiskåpa som jag tänkte sätta en inbyggnads köksfläkt i.

Enklast vore att sätt ett uttag in i huven, som man ansluter fläkten till.

Känns dock som att det inte är tillåtet att sätta dolda uttag. Så hur löser man det?

Så länge som du kommer åt uttaget när du demonterat fläkten är det OK. Tänk bara på att inte mura in kablar utan att de ligger i rör. De ska vara omdragbara.
Citera
2017-07-31, 21:23
Medlem
Citat:
Du får inte bygga in kablar bakom en taklist.

https://www.byggmax.se/inredning/stu...0aAm7cEALw_wcB

varför säljer de sådana om man inte får?
Citera
2017-07-31, 21:29
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
https://www.byggmax.se/inredning/stu...0aAm7cEALw_wcB

varför säljer de sådana om man inte får?

Nu tycker jag du gör dig dummare än du borde. Det där är ingen vanlig taklist, det är en kabelkanal utformad för att passa in i snickerier och för ändamålet.

Den är tillverkad och uppbyggd på ett sådant sätt att kablar inte kan skadas till skillnad från bakom en taklist.

Kablar läggs i tusentals mil i kabelkanaler, kabellister o.d. Det var det inte frågan om här enligt uppgift.

Reserverar mig från idioter som kallar kabelkanal för taklist.
Citera
2017-08-01, 22:54
Medlem
Citat:
Nu tycker jag du gör dig dummare än du borde. Det där är ingen vanlig taklist, det är en kabelkanal utformad för att passa in i snickerier och för ändamålet.

Den är tillverkad och uppbyggd på ett sådant sätt att kablar inte kan skadas till skillnad från bakom en taklist.

Kablar läggs i tusentals mil i kabelkanaler, kabellister o.d. Det var det inte frågan om här enligt uppgift.

Reserverar mig från idioter som kallar kabelkanal för taklist.

Om man lägger en starkströmskabel i en sådan kanal som är fastlimmad och målad, som de skriver, så är det ju en permanent dold installation. Det är inte praxis i Sverige att göra på det sättet. Jag är tveksam till att det är tillåtet.
Citera
2017-08-02, 00:42
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cykelpump61
Om man lägger en starkströmskabel i en sådan kanal som är fastlimmad och målad, som de skriver, så är det ju en permanent dold installation. Det är inte praxis i Sverige att göra på det sättet. Jag är tveksam till att det är tillåtet.

"Enligt fabrikantens anvisningar" är bra att börja med.

Limmad, målad, lagt en besvärjelse på, whatever. Det handlar helt enkelt om elsäkerhet. En kabelkanal konstruerad för att förlägga en starkströmskabel dold är helt OK. Det finns ju t.ex. golvsocklar för ändamålet.

Grejen är den att med en kabelkanal fäster du botten först på valfritt sätt (slägga, spett, dynamit, skit samma), sedan förlägger du kabeln och därefter monterar du "locket" utan att kablarna har minsta risk att skadas.

Gör man ett impagimpa hålrum under en taklist och därefter skruvar/spikar listen (hur försiktig man än är) så är det inte tillåtet.
Citera
2017-08-02, 14:58
Medlem
Citat:
"Enligt fabrikantens anvisningar" är bra att börja med.

Limmad, målad, lagt en besvärjelse på, whatever. Det handlar helt enkelt om elsäkerhet. En kabelkanal konstruerad för att förlägga en starkströmskabel dold är helt OK. Det finns ju t.ex. golvsocklar för ändamålet.

Grejen är den att med en kabelkanal fäster du botten först på valfritt sätt (slägga, spett, dynamit, skit samma), sedan förlägger du kabeln och därefter monterar du "locket" utan att kablarna har minsta risk att skadas.

Gör man ett impagimpa hålrum under en taklist och därefter skruvar/spikar listen (hur försiktig man än är) så är det inte tillåtet.

Har du ens tittat på listen i fråga? Det finns inget "lock" och "botten" Det är bara en vinkel som skall limmas mot underlaget. En dekorlist som även kan gömma en kabel. Fabrikantens anvisningar nämner inte el alls, bara hur listen skall monteras, val av lim mm.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in