1. Jag har installerat diskmaskin. Den ska ju ha egen jordfelsbrytare, är det "godkänt" att använda en sådan här?
https://www.velltra.se/produkt/jordf...gn=pricerunner
Eller måste man dra kabel till elcentralen och sätta en jordfelsbrytare där?
Om jag inte bryr mig om att det måste vara "fackmännamässigt godkänt", är det ändå godkänt ur säkerhetssynpunkt?
Jag menar, det kan ju inte ur säkerhetssynpunkt spela någon roll om jordfelsbrytaren sitter i elcentralen eller direkt i uttaget?
Sen ska det väl egentligen vara 20A för vitvaror...? Men ponera att jag köper en sådan istället då...
EDIT: Förtydligande. Jag har alltså satt ett uttag under diskbänken. Därifrån har jag dragit kabel bakom alla köksskåp, som sedan kommer upp genom hörnskåpet och in i ett vägguttag.
Förstår ju att det inte är så man bör göra, eftersom det egentligen ska dras till elcentral.
Men är det helt tokigt att göra som jag gjort?
Jag har alltså nu tänkt att sätta jordfelsbrytaren i uttaget under diskbänk där kabeln från diskmaskin går in...
2. Jag har 3 vägguttag i vardagsrummet. 2 fungerar, men 1 vägguttag kommer ingen ström till alls. Hur ska jag felsöka på bästa vis?
(Jag har demonterat vägguttaget, och när jag testar direkt på kablarna finns ingen ström.)
3. Hur matar man fram kabeln från dosan för inkommande el vidare genom vägg till uttag? (När man har kabel redan kan man ju skarva, men hur gör man om det inte finns kabel alls?